Setlementtiasunnot Oy

Setlementtiasuntojen asukastyytyväisyys pysynyt korkealla

Asukkaat ovat kokonaisuudessaan hyvin tyytyväisiä asumisen laatuun Setlementtiasunnoilla. Monilla mittareilla asukasarviot kohoavat yli kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen yleisen tason.

Setlementtiasuntojen asukkaat käyttävät paljon talojen yhteistiloja, kuten pihagrilliä ja asukastilaa. Minna Jerrman Setlementtiasunnot

Setlementtiasunnot tarjoaa kohtuuhintaisia vuokrakoteja seitsemällä paikkakunnalla, pääkaupunkiseudulla ja kasvukeskuksissa.

Yhtiö on kysynyt asukkaidensa mielipiteitä talojen asumisviihtyvyydestä ja asumisen palveluista. Vastauksia tuli runsaasti, sillä peräti 37 prosenttia kyselyn saaneista kertoi näkemyksensä.

– Merkillepantavaa on, että asukkaidemme kokonaistyytyväisyys hipoo neljää, kun maksimiarvo olisi viisi. Asiakaspalvelumme ja talojen asuinympäristö saivat parhaat arvosanat tässä osiossa, kummatkin yli 4,10 pistettä, kertoo asiakkuusjohtaja Katri Kaukinen Setlementtiasunnoilta.

Vastaajien kokonaistyytyväisyys nousee lähes kaikilla osa-alueilla yli kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen yleisen tason. Asukkaat ovat tyytyväisiä mm. vuokra-laatu-suhteeseen, asuntojen kuntoon ja varusteluun sekä keskeiseen sijaintiin.

Asukkaat kertovat avoimissa vastauksissa, että ”huoneisto on sopivan kokoinen ja pohjaratkaisu on tosi hyvä”, ”kiva yleisilme asunnossa” ja ”asunto on siisti ja viihtyisä”.

– Talomme ovat verrattain uusia ja hyvässä kunnossa. Hienoa, että asukkaamme arvostavat näitä piirteitä, sanoo Kaukinen.

Kierrätys tärkeää monille

Setlementtiasunnot panostaa ekologisiin ratkaisuihin niin rakentamisessa kuin valmistuneissa taloissaan. Tämä on asukkaiden mielestä tärkeää ja saa heiltä kiitosta.

Asukkaat ovat tyytyväisiä ympäristökuormitusta vähentäviin ratkaisuihin. Näistä kärkeen nousevat jätteiden kierrätys- ja lajittelumahdollisuudet.

– Myös talojemme muut ympäristöä huomioivat ratkaisut, kuten yhteiskäyttöautot ja -työkalut sekä asukkaiden omat kierrätyspisteet, olivat vastaajien mieleen, toteaa Kaukinen.

Yhteistilat kovassa käytössä

Monet asukkaat nostivat avoimissa vastauksissaan esiin yhteistilat: he käyttävät niitä paljon. Suosituin yhteistila on pesutupa, mutta usein mainitaan myös asukastilat ja kuntosali.

Lisäksi yhteiset tapaamiset asukastiloissa ja hyvä talon ilmapiiri saivat kehuja. ”Olen huomannut, että tässä talossa asuvat ihmiset tervehtivät aina toisiaan ja se tekee hyvän fiiliksen”, kirjoittaa asukas.

– Setlementtiasuntojen taloissa yhteisöllisyyteen ja yhdessä tekemiseen kannustetaankin monin tavoin, Kaukinen muistuttaa.

Hän kertoo, että asukkaiden palautteissa on toki myös kehitysehdotuksia, jotka otetaan huomioon. Mutta parhaiten mieleen jäävät positiiviset kiitokset. Kaukinen nostaa näistä esiin yhden suosikkinsa: ”Aina, kun tulen kotiin, hymyilen. Koti on kodikas ja ympäristö on rauhallinen ja kaunis. Täällä on turvallista.”

Kuvat

Setlementtiasunnot

Setlementtiasunnot on vuonna 2000 perustettu yhteisöllinen asuntorakennuttaja. Sen toiminta perustuu yhteisöllisyyteen, ekologisuuteen ja taloudellisuuteen sekä asukkaiden ja yhteiskunnan tarpeisiin. Setlementtiasunnoilla on 21 vuokrataloa.

Lue lisää julkaisijalta Setlementtiasunnot Oy

Helsingin suurin asuinkerrostaloon tehty aurinkosähköjärjestelmä otettu käyttöön Malmilla6.4.2016 13:29:27 EEST | Tiedote

Setlementtiasuntojen 149 asunnon vuokrataloon Helsingin Malmilla asennettiin viime talven aikana 160 aurinkopaneelin 40 kW järjestelmä, joka tuottaa vuodessa 36 000 kWh. Aurinkopaneelit on asennettu kahdelle katon lappeelle, jolloin kiinteistön käyttöön syntyy sähköä aamusta iltaan. Syntyvä sähkö käytetään kiinteistön omassa sähkökulutuksessa kuten ilmanvaihdossa, valaistuksessa, hisseissä, pesulassa, saunoissa ja asukastilassa. Järjestelmän avulla talon vuosittaiset hiilidioksipäästöt (CO2) vähenevät noin 8300 kg (8,3 tonnia).