Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Nuorten Uskalla Yrittää -kilpailu 2024: Keski-Suomen aluekilpailussa finaalipaikan nappasi neljä yritystä

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämässä Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuudessa Jyväskylän aluetapahtumaan osallistui 22. helmikuuta 2024 yhteensä 20 nuorten perustamaa harjoitusyritystä (NYT-yritystä) ja 47 yläkoulun sekä toisen asteen opiskelijaa. Yritysmaailman asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi kilpailuun osallistuneiden joukosta neljä yritystä, joiden tie jatkuu finaaliin huhtikuussa Helsingissä. Nuoret esittelivät yritystensä tuotteita ja palveluita Uskalla Yrittää -tapahtumassa kauppakeskus Sokkarilla.

Uskalla Yrittää -kilpailu 2024: Keski-Suomen aluekilpailussa 22.2.2024 palkitut NYT-yritykset ja Pikkuyrittäjät Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Jyväskylän aluekilpailussa palkittiin vastuullisia tuotteita ja kiinnostavia palveluita

Keski-Suomen alueelta Uskalla Yrittää -kilpailun finaaliin etenivät seuraavat NYT-yritykset:

Paras NYT-yritys – perusaste: Heikorut NYT
Viitaniemen koulu, Jyväskylä

Myymme sudenkorentoheijastimia. Halusimme alkaa tekemään sudenkorentoheijastimia, koska välitämme ihmisten turvallisuudesta. Pieni asia, mutta iso vaikutus!
Palkintoperusteet: Vastuullinen yritys, jonka jokainen tuote on uniikki. Henkilöistä huokui vahva tunne ja sitoutuminen liikeideaan.

Paras NYT-yritys – toinen aste: Green Power NYT
Ammattiopisto Spesia, Jyväskylä

Kiinteistönhoito-alan opiskelijoiden NYT-yritys, joka tuottaa kiinteistönhoidon ja viheralueiden palveluja ja tuotteita. Nyt tuotannossa on kierrätyspuuhakkeesta tehtyjä tuotteita.
Palkintoperusteet: Yrityksellä on ekologinen tuote, jonka tuotekehittelyä on tehty pitkään. Itse tuote on sivutuote. Tuotteiden nimet ovat nerokkaita. Yritys on toteuttanut asiakaskyselyjä, ja liiketoiminta on skaalautuvaa.

Paras liikeidea: JML-Käyttötavarat NYT
Ammattiopisto Gradia, Jyväskylä

Myymme tuotteita ja jesperin mutsi leipoo. Pääosin myymme vanteita.
Palkintoperusteet: Yrityksellä on kehitetty osto-ja myyntitoiminta, jolle tuotetaan lisäarvoa omalla osaamisella.

Paras tuote: Flame NYT
Ammattiopisto Gradia, Jyväskylä

Yrityksemme valmistaa ja myy uniikkeja kynttilöitä, jotka ovat valmistettu kierrätetystä kynttilämateriaalista.
Palkintoperusteet: Vastuullinen tuote, jonka raaka-aineita saadaan läheltä. Tuotteella on oma design, mikä näkyi loistavasti. Tuotteen jatkokehittelyä on myös tehty.

Lisäksi Jyväskylän Uskalla Yrittää -aluekilpailussa jaettiin seuraavat palkinnot:

Paras messupiste: FimoMedia NYT
Ammattiopisto Gradia, Jyväskylä

Jälleenmyymme käsintehtyjä korvakoruja. Korut on nuoren yrittäjän valmistamia.
Palkintoperusteet: Harmoninen messupiste, jossa tuotteet on selkeästi esillä. Tuomaristo kiittää myös videosta.

Paras myyntipuhe – NYT-yritys: Flame NYT
Ammattiopisto Gradia, Jyväskylä

Palkintoperusteet: Ajatuksella rakennettu pitchaus. Liikeidea ja tuote tuotiin havainnollisesti esille, ja myyntipuhe herätti mielenkiinnon. Bonuksena tuote mukana lavalla.

Uskalla Yrittää -aluetapahtumaan ja -kilpailuun Jyväskylässä osallistui nuoria seuraavista oppilaitoksista:

• Ammattiopisto Gradia, Jyväskylä
  • Ammattiopisto Spesia, Jyväskylä
  • Viitaniemen koulu, Jyväskylä

Jyväskylän aluekilpailuun ja -tapahtumaan osallistuneisiin NYT-yrityksiin voi tutustua tarkemmin tapahtuman verkkosivulla

Jyväskylän tapahtumassa nähtiin myös alakoulun 4.–6.-luokkalaisia Pikkuyrittäjiä, joille myönnettiin lisäksi omassa pitchauskilpailussaan seuraavat palkinnot:

Paras myyntipuhe – Pikkuyrittäjät: HAE
Jokelan koulu, Jyväskylä

Suolaiset ja makeat herkut.
Palkintoperusteet: Esitys lähti liikkeelle tosi energisesti. Huolellisesti valitut sanat, tunteita herättäviä lauseita, toi jopa hymyn huulille. Selkeästi kerrottu, mistä on kyse.

Paras myyntipuhe – Pikkuyrittäjät, kunniamaininta: Kekseri
Jokelan koulu, Jyväskylä

Vadelmapiirakkaa ja keksejä.
Palkintoperusteet: Yrityksen nimi on hauska. Todella selkeä esitys, josta paistoi itsevarmuus. Esityksen lopussa lause: ”Kekseri on paras, koska … ” saa erityismaininnan.

Valinnat ratkaisi liike-elämän ammattilaisista koostuva tuomaristo

Jyväskylän aluekilpailun tuomaristoon kuuluivat:

• Annamari Österberg, Account Manager, OP yrityspankki
  • Arto Saksola, toimitusjohtaja, Trimedia Oy
  • Jaakko Selin, toimitusjohtaja, Jyväskylän Kauppalaisseuran Säätiö
  • Pia Naukkarinen, palvelupäällikkö, Keski-Suomen kauppakamari
  • Sanna Carp pj.
  • Sanna-Mari Jyräkoski, toimitusjohtaja, Keski-Suomen Yrittäjät

Lisäksi Paras myyntipuhe -kilpailukategoriassa tuomareina toimivat:

• Johannes ”Hatsolo” Hattunen, yrittäjä
  • Riina Kylmälahti, yrittäjä
  • Emmi Määttä, Tiimiyrittäjä/Tiimiakatemia
  • Anssi Varonen, palvelupäällikö Alko Oy

Kevään finaalista kohti Euroopan mestaruuskisoja

Uskalla Yrittää -kilpailun finaali järjestetään 24.–25.4.2024 Helsingissä. Finaalissa palkitaan nuorten harjoitusyrityksiä useissa eri kategorioissa ja valitaan parhaat NYT-yritykset edustamaan Suomea kesällä 2024 järjestettävässä Euroopan mestaruuskilpailussa ja Gen-E-tapahtumassa

Vuosi yrittäjänä -ohjelma vahvistaa nuorten yrittäjyys-, työelämä- ja taloustaitoja

Uskalla Yrittää on Suomen merkittävin nuorten yrittäjyystapahtuma ja voittoa tavoittelemattoman Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämä kokonaisuus. Vuonna 2024 aluetapahtumiin ympäri Suomen osallistuu yli 1 000 yläkoululaista ja toisen asteen opiskelijaa, jotka ovat perustaneet kuluvan lukuvuoden aikana harjoitusyrityksen Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa. Yrittäjyystaitoja kehittävään ohjelmaan osallistuu vuosittain noin 5 000 opiskelijaa yli 400 oppilaitoksessa ja yksikössä ympäri Suomen.

Suomessa Vuosi yrittäjänä -ohjelma on ollut käytössä 1990-luvun puolivälistä saakka. Kymmenet tuhannet nuoret ympäri Suomea ovat osallistuneet ohjelmaan kouluissaan, osana opetusta. Kansainvälisesti nuorten yrittäjämäistä asennetta, työelämätaitoja ja taloudenhallintaa vahvistava ohjelma on käytössä yli 110 maassa. Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin kansainvälinen kattojärjestö Junior Achievement (JA) perustettiin USA:ssa Springfieldissä vuonna 1919. Ensimmäiseksi ohjelmaksi kehitettiin Vuosi yrittäjänä, jotta maaseudulta kaupunkiin muuttavat nuoret saisivat tietoa ja taitoja pärjätäkseen aikuisina teollistuvassa maailmassa.

Nuorten yrittäjyys ja talous NYT tarjoaa työelämä-, talous-, ja yrittäjyystaitoja tukevia palveluita ja opintokokonaisuuksia kouluille, oppilaitoksille ja kunnille. Tavoitteemme on, että jokainen lapsi ja nuori lähtökohdista riippumatta saa mahdollisuuden oppia tulevaisuutensa kannalta tärkeitä taitoja. Yhdessä laajan ja kansainvälisen kumppaniyhteisömme kanssa toimimme sillanrakentajana lasten ja nuorten sekä toimivan työelämän välillä.

Lue lisää julkaisijalta Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Inbjudan: Unga företagare tävlar om finskt mästerskap på Våga vara företagsam-finalen 24–25.4.202411.4.2024 07:45:33 EEST | Tiedote

Välkommen till finalen i Finlands viktigaste entreprenörskapstävling för unga, som ordnas 24–25.4.2024 i Mall of Tripla, Helsingfors. I finalen tävlar totalt 57 övningsföretag som grundats av unga företagare runt om i Finland. På evenemanget ordnas en mässa där unga som går i högklasserna och andra stadiet presenterar produkter och tjänster som de utvecklat. Mässan är öppen för alla som besöker köpcentret.

Kutsu: Nuoret yrittäjät kilpailevat Suomen mestaruudesta Uskalla Yrittää -finaalissa 24.–25.4.202411.4.2024 07:45:33 EEST | Tiedote

Tervetuloa Suomen merkittävimmän nuorten yrittäjyyskilpailun finaalitapahtumaan 24.–25.4.2024 Helsinkiin, Mall of Triplaan. Finaaliin saapuu kilpailemaan yhteensä 57 nuorten harjoitusyritystä eri puolilta Suomea. Yläkouluissa ja 2. asteella opiskelevat nuoret esittelevät tapahtumassa ideoimiaan tuotteita ja palveluita kaikille kauppakeskuksen kävijöille avoimessa messutapahtumassa.

Tävlingen Våga vara företagsam för unga: 11 företag från Nyland fortsätter till finalen6.3.2024 18:22:30 EET | Tiedote

Sammanlagt 70 övningsföretag som unga grundat (NYT-företag) och över 200 unga från Nyland deltog i det regionala Våga vara företagsam-evenemanget i Vanda. Det regionala evenemanget är en del av en riksomfattande evenemangshelhet och ordnades den 6 mars 2024. Bland de deltagande företagen valde juryn, som bestod av experter från företagsvärlden, totalt 11 företag som fortsätter till finalen i Helsingfors i april. Studerande i högklasserna och i andra stadiet presenterade sina företags produkter och tjänster på Våga vara företagsam-evenemanget på köpcentret Myyrmanni.

Nuorten Uskalla Yrittää -kilpailu: Uudeltamaalta finaaliin jatkaa 11 yritystä6.3.2024 16:01:55 EET | Tiedote

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämässä Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuudessa Uudenmaan aluetapahtumaan osallistui 6. maaliskuuta 2024 yhteensä 70 nuorten perustamaa harjoitusyritystä (NYT-yritystä) ja yli 200 nuorta. Yritysmaailman asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi kilpailuun osallistuneiden joukosta 11 yritystä, joiden tie jatkuu huhtikuussa Helsingissä järjestettävään finaaliin. Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijat esittelivät yritystensä tuotteita ja palveluita Uskalla Yrittää -tapahtumassa kauppakeskus Myyrmannissa Vantaalla.