Maatalousareena Hämeenkyrössä - ratkaisuja kestävän maatalouden ja viljelijöiden toimintaedellytysten edistämiseksi

Hämeenkyrön Maatalousareenalla keskustellaan maatalouden elinvoimaisesta tulevaisuudesta. Maatalousareenan työpajoissa törmäytetään kunnan ja koulutussektorin edustajia, paikallisia päätöksentekijöitä sekä maatalousyrittäjiä ja yhteisöjä luomaan yhteistä maatalouden visiota ja paikallisia ratkaisuja sen saavuttamiseksi. Lopuksi ratkaisujen ja aloitteiden eteenpäin viemisestä sovitaan yhdessä osallistujien kanssa. Maatalousareenan kolme työpajaa järjestetään Sasky Osaran maaseutuopetusyksikössä maaliskuun aikana.

- Maatalous on merkittävä ala Hämeenkyrössä ja kestävissä viljelymenetelmissä löytyy paljon monipuolista osaamista. Kunta haluaa vahvistaa yhteistyötä paikallisten maataloustoimijoiden kanssa kuuntelemalla heidän näkemyksiään, tarpeitaan ja ideoitaansanoo Hämeenkyrön elinympäristöjohtaja Ritva Asula-Myllynen.

- Odotamme maatalousareenalta hyviä keskusteluja ja uusia oivalluksia maatalouden elinvoimaisuuden ja maatalousyrittäjien toimintaedellytysten parantamiseksi. Areenan aidosti osallistava toimintatapa olisi varmasti kiinnostava myös muille maaseutukunnille Suomessa.

Ensimmäinen työpaja on 6.3. ja se keskittyy yhteisen vision luomiseen. Työpajan asiantuntijapuheenvuoroja pitävät muun muassa uudistavan viljelyn uranuurtaja Philipp Mayer Lempäälästä sekä taiteilija ja viljelijä Osmo Rauhala Nokian Siurosta. Toisessa työpajassa (14.3.) kuullaan tutkija ja viljelijä Irene Kuhmosen ajatuksia suomalaisen ruokajärjestelmän rakenteellisista haasteista kestävyyssiirtymässä. Hän pohtii viljelijöiden roolia ja mahdollisuuksia haasteiden alla.

Maatalousareena järjestetään osana EU-rahoitteista We make transition! -hanketta, jossa ovat mukana Pirkanmaan liitto sekä Tampereella toimiva EU-hanketoiminnan asiantuntija Suomen Itämeri-instituutti. Maatalousareenan työpajat järjestetään Hämeenkyrön Osaralla (Huikuntie 3) 6.3., 14.3. ja 27.3. klo 12–16.

Linkki YTM Irene Kuhmosen blogikirjoitukseen: Ovatko viljelijät ruokajärjestelmän kestävyyssiirtymän muutosvoima?

Projektipäällikkö Maili Marjamaa
maili.marjamaa@pirkanmaa.fi