Kaupunkiliikenne Oy:n työmailla on kertynyt päästösäästöjä vähähiilisen betonin käytön ansiosta jo miljoonia kiloja
Kaupunkiliikenteen rakentamisen ja kunnossapidon projekteilla saavutettiin vuonna 2023 hiilidioksidiin verrattavia päästösäästöjä vähäpäästöisen betonin käytöllä yhteensä neljä ja puoli miljoonaa kiloa.
Kaupunkiliikenne Oy:n tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030, mutta jo vuonna 2025 nollaamme oman toimintamme suorat ja ostoenergian päästöt. Haluamme olla suunnannäyttäjä liikennöinti- ja infra-alan hiilineutraaliudessa: kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme kestäviä valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa.
Valtaosa kasvihuonekaasupäästöistämme syntyy uuden ratainfran ja varikoiden rakentamisesta sekä kalustohankinnoista. Hiilineutraali Kaupunkiliikenne eli Hilkka-ohjelma keskittyy näiden päästöjen vähentämiseen. Erityisesti betonia käytetään rakennushankkeissa valtavia määriä – Suomessakin noin 2 500 kiloa vuodessa jokaista asukasta kohden. Maapallon päästöistä noin seitsemän prosenttia aiheutuu betonin ja sementin valmistuksesta.
Paras tapa vähentää betonin päästöjä on pyrkiä korvaamaan betoni muilla materiaaleilla ja rakennustavoilla. Aina betonin korvaaminen ei ole mahdollista, silloin vähähiilinen betoni on useissa tapauksissa vastuullisempi valinta.
Vähähiilinen betoni rakennustyömaillamme
Infrahankkeissa, esimerkiksi raitiotien rakentamisessa, huomattavan suuren osan koko hiilijalanjäljestä muodostaa betoni. Sen sideaineen sementin valmistamisen päästöt ovat erityisen suuret. Onneksi sementtiä voidaan nykypäivänä korvata vähäpäästöisemmillä sideaineilla, jolloin betoni aiheuttaa entistä vähemmän päästöjä.
Kaikkiaan Kaupunkiliikenteen rakentamisen ja kunnossapidon projekteilla saavutettiin vuonna 2023 hiilidioksidiin verrattavia päästösäästöjä vähäpäästöisen betonin käytöllä yhteensä neljä ja puoli miljoonaa kiloa. Esimerkiksi liityntäpyöräpysäkkien rakentamisessa pystyttiin vähentämään hiilipäästöjä jopa 49 prosenttia valitsemalla vähäpäästöisiä materiaaleja.
Sitran mukaan keskivertosuomalaisen vuotuinen hiilijalanjälki vuonna 2018 oli 10 300 kgCO₂e/hlö/vuosi, eli päästösäästömme vastaisi noin 440 keskivertosuomalaisen vuotuista hiilijalanjälkeä tai noin 4 400 suomalaisen työmatkaa autolla perustuen työssäkäyntitilaston keskimääräiseen 18 kilometrin työmatkaan. Euroopan ympäristökeskuksen ilmoittaman arvion mukaan päästösäästöillämme voisi ajaa myös 2020 vuoden henkilöautolla 37 miljoonaa kilometriä eli yli 900 kertaa maapallon ympäri. Päästösäästö vastaa myös 420 000 kannettavan tietokoneen vuotuista työkäyttöä perussähköllä Helenin ilmoittamaan päästökertoimeen ja kannettavan tietokoneen kulutukseen perustuen.
Kaupunkiliikenteellä on meneillään myös monia uusia hankkeita, joissa käytetään vähäpäästöistä betonia mahdollisuuksien mukaan. Myös uudella tavalla suunnittelemalla voidaan säästää betonin määrissä ja saavuttaa suuriakin päästösäästöjä. Suunnitteilla on lisäksi suuria raitiotie- ja varikkohankkeita, joissa vähäpäästöisen betonin käyttömahdollisuuksia kartoitetaan hankkeiden suunnitteluvaiheissa.
Esimerkkejä vähähiilisen betonin käytöstä Kaupunkiliikenteellä vuonna 2023
Yhteyshenkilöt
Satu TalvioKaupunkiliikenne Oy, ympäristöasiantuntija
Puh:040 188 3655satu.talvio@kaupunkiliikenne.fiLeo HakkarainenKaupunkiliikenne Oy, elinkaariasiantuntija
Puh:040 5239314leo.hakkarainen@kaupunkiliikenne.fiMe Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Raitioliikenne käynnistynyt osittain23.4.2024 16:04:14 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on saanut palautettua raitio- ja pikaraitioliikennettä asteittain, mutta häiriöitä voi vielä ainakin tiistaipäivän aikana esiintyä. Kello kolmen jälkeen iltapäivällä liikenteessä oli noin puolet normaalista vaunumäärästä, ja vuoroja lisätään iltapäivän ja illan aikana.
Raitiovaunuliikenne pyritään käynnistämään mahdollisimman pian23.4.2024 10:52:40 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy joutui tiistaina pysäyttämään koko raitio- ja pikaraitioliikenteen vaikeiden sääolosuhteiden vuoksi. Häiriö johtuu siitä, että ajolangat ovat jäätyneet jäätävän sateen takia. Ajolanka on radan yläpuolella kulkeva virtajohto, josta raitiovaunu saa sähköä. Ongelmia on myös vaihteissa, jotka ovat tukkeutuneet lumesta ja jäästä.
Kaupunkiliikenne lisää rasvausta pikaratikan reitin varrelle11.4.2024 09:27:57 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova. Koettuun meluongelmaan tullaan puuttumaan ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.
Kaupunkiliikenne Oy:n vuosi 2023: Pikaratikka aloitti joukkoliikenteen uuden aikakauden10.4.2024 14:15:41 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n päätavoite vuonna 2023 oli liikennöinnin aloittaminen lokakuussa uudella pikaratikkalinjalla 15. Hanke valmistui yli puoli vuotta etuajassa ja alitti sille budjetoidut kustannukset.
Kontulan metroaseman peruskorjauksella parannetaan aseman käytettävyyttä ja viihtyisyyttä9.4.2024 15:02:32 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy aloittaa Kontulan metroaseman laituritason perusparannushankkeen tänä keväänä. Parannushankkeen tuloksena matkustajien liikkuminen asemalla helpottuu ja aseman viihtyisyys lisääntyy. Työt alkavat valmistelevilla töillä toukokuun puolivälissä. Tänä kesänä toteutettavat työt sijoittuvat suurelta osin aseman laiturialueelle, jonka vuoksi metroliikenne Kontulassa joudutaan keskeyttämään keskikesällä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme