Tradeka-konsernin tulos parani – liiketoiminta kehittyi positiivisesti ja sijoitukselle hyvä vuosi

Tradekan toimitusjohtaja Perttu Puro kuvaa koko osuuskuntakonsernin vuoden 2023 tulosta paluuksi normaaliin:

“Normalisoituva taloudellinen toimintaympäristö heijastui Tradekan kuluneen vuoden talouden kehitykseen. Konsernin liiketoiminta kehittyi positiivisesti ja varsinaisten liiketoimintayhtiöiden yhteenlaskettu tulos paranikin kymmenellä miljoonalla viime vuodesta. Kaiken kaikkiaan vuosi oli Tradekalle olosuhteisiin nähden kohtuullinen.”

Kulunut vuosi oli ensimmäinen koronapoikkeusolojen jälkeinen kokonainen vuosi. Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama ennätysinflaatio ja sitä seurannut ennätyksellinen ohjauskorkojen nousu tasaantuivat. Työvoiman saatavuus parani ja sairauspoissaolot kääntyivät laskuun. Talouksien vältettyä taantuman muodostui vuodesta 2023 hyvä myös sijoittajille.

“Tradeka-sijoituksen viime vuoden sijoitustoiminnan tuotto oli hyvä, 7,9 %. Salkussamme pidettiin perusallokaatiota pienempää riskitasoa koko vuoden, mutta riskitasoa nostettiin hieman ennen loppuvuoden markkinanousua”, kertoo Puro.

Konsernin yhtiöiden hallituksiin uusia jäseniä

Kokouksessa Tradeka-Yhtiöt Oy:n hallitus päätti tytäryhtiöiden hallituksiin valittavista uusista jäsenistä. Tradeka-sijoitus Oy:n hallitukseen valittiin Varman Middle Office -päällikkö Antti Ihalainen, jolla on pitkä kokemus eri tehtävissä useissa institutionaalisissa sijoittajissa.

Lehtipiste Oy:n hallitukseen valittiin media-alalla pitkään vaikuttanut Kari Kivelä. Alma Medialla miltei kaksikymmentä vuotta eri roolissa toiminut Kivelä työskenteli muun muassa Iltalehden kustantajana ja vastaavana päätoimittajana vuosina 2005–2017.

Med Group Oy:n hallitukseen valittiin uudeksi jäseneksi yhteiskuntatieteiden maisteri Ulla-Maija Rajakangas. Rajakangas on tehnyt pitkän uran järjestöissä ja politiikan taustatehtävissä. Viime vuodet hän toimi Hyvinvointiala HALI ry:n toimitusjohtajana.

Tradeka-Yhtiöt Oy:n hallituksen puheenjohtajana jatkaa Tapani Hellstén

Tuotto-osuuksille Osuuskunta Tradekan hallitus esittää maksettavaksi tuottotavoitteen mukaisen 4,75 % koron. Tuottotavoitteeksi tälle vuodelle on jo aikaisemmin asetettu 5,75 %.

Osuuskunta Tradeka -konsernin tunnusluvut

Konsernin tunnusluvut (milj. €) 2023 2022 2021 2020 2019
Liikevaihto 554 663 567 438 453
Liiketulos 13,5 1,4 26 -21 22
-liikevaihdosta (%) 2,4 0,2 4,6 -4,8 4,8
Tulos ennen tp-siirtoja ja veroja 11,6 -0,5 25 -11 27
Omavaraisuusaste 79 77 73 81 79

Linkit

Osuuskunta Tradeka on noin 190 000 jäsenen omistajaosuuskunta, jonka johtoajatuksena on merkityksellinen omistajuus ja inhimillinen markkinatalous, joka tarkoittaa kestävyyttä sekä luonnon että ihmisten näkökulmasta. Osuuskunnan ydinliiketoimintojen omistajaohjauksesta vastaa Tradeka-Yhtiöt Oy. Yhtiö omistaa kokonaan ravintolatoimintaa harjoittavan Restel Oy:n, lehtijakelua harjoittavan Lehtipiste Oy:n, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan palveluyritys Med Group Oy:n, katsastuspalveluja ja kuljettajantutkintoja tarjoavan A-Katsastus Group Oy:n sekä sijoitusyhtiö Tradeka-sijoitus Oy:n. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 554 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä kokoaikaiseksi muunnettuna 3 857.