Talousgurut presidentti Stubbille: Ole rohkea! Finalisteilta avoin kirje neuvoineen ja toiveineen virkaan astuvalle tasavallan presidentille

• Talousguru-finalistit ovat talousosaajia, jotka etenivät lukioidensa edustajina vuoden 2024 Talousguru-kilpailun finaaliin. Finalistit ovat itse kiinnostuneita talousasioista.
  • Virkaansa astuvalle presidentti Alexander Stubbille osoitettu avoin kirje nostaa esiin terävien lukiolaisten toiveita ja näkemyksiä laajalla skaalalla.
  • Nuoret esittävät muun muassa puoluerajat ylittävää taloustyöryhmää, viennin edistämistoimia sekä muita konsteja, joilla presidentin asemasta voisi myötävaikuttaa Suomen talouden kohenemiseen. Nuoret toivoivat myös presidentin edistävän nuorten riittävää liikkumista.
Lukiolaisten Talousguru-kilpailun finalistit allekirjoittivat virkaan astuvalle tasavallan presidentti Alexander Stubbille neuvoja ja toiveita sisältävän kirjeen.

Onnea tehtävään, Alexander Stubb! toivottavat lukiolaisten Talousguru-kilpailun finalistit. Onnittelunsa saatteeksi talousasioista kiinnostuneet lukiolaiset lähettivät laajalla skaalalla terveisiä presidentille ja kehottivat häntä kiinnittämään huomiota muun muassa seuraaviin asioihin:

• ”Toivoisin, että tasavallan presidentti kiinnittäisi huomiota heti alusta alkaen Itä- ja Pohjois-Suomen ahdinkoon, joka on myös riski kansalliselle turvallisuudelle.”
  • ”Arvojohtajana toivoisin uuden presidentin kantavan huolta julkisen talouden kestävyydestä ja työllisyydestä, kuten edeltäjänsäkin on tehnyt. Suomen kaltaisen pienen maan presidentillä ei voi myöskään olla liikaa vienninedistämismatkoja.”
  • ”Pyri ajamaan jo Sauli Niinistön esittämää parlamentaarista puoluerajat ylittävää talousryhmää, jotta kaikki Suomessa tehty talouspolitiikka ei olisi aina hallituspuolueiden väreistä arvattavissa, vaan oikeasti riippumattomasti Suomen edun mukaista.”
  • ”Toivoisin, että presidentti toisi keskusteluissa esille Suomen valtavan potentiaalin uusiutuvan energian, ympäristöystävällisten ja uusiutuvien materiaalien ja käänteentekevien innovaatioiden tuottamisessa, jotta Suomeen saataisiin yhä lisää investointeja tukemaan talouskasvua ja julkisen talouden kehitystä.”
  • ”Talouselämän kannalta vientimahdollisuudet ovat tärkeitä ja presidentin tulee kaikin keinoin edistää ystävällisiä suhteita ja yritysten vientimahdollisuuksia ulkomaihin. Talouden kannalta merkittävää on myös ilmastonmuutoksen vastainen työ, jota toivon presidentin vahvasti edistävän.”
  • ”Toivon, että Suomen seuraava presidentti keskittyy nuorten hyvinvointiin ja edistää meidän liikkumistamme. Liikkumattomuudesta voi tulevaisuudessa tulla erittäin suuri lasku yhteiskunnallemme.”
  • ”Toivoisin uuden presidentin yhdistävän kansaa. Toivoisin myös presidentin ottavan arvojohtajana kantaa nuorten pahoinvointiin, mikä on yksi kansakuntamme suurista ongelmista.”
  • ”Kiinnitä huomiota suomalaisnuorten hyvinvointiin sekä huolta herättäviin kehityskulkuihin koulujärjestelmässämme.”

Talousguru-kilpailussa voittajaksi selvinneen Tampereen yliopiston normaalikoulun Patrick Itäniemi antoi voittohaastattelussaan Stubbille selkeitä neuvoja:

”Ensinnäkin, käytä omaa kielitaitoasi hyväksi. Toiseksi, ota asiat vakavasti siten, että olet yhdistävä tekijä Suomessa. Lisäksi palautan hänelle saman neuvon, jonka hän antoi joskus minulle, eli ole rohkea ja tavoittele unelmiasi!”

Nuoret vastasivat: Kodeilla tärkein rooli talousymmärryksen lisäämisessä

Talousgurun loppukilpailijoilta kysyttiin presidentille lähetettävien terveisten lisäksi myös heidän näkemyksiään taloustaitojen karttumisesta: Millä tahoilla on eniten merkitystä talousymmärryksen lisäämisessä, kuinka paljon talousasiat ylipäätään kiinnostavat nuoria ja miten talousosaamista voisi parantaa. Saimme myös kirkkaita ajatuksia, mitä Suomen talouselämässä pitäisi juuri nyt tehdä.

Talousgurujen mielestä kodeilla on tärkein rooli talousymmärryksen lisäämisessä nuorten parissa. Koulu tulee heti perässä ja sen jälkeen merkittävässä asemassa on media. Vaikka kaveripiireissä jaetaan talousosaamista, sen merkitys nähtiin vähäisempänä. Median tarjoamat sisällöt, sekä sähköiset että perinteiset, ovat tärkeimpiä tietolähteitä Talousguruille.

Noin puolet heistä katsoo, että nuoret ovat kaiken kaikkiaan kyllä kiinnostuneita taloudesta, mutta asiat jäävät epäselviksi monille. Lisäksi puolet finalisteista koki, ettei koulusta saa riittäviä valmiuksia talousosaamiseen.

Talousasioiden kiinnostuksen herättämiseksi loppukilpailijat peräänkuuluttivat konkretiaa ja helpon kielen käyttöä, luotettavaa somemateriaalia, käytännönläheisyyttä ja rahasta puhumista.

Talousguru-kilpailun finalistit 2024

• Ellen Byman, Ålands lyceum
  • Tapio Heikkola, Haukilahden lukio
  • Patrick Itäniemi, Tampereen yliopiston normaalikoulu
  • Elias Kilpikari, Tampereen lyseo
  • Lauri Manner-Raappana, Otaniemen lukio
  • Patrik Mustonen, Oulun lyseo
  • Donal Nugent, Etelä-Tapiolan lukio
  • Tuomas Paananen, Kemin lyseo
  • Veikka-Julius Peltonen, Itä-Suomen yliopiston normaalikoulu
  • Akseli Pöllänen, Ressun lukio
  • Ahti Ristola, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu SYK
  • Eemi Räty, Joensuun lyseo
  • Tuomas Tahvanainen, Kimpisen lukio
  • Viggo Talasmäki, Brändö gymnasium

Lisätietoa julkaisijasta Finanssiala ry

Suomalaisten sijoittamista ja omaehtoista varautumista seniorivaiheeseen ei saa romuttaa sijoittamisen verotuksen kiristyksillä12.4.2024 10:14:41 EEST | Tiedote

Maan hallitus valmistautuu kehysriiheen tiukalla ja vastuullisella taloudenpidon linjalla. Sille annamme vahvan tuen, koska hyvinvointiyhteiskuntamme vaatii uudistamista. Kasvun tukemisessa tärkeää on se, ettei suomalaisten työtä ja sijoittamista veroteta liiaksi. Suomalaisilla on oltava mahdollisuus vaurastua ja tukea kulutuksellaan kansantaloutta. Suomalaisten vaurastuminen ja sen edistäminen eri kansankapitalismin keinoin on huomioitu hallitusohjelmassa hyvin.

FA:n Arno Ahosniemi: Kehysriihessä on tehtävä vaikuttavia säästöpäätöksiä budjettitalouteen – eläkeuudistusneuvotteluissa pidettävä kiinni miljardin euron säästötavoitteesta5.4.2024 06:30:00 EEST | Tiedote

Orpon hallituksen on syytä tehdä merkittäviä ja vaikuttavia säästöpäätöksiä, jotka kohdistuvat suoraan valtion budjettitalouteen. Kansakuntamme elää jo tällä hetkellä reilusti yli varojensa. Voimia ja viisautta hallitukselle tulevaan kehysriiheen, Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Arno Ahosniemi sanoo.

Fivan päätös pitää asuntolainakatto ennallaan on perusteltu – huhtikuun tiukennusta pankkien lisäpääomavaatimuksiin olisi ollut syytä myöhentää28.3.2024 10:52:25 EET | Tiedote

Finanssiala ry (FA) pitää perusteltuna Finanssivalvonnan (Fiva) päätöstä pitää asuntolainakatto ja pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus ennallaan. Asuntolainojen lainakatto eli enimmäisluototussuhde pidetään lakisääteisellä perustasollaan 90 prosentissa muille kuin ensiasunnon ostajille. Ensiasunnon ostajien lainakatto on 95 prosenttia. Pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus pysyy 0 prosentissa. FA:n pettymykseksi Fiva ei myöhentänyt kansallisen järjestelmäriskipuskurivaatimuksen voimaantuloa. Vaatimus tulee voimaan 1.4.2024.

Pyörävarkauksien määrä jatkoi laskuaan, korvausmäärät kääntyivät nousuun – erityisesti kalliit sähköpyörät houkuttelevat rosvoja20.3.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Varastettujen polkupyörien korvausmäärät kääntyivät nousuun vuonna 2023. Vakuutusyhtiöt korvasivat varastettuja pyöriä 11 miljoonan euron edestä. Sekä poliisin että vakuutusyhtiöiden tietoon tulleet polkupyörävarkauksien lukumäärät jatkoivat laskuaan. Vakuutusyhtiöt korvasivat 13 900 varastettua polkupyörää. Poliisin tietoon pyörävarkauksia tuli 16 800 kappaletta.