Visurilta, Kesseliltä ja Geustilta kokonaisesitys Suomen sotahistoriasta vuosilta 1939–1945, kirjan julkistustilaisuus talvisodan päättymisen vuosipäivänä 13.3.

Suomen selviytymisestä toisesta maailmansodasta rauhan aikaan on tänä vuonna kulunut jo kahdeksan vuosikymmentä. Tapahtumista kerrotaan jatkuvasti uusia tarinoita ja tehdään myös tutkimuksia eri näkökulmista.

Ajan myötä kuitenkin kokonaiskuva toisesta maailmansodasta ja Suomesta liittyneenä sen eri vaiheisiin on alkanut hämärtyä. Siksi todettiin tarve saada opetukseen ja alan harrastajien käyttöön uusimpaan tutkimustietoon perustuvaa ja tapahtumia hyvin havainnollistavaa tietoaineistoa sekä sähköisessä että perinteisen kirjan muodossa. Mikkelissä toimiva Sodan ja rauhan keskus Muisti otti vastuun oppimateriaalia tuottavan projektin hallinnoimisesta.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa Docendon kustantamana julkaistaan Suomen sotavuosien tapahtumia ja olosuhteita kokonaisuutena hahmottava ja helposti omaksuttava kirja. Se perustuu tutkimukseen ja on myös riittävästi dokumentoitu.

Kirjassa tarkastellaan suursotaan johtanutta kehitystä ja Suomea sen eri vaiheissa. Lopuksi kuvataan dramaattisen vuoden 1944 tapahtumia ja arvioidaan, miten Suomi selviytyi sodasta.

Toisessa maailmansodassa kuoli yli 60 miljoonaa ihmistä, kun kansakunnat taistelivat olemassaolostaan. Suuret armeijat vyöryivät valtioiden yli, ja Eurooppa raunioitui pahasti. Monien maiden miehitys kesti lopulta vuosikymmeniä.

Suomi menetti alueitaan, ja sadat tuhannet evakot joutuivat siirtymään uusille asuinsijoille. Lähes 100 000 suomalaista menehtyi ja yhtä moni jäi sotainvalidiksi. Maan itsenäisyys kuitenkin säilyi ja jälleenrakennus käynnistyi.

Kirjan sisällöstä vastaavat Suomen sotavuosien historiaan hyvin perehtyneet kirjoittajat:
Pekka Visuri, valtiotieteen tohtori, yleisesikuntaeversti, Pasi Kesseli, filosofian tohtori, yleisesikuntaeversti ja Carl-Fredrik Geust, diplomi-insinööri, tekniikan tohtori hc.

Pekka Visuri, Pasi Kesseli, Carl-Fredrik Geust: Suomen sodat 1939–1945 – selviytyminen maailmansodasta (Docendo 2024), sidottu, 550 sivua.

Ennakkoilmoittaudu julkistukseen, mediavedostiedustelut ja arvostelukappaleet:
tiedotus@docendo.fi – kirjalla on embargo 13.3.2024 klo 2.00.

Lisätietoja:
Juha Janhonen, puhelin 040 8430 139