Mielenterveyspoliittinen neuvottelukunta: Jokaiselle nuorelle turvattava riittävä mielenterveyden tuki

Nuorten mielenterveydessä on tapahtunut huolestuttavaa kehitystä. Yhä useampi nuori oireilee psyykkisesti tai kokee kuormitusta. Mielenterveyden diagnoosien määrä on kasvanut.

Nuoria mielenosoituksessa mielenterveyspalveluiden puolesta.
Nuorten mielenterveyttä tulee vahvistaa ja ongelmia ennaltaehkäistä laaja-alaisesti. Kalle Erkkilä

Heikentynyt hyvinvointi vaikuttaa laajasti nuoren elämään, kuten oppimiseen ja sosiaalisiin suhteisiin. Mielenterveyden ongelmat vaikuttavat myös työkykyyn nuorten aikuistuessa.

Nuoren arjessa hänen hyvinvointiinsa vaikuttavat muun muassa turvallisuuden tunne ja luottamus tulevaisuuteen, elinympäristö, toimeentulo, asuminen, pääsy opintoihin tai työelämään sekä ihmissuhteet, kuten perhe ja ystävät. Siksi nuorten mielenterveyttä tulee vahvistaa ja ongelmia ennaltaehkäistä laaja-alaisesti.

Petteri Orpon hallitusohjelmassa on kirjaus ”Hallitus laatii laaja-alaisen toimenpideohjelman nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi, hyvinvointivajeen ja mielenterveyden ongelmien paikkaamiseksi”. Hallitus toteuttaa tätä kirjausta laatimalla valtakunnallisen nuorisotyön ja -politiikan ohjelman, VANUPOn.

VANUPO tarjoaa mahdollisuuden tarttua nuorten mielenterveyden turvaamiseen kunnianhimoisesti ja pitkäjänteisesti. Jotta tämä toteutuu, ohjelmassa tulee olla mukana toimenpiteitä nuoren elämän keskeisiltä osa-alueilta, kuten työelämästä, asumisesta, toimeentulosta ja koulutuksesta. Toimenpiteiden tulee perustua mielenterveysvaikutusten arviointiin. Niille tulee osoittaa resurssit ja seuranta.

Riittävät ja toimivat mielenterveyspalvelut ovat olennainen osa nuorten mielenterveyden tukea. Petteri Orpon hallitusohjelmaan sisältyy lasten ja nuorten terapiatakuu. Terapiatakuu merkitsee vaikuttavien mielenterveyspalveluiden saamista sujuvasti jo palveluiden perustasolla.

“Terapiatakuu on erittäin tervetullut säädös, joka sujuvoittaa nuorten pääsyä tarvittavaan hoitoon. Terapiatakuun tulee kattaa mahdollisimman laajasti kaikki nuoret ja nuoret aikuiset olemassa oleva lainsäädäntö huomioon ottaen. Tulevaisuudessa on tärkeää laajentaa terapiatakuu koko väestölle”, mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan puheenjohtaja Paula Risikko sanoo.

Mielenterveyspooli on 33 järjestön verkosto, joka vaikuttaa yhteiskuntaan Suomessa asuvien mielenterveyden vahvistamiseksi. Lisätietoa löytyy osoitteesta mielenterveyspooli.fi.