Opettajan katse tukee lapsen vuorovaikutusaloitteita varhaiskasvatuksessa
Opettajan ja lapsen välinen vuorovaikutus on keskeisessä roolissa varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa. Pedagogisessa vuorovaikutuksessa opettajan katseella on tärkeä rooli, mutta varhaiskasvatuksen tutkimuksessa tämä on saanut toistaiseksi vähän huomiota.

Susanna Isotalon väitöskirjaan liittyvä osatutkimus keskittyi varhaiskasvatuksen opettajan ja alle kolmevuotiaiden lasten väliseen pedagogiseen vuorovaikutukseen leikin sekä ohjatun toiminnan aikana. Tutkimuksessa hyödynnettiin silmänliikettä mittaavia laseja.
Varhaiskasvatuksen opettaja katsoo eri tavalla leikissä ja ohjatussa toiminnassa
Tulokset osoittavat, että opettaja käyttää katsettaan eri tavoin opettajajohtoisessa ohjatussa toiminnassa verrattuna lapsen ja opettajan yhteiseen, jaettuun leikkitilanteeseen. Ohjattu toiminta lisäsi opettajan katseen kohdistumista lapseen, kun taas leikissä opettajan katse liikkui enemmän lapsen ja leikissä käytettyjen lelujen välillä.
– Varhaiskasvatuksen opettaja käyttää katsettaan ympäristön havainnointiin, lapsen vuorovaikutusaloitteiden tunnistamiseen sekä niihin vastaamiseen. Katseella opettaja voi ilmaista kiinnostusta lapsen aloitetta kohtaan ja kannustaa lasta jatkamaan. Toisaalta katseellaan opettaja myös ohjaa lapsen huomiota takaisin toiminnan pariin, Isotalo kuvailee.
Erityisesti leikki tarjosi tilaa opettajan ja lapsen vastavuoroiselle vuorovaikutukselle. Lapsen aloitteet huomioivan vuorovaikutuksen kautta myös lapsen osallisuuden kokemus voi vahvistua. Tutkimuksen tulokset tarjoavat ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan katseesta sekä sen suuntaamisesta pedagogisessa vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen pedagogisissa ympäristöissä.
Tutkimuksen tuottamaa tietoa opettajan katseen käyttäytymisestä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuskäytäntöjen kehittämisessä. Myös ohjattu toiminta on tärkeä osa varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaympäristöä.
– Tutkimus herättää pohtimaan, miten lapsen vuorovaikutusaloitteita voidaan tukea myös ohjatun toiminnan aikana ja miten opettaja voi käyttää katsettaan tukeakseen näitä, Isotalo sanoo.
Julkaisutiedot:
Alkuperäinen artikkeli ”Early Childhood Education and Care Teachers’ Gaze Behavior Across Pedagogical Episodes in Toddler Groups in Finland”on luettavissa aikakausjulkaisussa International Journal of Early Childhood: https://doi.org/10.1007/s13158-023-00387-6
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Susanna Isotalo, susanna.m.isotalo@jyu.fi
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Uudenlainen kulta-nanopartikkeleihin pohjautuva merkintämenetelmä laajentaa merkittävästi solujen kuvaamisen mahdollisuuksia2.12.2025 07:10:00 EET | Tiedote
Yhdysvaltojen ja Jyväskylän yliopiston tutkijoiden välinen uraauurtava kansainvälinen yhteistyö on esitellyt uuden lähestymistavan molekyylien merkitsemiseen ja visualisointiin solujen pinnoilla käyttämällä edistynyttä 3D-elektronimikroskopiaa.
Väitös: Pohjoisten järvien kestävä hoito huomioi lajien väliset vuorovaikutukset ja yksilöiden ruumiinkoon ravintoverkossa (Kangosjärvi)1.12.2025 13:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston uudessa väitöstutkimuksessa selvitettiin, miten ympäristötekijät ja kalayhteisön rakenne muokkaavat pohjoisten järvien ravintoverkkoja sekä lohikalojen ravinnonkäyttöä. Tulokset osoittavat, että kalalajien väliset vuorovaikutukset ja yksilöiden koko vaikuttavat lohikalojen ravintokäyttäytymiseen enemmän kuin järven pinta-ala tai ilmaston lämpötila.
Varhaiskasvatusjärjestelmä toimii, mutta perheiden valinnanvapaus ei aina toteudu (Kuusiholma-Linnamäki)1.12.2025 08:45:29 EET | Tiedote
Suomessa jokaisella lapsella on oikeus päästä varhaiskasvatukseen. Tätä turvaa varhaiskasvatuslaki, jonka avulla pyritään siihen, että palvelut ovat perheille helposti saatavilla. Varhaiskasvatukseen osallistumista tuetaan lisäksi tulosidonnaisilla asiakasmaksuilla sekä sisaralennuksilla, jotta varhaiskasvatus olisi aidosti mahdollinen kaikille lapsille, perheen tilanteesta riippumatta.
Kultananoklustereista uusia muokattavia materiaaleja nanoelektroniikkaan1.12.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Kultananoklustereista rakennetut uudet MOF-materiaalit voivat mullistaa nanoelektroniikan. Kansainvälisellä tutkimustyöllä onnistuttiin kehittämään neljä innovatiivista materiaalia, joiden sähkönjohtavuus ja puolijohdemainen käyttäytyminen avaavat uusia mahdollisuuksia elektronisten ominaisuuksien tarkkaan hallintaan.
Oppimisen tuen uudistus muuttaa koulujen arkea – tutkimus selvittää, miten uudistus toteutetaan kunnissa28.11.2025 06:30:00 EET | Tiedote
Esi- ja perusopetuksen oppimisen tukea uudistettiin vuonna 2025, kun aiempi kolmiportainen malli korvattiin ryhmäkohtaisilla ja oppilaskohtaisilla tukitoimilla. Tavoitteena on tarjota tukea aiempaa oikea-aikaisemmin ja matalammalla kynnyksellä, mutta käytännön toteutus ja resurssit vaihtelevat kunnittain. Jyväskylän yliopiston johtama tutkimushanke selvittää nyt, millaiseksi uudistus muotoutuu koulujen arjessa eri puolilla Suomea.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme