Saksalaiset haluavat tuntea tuhansien järvien maan läpikotaisin
Viime vuonna saksalaiset olivat suurin kansainvälinen matkailijoiden ryhmä Suomessa yöpymisillä mitattuna. Land der tausend Seen (tuhansien järvien maa) on lähes sata vuotta jatkuneen Suomi-markkinoinnin seurauksena iskostunut Suomen tunnetuimmaksi asiaksi Saksaksi. Nykyään saksalaisia matkailijoita houkuttaa Suomeen järvien lisäksi paikallinen elämäntapa ja onnellisuus. Nousevia trendejä ovat uniikit majoitukset, suomalaisen dekkarikirjallisuuden buumi sekä työn ja loman yhdistäminen yleistyneiden etätyömahdollisuuksien myötä.
Saksassa on kasvava kiinnostus pohjoismaista kulttuuria kohtaan, ja tätä ilmiötä kutsutaan yleisesti Nordics-trendiksi. Pohjoismaiset käsitteet kuten fika, hygge ja kalsarikännit ovat herättäneet mielenkiintoa saksalaisten keskuudessa. Suomen erikoiset tapahtumat, kuten ilmakitaransoiton, eukonkannon, suojalkapallon ja hevineulonnan mm-kisat ovat myös saaneet julkisuutta Saksassa. Iso osa Nordics-trendiä on kuitenkin alkuperäisen luonnon kokeminen Visit Finlandin asiantuntijan mukaan.
– Paikallinen elämäntapa, onnellisuusteemat, lähiruoka ja saunakulttuuri – mielellään opastetusti ja viihteellisyyttä unohtamatta – toimivat. Kun lisätään revontulet, keskiyön aurinko, uniikit majoitukset ja elämykset, niin valmiina on saksalaisen Matthias Meikäläisen unelmaloma Suomessa, Visit Finlandin saksankielisen markkina-alueen johtaja Jyrki Oksanen summaa.
Nykyään etätyö tarjoaa laajalti mahdollisuuksia matkustaa harrastusten perässä ja valita työskentelypaikaksi sellaisen, jossa esimerkiksi harrastusolosuhteet ovat suotuisat. Etätyö ilman määriteltyä työpaikan sijaintia tarjoaa mahdollisuuksia myös Suomen matkailulle.
– Digitaaliset nomadit eivät enää ole vain trendikkäitä maailmanmatkaajia. Työn ja loman yhdistäminen on yhä yleisempää. Visit Levi on esimerkiksi tarttunut tähän mahdollisuuteen, ja he tarjoavat jo etätyömahdollisuutta tuotteistettuna. Etätyö avaa mahdollisuuden myös kiinteistökauppaan, kun etätyöläiset saattavat valita tulla pysyvästi kohteeseen ja esimerkiksi investoida omaan kiinteistöön, Oksanen lisää.
FinnNoir-innostus valtaa Saksan
Kirjallisuus on myös kokemassa isoa buumia ja tänä vuonna saksaksi julkaistaan yli 30 suomalaista kirjaa. Saksaksi on ilmestymässä kovassa nosteessa olevia suomalaisia dekkareita, kuten Satu Rämön Hildur-sarjan teoksia, sekä Elina Backmanin, Eva Frantzin ja Arttu Tuomisen tuotantoa. Rämön trilogian ensimmäinen osa, viime vuonna saksaksi käännetty Hildur, nostettiin Der Spiegel -lehden bestseller-listalle Saksassa.
– Voi sanoa, että Saksassa on käynnissä nyt FinnNoir-buumi! Matkailun liikkeelle paneva voima on ihmisten halu tutustua uusiin kulttuureihin, päästä hetkeksi osaksi toisen maan paikallista elämäntapaa, tutustua uusiin ihmisiin ja oppia uutta. Suomalainen kirjallisuus ja kulttuuri voivat toimia merkittävinä inspiraation lähteinä luonnon lisäksi matkakohdetta valittaessa, Oksanen jatkaa.
Yhteyshenkilöt
Jyrki OksanenHead of Visit Finland, DACH & Benelux
Puh:+49 1 522 867 7233jyrki.oksanen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiKuvat
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Digital Resilience -ohjelma käynnistyy – uutta globaalia kilpailukykyä digitaalisesta turvallisuudesta2.5.2024 07:28:00 EEST | Tiedote
Business Finland käynnistää uuden ohjelman, Digital Resiliencen, jonka tavoitteena on nostaa suomalaiset digitaalisen turvallisuuden yritykset maailman kärkeen uraauurtavilla tuotteilla ja -palveluilla. Lähes viiden vuoden mittaisen ohjelman laajuus on noin 100 miljoonaa euroa innovaatiorahoitukseen ja kansainvälistymispalveluihin.
Sauna, Joulupukki ja revontulet korostuvat Suomen matkailua koskevissa nettihauissa23.4.2024 08:12:00 EEST | Tiedote
Eniten Suomi-aiheisia matkailuhakuja netissä tekivät saksalaiset, japanilaiset ja yhdysvaltalaiset vuonna 2023. Suomesta kiinnostuneet hakivat tietoa mm. saunasta, eri kaupungeista, matkailusta yleensä, Joulupukista ja revontulista. Pohjoismaisessa vertailussa Suomi jää kuitenkin viimeiseksi matkailuaiheisten nettihakujen määrässä.
Business Finlandin johtoryhmään uusi jäsen: Jenni Santalo nimitetty asiakaskokemuksen, markkinoinnin ja viestinnän johtajaksi12.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote
Filosofian maisteri Jenni Santalo on nimitetty 1.5.2024 alkaen Business Finlandin johtoryhmän jäseneksi ja asiakaskokemuksesta, viestinnästä ja markkinoinnista vastaavaksi johtajaksi. Business Finlandilla on myös tuore johtokunta.
Ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa vuoden aikana 3,8 miljardia euroa9.4.2024 08:06:14 EEST | Tiedote
Ulkomaiset matkailijat tekivät viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana (maaliskuu 2023 - helmikuu 2024) yhteensä 4,7 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät keskimäärin 807 euroa matkaa kohden, eli yhteensä noin 3,8 miljardia. Matkoista 73 prosenttia oli vapaa-ajan matkoja ja 27 prosenttia työmatkoja. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta kuukausitilasto Matkailijamittarista.
Green North Energy monistaa Business Finlandin rahoittamaa vetylaitoskonseptiaan Poriin ja Kemiin – tähtäimessä Suomen omavaraisuus ammoniakin tuotannossa26.3.2024 14:00:00 EET | Tiedote
Suomalainen Green North Energy on tehnyt aiesopimukset vihreiden vety- ja ammoniakkilaitosten perustamisen selvityksestä Porin ja Kemin kaupunkien kanssa. Yhtiö pystyy hyödyntämään Business Finlandin tuella kehittämäänsä tuotantokonseptia, jota se soveltaa jo Naantaliin rakentuvassa pilottilaitoksessa. Yhteensä yli miljardin euron suunnitelluilla investoinneilla tähdätään vihreän siirtymän vauhdittamiseen, huoltovarmuuden paranemiseen ja uusien työpaikkojen syntymiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme