SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Hallitus jatkaa hyvinvointivaltion purkuoperaatiotaan ja leikkaa työttömyysturvasta samalla, kun työttömien määrä kasvaa

Työttömyysturvasta leikkaamalla hallitus ajaa entistä useamman työttömän työnhakijan toimeentulotuen varaan. Tätä tulevaisuutta vasten hallituksen puheet hyvinvointivaltion pelastamisesta kuulostavat irvokkailta, Niina Malm toteaa.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

- Hallituksen porrastusesitys yhdessä muiden sosiaaliturvan heikennysten kanssa on puhdasveristä leikkauspolitiikkaa. Se kurittaa kaikkein kipeimmin niitä, joille työllistyminen on muutenkin vaikeaa joko oman työkyvyn heikkenemisen tai työpaikkojen puutteen vuoksi, muistuttaa Malm.

Malm muistuttaa suhdanteista johtuvasta työttömyyden kasvusta, johon leikkaukset sopivat erityisen huonosti. Esimerkiksi rakennusalan elvyttämisen sijaan hallitus tarjoilee raksaduunareille kilometritehdasta.

- Rakennusalalla konkurssi seuraa toistaan, mikä tietää työttömyyttä. Kun alalla ei ole töitä eikä varsinkaan hallitus vauhdita alan elpymistä, niin porrastamisen ”kannustavuus” on pelkkää juhlapuhetta. Monilapsisen perheen vanhempi joutuu jatkossa katsomaan työttömyysturvansa hupenemista, miettimään miten pärjää ilman lapsikorotusta, aiempaa suppeammalla asumistuella. Moni saattaa joutua pohtimaan, joutuuko luopumaan jopa perheen kodista suhdannetilanteen pitkittyessä. Tätä taustaa vasten rikkaille annetut veroalennukset osoittavat melkoista irtautumista ihmisten arjesta, painottaa Malm.

Ansiosidonnaisen taso laskee leikkausten myötä nopeasti, ja harva oman työkyvyn kanssa kamppaileva ehtii työllistyä ennen leikkurin iskemistä. Malli rankaisee tulevaisuudessa erityisesti myös niiden paikkakuntien asukkaita, joista lopetetaan suuri yksittäinen työllistäjä tai tuotantolaitos.

- Hallitus tarjoaa suomalaisille kurjuutta ilman visiota paremmasta. Työministeri Satonen on vakuuttanut, että Suomi tuodaan pohjoismaiselle tasolle työelämäuudistusten myötä. Nyt hyvinvointivaltiota puretaan pala palalta ja suunta on pois pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta, pikemminkin kohti Itä-Eurooppaa, Malm sanoo.

Asiantuntijat oikeuskansleria myöten ovat huomauttaneet hallitusta sosiaaliturvaleikkausten osalta vaikutusarvioiden puutteesta. Silti hallitus puskee kuin kelloa vastaan juokseva härkä uudistuksia eteenpäin. Tämä on sekä hirvittävää että häpeällistä sivistysvaltion toimintaa.

- Hallituksen keppilinjan vaikutukset saattavat olla erittäin vaikeita Itä- ja Pohjois-Suomelle. Kun uudelleen kouluttautumista vaikeutetaan, palveluita vähennetään ja keskitetään terveysasioissa sekä kunnissa ja nyt vielä heikennetään sosiaaliturvaa, on vaikeaa nähdä, kuinka hallitus voisi enää huonommin panostaa näiden alueiden elinvoimaisuuteen. Tähän hallituksen olisi nyt syytä herätä, päättää Malm.

Kutsu medialle: SDP:n eurovaaliohjelman julkistus 3.5.12.4.2024 09:39:44 EEST | Kutsu

Arvoisa median edustaja, lämpimästi tervetuloa SDP:n eurovaaliohjelman julkistustilaisuuteen perjantaina 3.5. klo 12–13 Clarion Hotel Helsinkiin Jätkäsaareen (os. Tyynenmerenkatu 2, Helsinki). Tarjolla on myös lounas klo 11.30. Tilaisuudessa vaaliohjelman esittelee SDP:n puoluejohto puheenjohtaja Antti Lindtmanin johdolla. Paikalla on myös SDP:n eurovaaliehdokkaita. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan tilaisuuteen ennakkoon tämän lomakkeen kautta 29.4. mennessä. Median edustajat ovat myös lämpimästi tervetulleita mukaan SDP:n puolueristeilylle Tallink Silja Linen Viktoria-laivalle. Lähtö perjantaina 3.5. Helsingistä (Länsiterminaali 2, D-terminaali) kohti Tallinnaa klo 18.35 ja paluu Helsinkiin 4.5. klo 16. Puolueristeilyllä on mukana koko SDP:n puoluejohto sekä puolueen eurovaaliehdokkaita ja tietysti laaja joukko aktiiveja. Risteilylle on vielä muutamia hyttejä vapaana, median edustajat voivat varata paikan risteilylle (sis. illallisen ja aamiaisen) osoitteesta https://www.matkap

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Sotea Amerikan malliin25.3.2024 13:48:02 EET | Tiedote

Yhä useampi suomalainen hyvätuloinen nauttii toimivasta työterveyshuollosta ja monet keskituloisetkin ostavat nykyään jälkikasvulleen yksityisen terveysvakuutuksen. Näin mahdollistuu nopea ohituskaista, kun terveyspalveluita tarvitaan. Samaan aikaan julkisia sote-palveluita karsitaan ja saatavuutta heikennetään. STM:n tekemässä sairaalaverkkoselvityksessä esitetään sairaalaverkon tiivistämistä hyvin rankalla tavalla tulevina vuosina, Niina Malm sanoo.

Kutsu medialle: SDP:n puolueristeily 3.–4.5.202425.3.2024 12:25:57 EET | Kutsu

Hyvä median edustaja, SDP julkistaa eurovaaliohjelmansa perjantaina 3.5. Helsingissä. Ohjelman julkistus- ja esittelytilaisuudesta toimitamme erillisen kutsun myöhemmin. Eurovaaliohjelman julkistamisen jälkeen käynnistyy SDP:n puolue- ja eurovaaliristeily. Risteilyllä luvassa on paljon asiaa niin eurovaaleista kuin muistakin ajankohtaisista politiikan teemoista. Mukana on koko SDP:n puoluejohto: Antti Lindtman, Nasima Razmyar, Niina Malm, Matias Mäkynen, Piia Elo ja Mikkel Näkkäläjärvi sekä SDP:n eurovaaliehdokkaita. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita mukaan risteilylle Tallink Silja Linen Viktoria-laivalle. Lähtö perjantaina 3.5. Helsingistä (Länsiterminaali 2, D-terminaali) kohti Tallinnaa klo 18.35 ja paluu Helsinkiin 4.5. klo 16. Varaukset risteilylle tulee tehdä suoraan Matkapoikien verkkosivun kautta 31.3. mennessä täällä: https://www.matkapojat.fi/sdp Tarvittaessa varaukset voi tehdä myös suoraan Matkapoikien myyntipalvelun kautta puhelimitse, numero löytyy edellä ol