Varsinais-Suomen ELY-keskus

Fartygsändringar och förbättringar av servicen i landsvägsfärjetrafiken vid färjelägena i Nagu-Korpo och Vartsala från och med 6.6.2024

Dela

NTM-centralen i Egentliga Finland förbättrar servicenivån vid färjelägena i Nagu-Korpo och Vartsala med fartygsändringar från och med 6.6.2024. I och med fartygsändringarna förbättras Vartsalaledens kapacitet och turtätheten och trafikkapaciteten längs rutten Nagu–Korpo avsevärt. Ändringarna grundar sig på kundrespons, trafikmängdsstatistik och -prognoser samt erfarenheter av färjetrafikens funktionalitet.

Nagu-Korpo färjeläge är den näst livligaste färjerutten i vårt land. År 2023 framfördes på rutten totalt 238 000 fordon. Vid färjeläget har sedan början av 2023 trafikerats en batteridriven elfärja L-317 och en del av säsongen en dieseldriven färja L-197 (tidigare Prostvik I). Elfärjan L-317 har en kapacitet på 200 t och 52 personbilar, medan den dieseldrivna färjan L-197 har en betydligt lägre kapacitet, 130 t och 30 personbilar.  Problemet med L-317 färjan har varit dess för stora storlek i förhållande till färjeledens längd, som är 792 m. Lastning och lossning av en stor färja tar mer tid än passage av färjeleden, varvid färjan bildar en flaskhals i trafikeringen på Skärgårdsleden. I teorin fungerar inte kapaciteten som lämpar sig för Skärgårdsvägens trafikmängd optimalt i praktiken. Man har varit tvungen att minska tidtabellen för färjeläget och ur kundernas synvinkel har servicenivån försämrats mätt i antalet tidtabellsenliga turer.

Vartsala färjeled är också en av landets livligaste färjerutter. I fjol kördes sammanlagt cirka 150 000 fordon längs rutten. Färjeledens längd är 952 m. På rutten trafikerar den dieseldrivna färjan L-198, vars kapacitet är 130 t och 36 personbilar. På färjan L-198 görs en omfattande ombyggnad i början av 2024 och därigenom omvandlas färjan till en batteridriven elfärja. Färjan L-198 är dock för liten för den ökade trafikmängden vid Vartsala färjeläge. Den större färja som Ålands landskapsregering anskaffat för trafik mellan Vuosnainen och Åva kommer att avsevärt öka trafiken och rusningsbildning vid Vartsala färjeläge, i synnerhet under säsongen då det finns ett klart behov av en större färja.

NTM-centralen i Egentliga Finland och Finlands Färjetrafik Ab har tillsammans fört diskussioner för att utveckla färjetrafiken och förbättra färjetrafikens trafikkapacitet. Vid färjelägena i Vartsala och Nagu-Korpo görs följande ändringar i servicenivåerna för att förbättra trafikens smidighet och kapacitet samt för att minska utsläppen:

Ändringar på Nagu-Korporutten

  • Färjan L-198 som för närvarande trafikerar vid Vartsala färjeläge ändras till en elfärja och flyttas till rutten Nagu-Korpo.
  • Färjan L-197 som numera används på deltid vid färjeläget Nagu–Korpo omvandlas till en elfärja och fortsätter som en andra färja vid färjeläget under en längre trafikperiod än tidigare.
  • Ledens CO2-utsläpp minskar betydligt när två hybridfärjor opererar längs rutten. Detta stöder också de mål för elektrifiering av sjötrafiken som beskrivs i regeringsprogrammet.
  • Trafiken vid färjeläget blir betydligt smidigare i och med att turtätheten och trafikkapaciteten förändras. Under sommarsäsongen ökar antalet turer med cirka 40 % jämfört med tidigare somrar. Även under tiden maj–september ökar antalet turer över 20 %.

Ändringar på Vartsalarutten

  • Elfärjan L-317 flyttas till Vartsalaleden.
  • Personbilskapaciteten ökar över 40 %.
  • CO2-utsläppen minskar betydligt, uppskattningsvis 85 procent vid eldrift.

Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tfn 0295 020 600

Nyckelord

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus

A. Lamminmäki Oy aloittaa uutena linja-autoliikenteen yrittäjänä useilla Kankaanpään yhteyksillä16.5.2024 12:05:40 EEST | Tiedote

A. Lamminmäki Oy on voittanut Ely-keskuksen kilpailutuksen koskien useita Pohjois-Satakunnan yhteysvälejä. Kilpailutukseen sisältyivät Kankaanpää–Pomarkku–Pori-, Lavia–Kankaanpää-, Jämijärvi–Kankaanpää- ja Karvia–Honkajoki–Kankaanpää yhteydet. Uusi sopimuskausi käynnistyy kesäaikataulukauden alusta 3.6.2024. Säännöllisen matkustuksen kausilipputuotteisiin tulee muutoksia ja yhteysväleille tulee linjanumerointi.

Antalet turer inom kollektivtrafiken i Seutu+ minskar i Egentliga Finland och Satakunta från början av hösttidtabellssäsongen 202413.5.2024 13:04:33 EEST | Tiedote

Det nuvarande utbudet av turer på de förbindelsesträckor i regiontrafiken som NTM-centralen i Egentliga Finland ansvarar för kommer att minskas stegvis under 2024 och 2025. Statens anslag för upprätthållande av regiontrafiken återgår till nivån före coronapandemin. Under fyra års tid har anskaffningskostnaderna för trafiken ökat och med den finansieringsnivå som finns att användas kan inte det nuvarande utbudet upprätthållas. Behovet av besparingar är så betydande att det oundvikligen uppstår konsekvenser för passagerarnas rörlighet. Närmare information om objektspecifika ändringar ges senare.

Seutu+ joukkoliikenteen vuorot vähenevät Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa syysaikataulukauden 2024 alusta lähtien13.5.2024 13:04:33 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen joukkoliikenneviranomaisen vastuulla olevien seutuliikenteen yhteysvälien nykyistä vuorotarjontaa tullaan vähentämään asteittain vuosien 2024 ja 2025 aikana. Seutuliikenteen ylläpitämiseen tarkoitettu valtion määräraha palautuu koronapandemiaa edeltävälle tasolle. Neljän vuoden aikana liikenteen hankintakustannukset ovat kasvaneet ja käyttöön saatavalla rahoitustasolla ei pystytä ylläpitämään nykyistä tarjontaa. Säästötarve on niin huomattava, että vaikutuksia matkustajien liikkumiseen väistämättä tulee. Kohdekohtaisista muutoksista tiedotetaan myöhemmin tarkemmin.

Satamaraiteen sillan liikuntasaumalaitteen korjaustyöt alkavat Naantalissa tiellä E1813.5.2024 12:06:43 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Naantalissa E18 tiellä sijaitsevan Satamaraiteen sillan liikuntasaumalaitteen korjaustyöt 14.5.2024. Työt kestävät arviolta 17.5.2024 saakka. Korjaustyöt tehdään ruuhka-aikojen ulkopuolella. Siltapaikalla on korjaustöiden aikana alennettu nopeus 50 km/h ja yksi kaista on liikenteeltä suljettuna. Liikennettä ohjataan liikennevaloilla. Pahoittelemme työn aiheuttamaa haittaa tienkäyttäjille.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye