Sijoituskatsaus: Kevät nosti osingot sijoittajien mielen päälle

Helsingin pörssin lähitulevaisuus näyttää valoisammalta kuin lähimenneisyys. Tekoäly- ja teknologiabuumi näkyy edelleen Yhdysvaltojen osakemarkkinoilla.

Vuodenvaihteen ja alkuvuoden aikana Danske Bankin suomalaissijoittajat kävivät kauppaa valtaosin suomalaisilla osakkeilla, sillä kaupankäynnin volyymista 76 prosenttia painottui Helsingin pörssiin. Danske Bank Suomen Suomi-salkun hoitajan Ville Kivipellon mukaan sijoittajia on tilaston mukaan houkutellut erityisesti osingon maksajina profiloituneet yhtiöt kuten Nordea ja Fortum. Joulu-helmikuussa netto-ostetuimmat Suomi-osakkeet olivat Fortum, Neste, Nordea, UPM-Kymmene ja Mandatum. Myydyimmät olivat Sampo, Konecranes, Nokia, Harvia ja TietoEVRY Corporation.

”Ostetuimpien joukossa on hyviä osingon maksajia, joiden ostaminen on saattanut houkutella ennen yhtiökokouksia.”

Kivipellon mukaan Helsingin pörssi voi olla lähestymässä vedenjakajaa. Takana on noin 2,5 vuoden mittainen alamäki, mutta hiljalleen taittuva inflaatio ja mahdolliset koronlaskut saattavat muuttaa tilannetta loppuvuotta kohden. Kivipelto toteaa, että kokonaiskuvassa Helsingin pörssin yhtiöillä tuloskausi ja alkuvuosi ovat mukailleet odotuksia, sillä puolet yhtiöistä ylittivät ennusteet, puolet taas alittivat ne.

”Indeksi on tullut alas noin 25 prosenttia huipusta. Helsingin pörssiä ovat painaneet muun muassa metsäyhtiöiden huono vire ja muiden listayhtiöiden ongelmat, joista monet ovat pääasiassa väliaikaisia. Tällä hetkellä Helsingin pörssin lähitulevaisuus näyttää paremmalta kuin lähimenneisyys. Pörssissä saattaa olla nyt houkuttelevia ostokohteita pitkään salkkuun.”

It-sektori ja Yhdysvallat kiinnostavat

Danske Bank on nostanut osakkeet ylipainoon tuoreimmassa sijoitusnäkemyksessään. Näkemyksen mukaan yhdysvaltalaiset ja japanilaiset osakkeet jatkavat Danske Bankin suosikkeina, kun taas eurooppalaisten osakkeiden painotus muutettiin alipainosta neutraaliksi. Joulu-helmikuussa Danske Bankin suomalaissijoittajien ostetuimmat yhdysvaltalaisosakkeet olivat Microsoft, Organon & Company, Twilio, ARM Holdings PLC ADR ja Rigetti Computing. Myydyimmät yhdysvaltalaisosakkeet olivat Advanced Micro Devices, Petroleo Brasileiro S. A., Pfizer, Super Micro Computer ja United Rentals.

Danske Bank Suomen senioristrategi Kaisa Kivipelto huomioi, että tekoäly- ja teknologiabuumi näkyy nyt vahvasti Yhdysvaltojen osakemarkkinoilla.

”Danske Bank pitää globaalit it- ja viestintäpalvelusektorit ylipainotuksessa johtuen osakkeiden hyvästä vireestä. Tämä on selvästi nähtävissä myös suomalaissijoittajien ratkaisuissa. Yhdysvaltain talouskasvu on osoittanut pitävänsä pintansa tämänkin vuoden puolella. Fedin tulevat koronlaskut poistavat taantumapelkoja entisestään, mikä taas tukee talouskasvua myös tulevaisuudessa.”

JOULU-HELMIKUUN SIJOITUSKATSAUS

Netto-ostetuimmat rahastot ja ETF:t*

Danske Invest Teknologia Indeksi

Danske Invest USA Indeksi

Danske Invest Allocation Basic 100 WA

Danske Invest Allocation Basic 80 WA

iShares Core S&P 500 UCITS ETF (DE)

Seligson & Co OMX Helsinki 25 ETF

Danske Invest Japani Osake

iShares S&P 500 Information Technology Sector

iShares Core MSCI World UCITS ETF (DE)

Danske Invest Index Global AC Restricted, osuuslaji EUR W

Efecte Oyj

YHDYSVALLAT**

Microsoft Corp.

Advanced Micro Devices Inc.

Organon & Company

Petroleo Brasileiro S.A. (ADR)

Twilio Inc.

Pfizer Inc.

ARM Holdings PLC ADR

Super Micro Computer Inc.

Rigetti Computing Inc

Hensoldt AG

Aurubis AG

Delivery Hero SE

* Netto-ostetuimmat osuuslajit, asiakkaiden verkko- tai mobiilipankissa tekemät kaupat, ei sisällä kuukausittaisia rahastosäästösopimuksia, toimeksiantojen kpl-määrät

**Asiakkaiden verkko- tai mobiilipankissa tekemät kaupat, euromääräinen järjestys

Danske Bankista

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia.

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. danskebank.fi