Työttömyys kasvoi nopeimmin sitten koronakevään

YTK Työttömyyskassan työttömyysaste nousi tammikuussa 1,8 prosenttiyksikköä. Muutosta joulukuusta oli lähes 28 %. Viimeksi yhtä ripeä nousu on koettu koronakriisin seurauksena.

Työttömyyden nopea nousu näkyy YTKBarometrissa.

YTK Työttömyyskassan työttömyysaste oli tammikuussa 8,4 %. Työttömyys nousi joulukuusta 1,8 prosenttiyksikköä. Muutosta joulukuusta oli lähes 28 %. Kasvu on nopein sitten vuoden 2020, jolloin koronapandemia nosti työttömyyttä ennätyksellisen nopeasti. YTK:n jäsenten työttömyysaste kohosi nyt ensimmäistä kertaa yli kahdeksan prosentin sitten maaliskuun 2022.

Arvioimme jo viime kuussa, että työttömyys tulee tammikuussa kasvamaan selvästi. Työttömyysaste kohoaa usein vuoden alussa, mutta nyt koettu nousu on normaalia suurempi.

YTK:lle saapui tammikuussa 69 855 päivärahahakemusta, mikä oli 7 % YTK:n omaa ennustetta enemmän.

“Ennusteemme oli oikeansuuntainen, mutta liian maltillinen. Tammikuussa saapui hyvin paljon päivärahahakemuksia. Myös lomautuksia on nyt paljon. Mukana on toki normaalia talvista kausivaihtelua, mutta työttömyyden kasvu ylittää sen”, sanoo YTK Työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen.

Helsingissä kasvu jäi maltillisemmaksi

Työttömyys kohosi tammikuussa kaikissa suurissa kaupungeissa. Nopeinta nousu oli Oulussa (+2.2 prosenttiyksikköä), Turussa (+2,1) sekä Tampereella (+1,9). Helsingissä ja Espoossa nousu jäi maltillisemmaksi, 1,3 prosenttiyksikköön.

Alle sadan tuhannen asukkaan kaupungeista työttömyys kohosi nopeimmin Kouvolassa, jossa työttömyys kasvoi tammikuussa 2,8 prosenttiyksikköä.

Työttömyys pysyy korkealla helmikuussa

Helmikuun alkupuolella YTK Työttömyyskassalle on saapunut myös vilkkaasti hakemuksia. 1.–12.2. välisellä ajalle hakemuksia saapui 26 041 kpl. Tämä on 26 % enemmän kuin vastaavaan aikaan vuosi sitten. Alkavia työttömyyshakemuksia näyttäisi kuitenkin tulevan helmikuussa vähemmän kuin tammikuussa.

“Vuoden 2023 helmikuun tasosta on tultu tänä vuonna korkealle. Kuitenkin alkavia hakemuksia on onneksi tammikuuta vähemmän, mutta mahdollista työttömyyden laskua on liian aikaista ennustaa, vaikka keväisin tilanne usein koheneekin”, Auli Hänninen kertoo.

YTK Työttömyyskassa on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta. YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme tehokkaasti, helposti ja inhimillisesti. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Meillä työskentelee yli 200 ansioturvan ammattilaista. www.ytkkassa.fi