Talousgurut presidentti Stubbille: Ole rohkea! Finalisteilta avoin kirje neuvoineen ja toiveineen virkaan astuvalle tasavallan presidentille

• Talousguru-finalistit ovat talousosaajia, jotka etenivät lukioidensa edustajina vuoden 2024 Talousguru-kilpailun finaaliin. Finalistit ovat itse kiinnostuneita talousasioista.
  • Virkaansa astuvalle presidentti Alexander Stubbille osoitettu avoin kirje nostaa esiin terävien lukiolaisten toiveita ja näkemyksiä laajalla skaalalla.
  • Nuoret esittävät muun muassa puoluerajat ylittävää taloustyöryhmää, viennin edistämistoimia sekä muita konsteja, joilla presidentin asemasta voisi myötävaikuttaa Suomen talouden kohenemiseen. Nuoret toivoivat myös presidentin edistävän nuorten riittävää liikkumista.
Lukiolaisten Talousguru-kilpailun finalistit allekirjoittivat virkaan astuvalle tasavallan presidentti Alexander Stubbille neuvoja ja toiveita sisältävän kirjeen.

Onnea tehtävään, Alexander Stubb! toivottavat lukiolaisten Talousguru-kilpailun finalistit. Onnittelunsa saatteeksi talousasioista kiinnostuneet lukiolaiset lähettivät laajalla skaalalla terveisiä presidentille ja kehottivat häntä kiinnittämään huomiota muun muassa seuraaviin asioihin:

• ”Toivoisin, että tasavallan presidentti kiinnittäisi huomiota heti alusta alkaen Itä- ja Pohjois-Suomen ahdinkoon, joka on myös riski kansalliselle turvallisuudelle.”
  • ”Arvojohtajana toivoisin uuden presidentin kantavan huolta julkisen talouden kestävyydestä ja työllisyydestä, kuten edeltäjänsäkin on tehnyt. Suomen kaltaisen pienen maan presidentillä ei voi myöskään olla liikaa vienninedistämismatkoja.”
  • ”Pyri ajamaan jo Sauli Niinistön esittämää parlamentaarista puoluerajat ylittävää talousryhmää, jotta kaikki Suomessa tehty talouspolitiikka ei olisi aina hallituspuolueiden väreistä arvattavissa, vaan oikeasti riippumattomasti Suomen edun mukaista.”
  • ”Toivoisin, että presidentti toisi keskusteluissa esille Suomen valtavan potentiaalin uusiutuvan energian, ympäristöystävällisten ja uusiutuvien materiaalien ja käänteentekevien innovaatioiden tuottamisessa, jotta Suomeen saataisiin yhä lisää investointeja tukemaan talouskasvua ja julkisen talouden kehitystä.”
  • ”Talouselämän kannalta vientimahdollisuudet ovat tärkeitä ja presidentin tulee kaikin keinoin edistää ystävällisiä suhteita ja yritysten vientimahdollisuuksia ulkomaihin. Talouden kannalta merkittävää on myös ilmastonmuutoksen vastainen työ, jota toivon presidentin vahvasti edistävän.”
  • ”Toivon, että Suomen seuraava presidentti keskittyy nuorten hyvinvointiin ja edistää meidän liikkumistamme. Liikkumattomuudesta voi tulevaisuudessa tulla erittäin suuri lasku yhteiskunnallemme.”
  • ”Toivoisin uuden presidentin yhdistävän kansaa. Toivoisin myös presidentin ottavan arvojohtajana kantaa nuorten pahoinvointiin, mikä on yksi kansakuntamme suurista ongelmista.”
  • ”Kiinnitä huomiota suomalaisnuorten hyvinvointiin sekä huolta herättäviin kehityskulkuihin koulujärjestelmässämme.”

Talousguru-kilpailussa voittajaksi selvinneen Tampereen yliopiston normaalikoulun Patrick Itäniemi antoi voittohaastattelussaan Stubbille selkeitä neuvoja:

”Ensinnäkin, käytä omaa kielitaitoasi hyväksi. Toiseksi, ota asiat vakavasti siten, että olet yhdistävä tekijä Suomessa. Lisäksi palautan hänelle saman neuvon, jonka hän antoi joskus minulle, eli ole rohkea ja tavoittele unelmiasi!”

Nuoret vastasivat: Kodeilla tärkein rooli talousymmärryksen lisäämisessä

Talousgurun loppukilpailijoilta kysyttiin presidentille lähetettävien terveisten lisäksi myös heidän näkemyksiään taloustaitojen karttumisesta: Millä tahoilla on eniten merkitystä talousymmärryksen lisäämisessä, kuinka paljon talousasiat ylipäätään kiinnostavat nuoria ja miten talousosaamista voisi parantaa. Saimme myös kirkkaita ajatuksia, mitä Suomen talouselämässä pitäisi juuri nyt tehdä.

Talousgurujen mielestä kodeilla on tärkein rooli talousymmärryksen lisäämisessä nuorten parissa. Koulu tulee heti perässä ja sen jälkeen merkittävässä asemassa on media. Vaikka kaveripiireissä jaetaan talousosaamista, sen merkitys nähtiin vähäisempänä. Median tarjoamat sisällöt, sekä sähköiset että perinteiset, ovat tärkeimpiä tietolähteitä Talousguruille.

Noin puolet heistä katsoo, että nuoret ovat kaiken kaikkiaan kyllä kiinnostuneita taloudesta, mutta asiat jäävät epäselviksi monille. Lisäksi puolet finalisteista koki, ettei koulusta saa riittäviä valmiuksia talousosaamiseen.

Talousasioiden kiinnostuksen herättämiseksi loppukilpailijat peräänkuuluttivat konkretiaa ja helpon kielen käyttöä, luotettavaa somemateriaalia, käytännönläheisyyttä ja rahasta puhumista.

Talousguru-kilpailun finalistit 2024

• Ellen Byman, Ålands lyceum
  • Tapio Heikkola, Haukilahden lukio
  • Patrick Itäniemi, Tampereen yliopiston normaalikoulu
  • Elias Kilpikari, Tampereen lyseo
  • Lauri Manner-Raappana, Otaniemen lukio
  • Patrik Mustonen, Oulun lyseo
  • Donal Nugent, Etelä-Tapiolan lukio
  • Tuomas Paananen, Kemin lyseo
  • Veikka-Julius Peltonen, Itä-Suomen yliopiston normaalikoulu
  • Akseli Pöllänen, Ressun lukio
  • Ahti Ristola, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu SYK
  • Eemi Räty, Joensuun lyseo
  • Tuomas Tahvanainen, Kimpisen lukio
  • Viggo Talasmäki, Brändö gymnasium

Lisätietoa julkaisijasta Finanssiala ry

Valtaosa suomalaisista joutunut huijausyrityksen kohteeksi – Finanssiala aloittaa torjuntakampanjan “Luu kurkkuun huijareille”17.5.2024 06:00:06 EEST | Tiedote

Lähes 70 prosenttia suomalaista on Finanssiala ry:n (FA) teettämän kansalaiskyselyn mukaan joutunut digihuijausten tai niiden yritysten kohteeksi. Kolme prosenttia heistä kertoo menettäneensä itselleen merkittävän summan rahaa. Suomen väkilukuun suhteutettuna se on noin 165 000 suomalaista. FA on lanseerannut kansalaisille suunnatun kampanjan herättämään yleistä valppautta ja lisäämään tietoisuutta huijauksista. Kampanjan päätähtenä nähdään koko kansan tuntema ja rakastama näyttelijä Maija-Liisa Peuhu.

Pankkien tekemät rahanpesuilmoitukset kasvoivat hurjasti vuonna 2023 – parempi tiedonvaihto tehostaisi rahanpesun torjuntaa7.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Pankkien tekemät rahanpesuilmoitukset kasvoivat vuonna 2023 lähes 50 prosentilla edellisvuodesta. Pankit tekivät rahanpesun selvittelykeskukselle lähes 19 900 rahanpesuilmoitusta, joista vain pieni osa johtaa esitutkintaan, syytteeseen tai tuomioon. Useat EU-maat ovat laajentaneet talousrikosten ja rahanpesun torjuntaan liittyvää tiedonvaihtoa sekä pankkisektorin sisällä että pankkien ja viranomaisten kesken. Finanssiala ry arvioi, että tiedonvaihdon avaaminen tehostaisi merkittävästi rahanpesun torjuntaa myös Suomessa.

Liikenneonnettomuudessa loukkaantuneen asema paranee – vuokrattavalle sähköpotkulaudalle on hankittava liikennevakuutus3.5.2024 16:16:56 EEST | Tiedote

Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat kesäkuun 2024 alusta alkaen liikennevakuutuksen piirissä. Kuluttajien laitteissa liikennevakuuttamiselle on nopeus- ja painoraja, mutta vuokrattavat laudat on kaikki vakuutettava painosta ja nopeudesta riippumatta. Vuokralautojen vakuutusturva on rajattu: Vahingon sattuessa vakuutus korvaa kuljettajalle ainoastaan sairaanhoitokulut. Vammasta aiheutuvaa ansionmenetystä tai kuntoutusta ei korvata liikennevakuutuksesta. Muille kuin kuljettajalle aiheutuneet sekä henkilö- että omaisuusvahingot korvataan liikennevakuutuksen yleisten periaatteiden mukaan eli myös esimerkiksi ansionmenetys korvataan. Sähköpotkulautojen vakuuttaminen parantaa kaikkien vahinkoa kärsineiden asemaa.

Finanssiala avaa taas lobbaustaan – avoimuustilinpäätöksessä kotimaan lisäksi Brysselissä tehty lobbaus27.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Finanssiala ry (FA) on avannut vuodesta 2020 alkaen vaikuttamistyötään eli lobbaustaan julkaisemalla avoimuustilinpäätöksen. Siinä kerrotaan, keitä poliittisia päättäjiä, eli kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä europarlamentaarikkoja ja komission viranhaltijoita FA on lobannut tärkeimmissä ajankohtaisissa edunvalvontateemoissaan. Avoimuustilinpäätöksen tärkeyttä korostaa vuoden 2024 alusta voimaan tullut lakisääteinen lobbauksen avoimuusrekisteri. Uusin avoimuustilintilinpäätös on nyt julkaistu ja luettavissa FA:n verkkosivuilla. Se kattaa ajanjakson heinäkuusta 2023 maaliskuuhun 2024.