Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Varha förenhetligar sin digitala service med en ny mobilapplikation

Dela

Egentliga Finlands välfärdsområde tar ett stort steg mot framtidens digitala social- och hälsovårdsservice, när en digital applikation blir tillgänglig för områdets klienter. I framtiden kommer invånarna att kunna hantera sina vanligaste social- och hälsovårdsärenden direkt från sina mobila enheter.

Två lila grafiska element som liknar hjärtan eller V-bokstäver mot mörk bakgrund.

Appen kan delvis tas i bruk redan i slutet av året. Terveystalo har valts som programleverantör.

- Förnyandet förenhetligar våra metoder och underlättar tillgången till vår service. Vi vill göra vardagen lättare för invånarna i Egentliga Finland. 90% av klienterna i åldern 16–89 år har tillgång till en smarttelefon. Vi vill svara på detta servicebehov och effektivisera processen, säger välfärdsområdets direktör Tarmo Martikainen.

Klientens mobil och den yrkesverksammas dator fungerar samtidigt

Mobilappen för klienterna och de yrkesverksammas digitala arbetsbord lanseras samtidigt.

Man kan till exempel använda appen för att kontakta Varha, öppna en videomottagning, boka ett möte, se sina personuppgifter eller fylla i formulär för förhandsinformation.

- Appen gör det lättare för klienterna att interagera med Varhas yrkesverksamma på ett mer flexibelt sätt och att se sin egen serviceinformation. De yrkesverksamma får i sin tur verktyg för att underlätta arbetet med klienthandledningen. På så sätt kan servicehanteringen effektiviseras och de yrkesverksammas arbetstid frigöras för annat klientarbete, säger Pasi Oksanen, chef för klientrelationer.

Anbudsförfarandet för mobilappen ordnades av Egentliga Finlands och Satakunda välfärdsområdens IT-partner och inköpsenhet 2M-IT Oy. I och med det gemensamma anbudsförfarandet får Varha och Satakunda välfärdsområde Sataha tillgång till samma leverantörs plattform för mobilappen.

  • En gemensam mobilapp för social- och hälsovårdsservice i hela Egentliga Finland
  • Man kan till exempel använda appen för att kontakta Varha, öppna en videomottagning, boka ett möte, se sina personuppgifter eller fylla i formulär för förhandsinformation.
  • Kommer stegvis att tas i bruk, första service under hösten 2024. Installation påbörjas under hösten

Nyckelord

Kontakter

Egentliga Finlands välfärdsområde

”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Utlåtanden begärs för att stödja planeringen av social- och hälsocentralen i Åbo centrum16.5.2024 08:32:24 EEST | Tiedote

Egentliga Finlands välfärdsområde planerar ett centrum för social- och hälsovårdsservice i Åbo centrum. Med enkäten vill vi höra hurdana idéer och förväntningar kunderna har när det gäller planerade funktioner och service. Frågorna rör allt från centrets faciliteter till digitala tjänster och tillgänglighet. Du har fram till måndagen den 27 maj på dig att ge din syn Kerro kantasi -tjänsten.

Varhas elektroniska familjecenter och församlingarna inleder samarbete för att främja användningen av tjänsterna15.5.2024 14:00:17 EEST | Tiedote

Församlingarna bedriver rikligt med verksamhet som stöder och främjar välbefinnandet, ofta också konfessionslös, för barn, unga och familjer. I det nya samarbetet mellan Egentliga Finlands välfärdsområdes (Varha) elektroniska familjecenter och församlingarna utvecklas en verksamhetsmodell med vars hjälp man vill göra verksamheten synligare tillgänglig för invånarna i välfärdsområdet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye