Lidl on monelle nuorelle ensimmäinen työpaikka – 14–17-vuotiailla mahdollisuus työllistyä Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelun kautta

Kaupan liiton ja Palvelualan ammattiliiton tukema Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluohjelma tukee nuorten mahdollisuuksia tutustua työelämään. Kesän 2024 Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelun haku on käynnissä 4.–11. maaliskuuta.

Kesätyö kaupassa on monelle nuorelle ensimmäinen työpaikka, josta saa tärkeitä oppeja työelämään. Lidl haluaakin tarjota nuorille kokemuksen mielekkäästä työstä ja työnhausta sekä perehdyttää huolella tehtäviin.

– Työntekijämme ovat pääsääntöisesti täysi-ikäisiä, mutta 14–17-vuotiailla kaupan alasta kiinnostuneilla nuorilla on mahdollisuus tutustua myymälätyön arkeen Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelun kautta 1. kesäkuuta – 31. elokuuta välisenä aikana. Kahden viikon harjoittelun aikana nuoret saavat ensikosketuksen kaupan alaan ja saavat siitä tietysti palkkaa, kertoo Lidlin rekrytointipäällikkö Saila Salminen.

Palkallisen harjoittelun kesto on kaksi viikkoa eli kymmenen työpäivää ja päivittäinen työaika on kuusi tuntia. Harjoitteluun ei kuulu ilta- tai viikonlopputöitä.

– Palkka määräytyy kullekin vuodelle erikseen palvelualoille valtakunnallisesti sovitun mallin mukaisesti ja vuonna 2024 se on 395 euroa, Salminen sanoo.

Tutustu työelämään ja tienaa -paikkoja auki jokaisessa Lidl myymälässä

Kokonaisuudessaan Salminen arvelee, että harjoittelijoita ennustetaan kesän aikana olevan koko Suomessa noin 800.

–  Jokainen myymälä saa ottaa kesälle enintään neljä harjoittelijaa ja tavallisesti kaikki myymälät ovat tämän kokonaismäärän myös hyödyntäneet.

Rekrytointi toteutetaan normaalia rekrytointiprosessia mukaillen eli avoimista paikoista ilmoitetaan Lidlin urasivuilla ja paikkaa haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake työpaikkailmoituksen kautta. Valinnat myymäläpäällikön tapaamiseen etenevistä hakijoista tehdään hakemusten perusteella.

–  Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelussa hakijoilta ei odoteta eikä harjoittelun ehtojenkaan mukaisesti saa olla aikaisempaa kokemusta kaupan alalta. Tällöin hakijoiden osoittama motivaatio nousee hakemuksissa selkeäksi erottautumistekijäksi. Harjoittelussa pääsee kokeilemaan asiakaspalvelua, myymälän siistimistä ja tuotteiden hyllyttämistä yhdessä muun tiimin kanssa, Salminen kertoo.

Jatkoon päässeet hakijat kutsutaan paikan päälle myymälään, missä käydään läpi muun muassa harjoittelun sisältöä ja tutustutaan työympäristöön. Tapaamisen pohjalta myymäläpäällikkö tekee valinnat kenelle harjoittelupaikkaa tarjotaan.

Tätä arkituotetta suomalaiset käyttävät 60 % enemmän, kuin EU-direktiivi tavoittelee20.5.2024 11:21:13 EEST | Tiedote

Vuoden 2025 loppuun mennessä tulisi muovikasseja käyttää alle 40 vuodessa kansalaista kohti. Suomalaiset käyttivät 64 muovikassia vuonna 2022, eli tavoitteeseen on vielä matkaa. Lidl kysyi asiakkailtaan syitä muovikassien käytölle ja selvitti heidän tietämystänsä muovikasseista. Suurimmalle osalle tuli yllätyksenä, että kassalta yksittäin myytävä muovipussi sisältää jopa viisi kertaa enemmän muovia kuin rullasta myytävä.