Pääkaupunkiseudun uusi raitiovaunuhankinta etenee neuvotteluvaiheeseen

Kaupunkiliikenne Oy hankkii 30 uutta kaupunkiraitiovaunua ja 33 pikaraitiovaunua sekä näiden varaosat ja elinkaaren tuen 30 vuodeksi. Hankinta sisältää myös optioita laajenevan raitiotieverkoston tarpeisiin.

Uudet kaupunkiraitiovaunut korvaavat osamatalalattiaiset nivelvaunut.
Uudet kaupunkiraitiovaunut korvaavat osamatalalattiaiset nivelvaunut. Kuva: Kaupunkiliikenne Oy

Uudet kaupunkiraitiovaunut korvaavat kantakaupungin raitioliikenteessä käytössä olevat osamatalalattiaiset Valmetin valmistamat nivelvaunut, jotka on otettu käyttöön 1970- ja 80-luvuilla. Vanhojen raitiovaunujen teknistä elinkaarta ei ole enää kustannustehokasta eikä tarkoituksenmukaista jatkaa.

Hankkeella varaudutaan myös tulevaan vuoromäärän ja linjastojen kasvuun ja lisätään kantakaupungin raitiotieverkolla liikennöivän raitiovaunukaluston luotettavuutta, liikennöitävyyttä, turvallisuutta sekä ympäristöystävällisyyttä. Ikääntyvä kalusto on herkempää vikaantumaan ja korjaustarpeet kustannuksineen tulevat yllättäen.

Toimiva joukkoliikenne on osa Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelman keinoista saavuttaa kaupungin asettamat päästövähennystavoitteet. Raitiovaunuhankinnassa tavoitellaan mahdollisimman alhaista hiilijalanjälkeä vaunujen valmistuksen sekä koko elinkaaren ajan. Kaupunkistrategian ilmastotavoitteet huomioidaan hankinnassa ottamalla ilmastonäkökulma läpäisevästi osaksi kaikkea hankkeen päätöksentekoa. Tämä koskee sekä osaavaa suunnittelua, kestävien ja ympäristöystävällisten materiaalien ja laitteiden käyttöä, niiden kierrätettävyyttä, osien ja osakokoonpanojen helppoa korjattavuutta sekä alhaista energiankulutusta. Esteettömyyden hyvällä suunnittelulla taataan, että erityisryhmät voivat turvallisesti käyttää raitiovaunua.

Raitiovaunuhankinnan neuvotteluihin etenee kolme ehdokasta

Raitiovaunuhankinnan osallistumishakemuspyyntö jätettiin loppuvuodesta 2023. Kaikki määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jättäneet toimittajat valittiin neuvotteluihin. Valitut toimittajat ovat Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A, Škoda Transtech Oy ja Stadler Polska sp. z o.o.

Kaupunkiliikenne Oy on aloittanut laajan panostuksen projektitoiminnan kehittämiseen ja myös kalustoprojektien johtamisessa on otettu uusia menetelmiä käyttöön. Koko talon osaaminen on valjastettu uuden vaunuhankinnan tueksi uudistetun projektinjohtamismallin avulla ja hankintaa johdetaan nyt kokonaan talon sisäisin voimin. Osaamista on vahvistettu uusilla rekrytoinneilla sekä ulkoisella asiantuntijuudella.

Hankintaneuvottelut käydään alustavien tarjousten pohjalta syksyllä 2024 ja Kaupunkiliikenne Oy:n hallitus tekee toimittajavalinnan syksyllä 2025. Uudet raitiovaunut tulevat liikenteeseen vuosien 2027-2034 välillä.

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kaupunkiliikenne lisää rasvausta pikaratikan reitin varrelle11.4.2024 09:27:57 EEST | Tiedote

Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova. Koettuun meluongelmaan tullaan puuttumaan ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.

Kontulan metroaseman peruskorjauksella parannetaan aseman käytettävyyttä ja viihtyisyyttä9.4.2024 15:02:32 EEST | Tiedote

Kaupunkiliikenne Oy aloittaa Kontulan metroaseman laituritason perusparannushankkeen tänä keväänä. Parannushankkeen tuloksena matkustajien liikkuminen asemalla helpottuu ja aseman viihtyisyys lisääntyy. Työt alkavat valmistelevilla töillä toukokuun puolivälissä. Tänä kesänä toteutettavat työt sijoittuvat suurelta osin aseman laiturialueelle, jonka vuoksi metroliikenne Kontulassa joudutaan keskeyttämään keskikesällä.