Nrep ostaa 17 hoivakiinteistöä – Panostaa kohteiden vastuullisuusprofiilin kehittämiseen

Kaikki kiinteistöt sijaitsevat kasvukeskuksissa hyvien kulkuyhteyksien päässä. Kiinteistökauppa vahvistaa merkittävästi Nrepin mahdollisuuksia tukea laadukkaiden hoivapalveluiden tarjoamista Suomessa.

Pohjoismainen kiinteistökehitys- ja sijoitusyhtiö Nrep on ostanut 17 hoivakiinteistön portfolion. Portfolioon kuuluu palveluasumisen, tuetun asumisen sekä varhaiskasvatuksen yksiköitä ympäri Suomea. Kiinteistöt myy suomalainen erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt ja kauppahinta on noin 100 miljoona euroa.

Valtaosa kiinteistöistä on rakennettu tai kunnostettu hoivakotikäyttöön viimeisen 10 vuoden aikana. Kiinteistöt sijaitsevat Helsingin seudulla, Tampereella, Turussa, Vaasassa, Hämeenlinnassa sekä Jyväskylässä, ja niihin on helppo matkustaa niin autolla kuin julkisilla kulkuvälineillä.

”Portfolion hoivakiinteistöt ovat laadukkaita ja ne sijaitsevat kasvukeskuksissa, joissa hoivakiinteistöille on kasvava kysyntä. Kohteet sopivat erinomaisesti sijoitusstrategiaamme ja niiden käyttäjäkysyntää tukee kohteiden laadun lisäksi myös helppo saavutettavuus sekä hoivakodin työntekijöille että vieraileville omaisille. Me haluamme sijoittaa sinne, missä ihmisetkin ovat”, sanoo Nrepin maajohtaja Joonas Lemström.

Kiinteistökaupan myötä Nrep pystyy tukemaan laadukkaan palveluasumisen sekä hoivapalvelujen tarjoamista Suomessa. Kiinteistöjen pääasiallisina vuokralaisina toimivat suuret yksityisen hoiva- ja asumispalvelujen tarjoajat, kuten Attendo, Esperi Care sekä Mehiläinen.

”Kaupungistumisen myötä myös hoivapalvelujen painopiste siirtyy entistä enemmän saavutettavuuteen ja palvelun laatuun. Haluamme olla mukana kehittämässä ratkaisuja, jotka vastaavat ikääntyvän väestörakenteen mukanaan tuomiin haasteisiin Suomessa sekä muualla Pohjoismaissa. Modernit tilat ja ihmisten tarpeiden mukaan suunnitellut hoivakiinteistöt luovat pohjan hyvinvointia edistäville ympäristöille”, Lemström jatkaa.

Suunnitelmissa uudistaa kiinteistöjen energiatehokuutta ja lisätä uusiutuvaa energiaa

Nrepin tavoitteena on yhteistyössä vuokralaisten kanssa parantaa kiinteistöjen vastuullisuusprofiilia ja minimoida kohteiden hiilidioksidipäästöt, esimerkiksi asentamalla rakennuksiin aurinkopaneelit sekä hyödyntämällä maalämpöä missä se on teknisesti ja taloudellisesti mahdollista. Investoinneilla tavoitellaan kiinteistöjen nostamista korkeimpaan A-energiatehokkuusluokkaan.

”Nrepillä on kunnianhimoiset vastuullisuustavoitteet. Olemassa oleva kiinteistökanta kuluttaa 30 prosenttia energiasta Suomessa, joten päästövähennyksiä suunniteltaessa käytönaikasilla päästöillä on suuri merkitys. Haluamme kehittää kiinteistöt vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Näin huolehdimme siitä, että kiinteistöt pysyvät käytössä vielä pitkään”, Lemström summaa.