Elintarviketeollisuusliitto ry

Terveysvero näivettäisi kotimaista ruoka-alaa

Elintarviketeollisuusliiton mukaan mahdollinen terveysvero heikentäisi huomattavasti kotimaisen ruoka-alan mahdollisuuksia kasvaa, työllistää ja investoida.

Leonid Eremechuk/Mostphotos

Kehysriihen alla terveysvero on nostettu esiin keinona, jolla voitaisiin pelastaa niin suomalaisten terveys kuin valtiontalouskin. Viimeisimpänä terveysveroa väläytteli valtiovarainministeri Riikka Purra Veromaksajien tilaisuudessa.

– Ruokaan kohdistuvalla raippaverolla tavoiteltujen hyötyjen toteutuminen olisi hyvin epätodennäköistä. Varmaa on ainoastaan hallinnollisen hirviön luominen kotimaiselle elintarviketeollisuudelle, Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Mikko Käkelä lataa.

Laajapohjainen terveysvero tasoittaisi tietä tuontiruualle. Suomessa valmistettujen elintarvikkeiden kustannukset kasvaisivat, koska verovelvoitteet kohdistuvat erityisesti kotimaisiin yrityksiin. Kilpailukykyä heikentävä vero iskisi myös elintarvikevientiin, jonka kasvattamiselle hallituksella on kovat tavoitteet.

– Elintarvikeyritysten selkeä viesti kehysriiheen valmistautuville puolueille on, että ruoka-alan yritysten kasvuhalukkuutta ja elintarvikevientiä ei vahvisteta kuristavilla uusilla veroilla, Käkelä painottaa.

Maan hallitus haluaa keventää yritysten hallinnollista taakkaa, mutta terveysveron kohdalla yrittäjän arki tuntuu unohtuvan. Terveysvero veisi kehitystä nimenomaan päinvastaiseen suuntaan. Hyvin raskaasti säädellyllä elintarvikealalla tulisi tavoitteena olla pikemminkin yritysten hallinnollisen taakan selkeä vähentäminen.

Elintarviketeollisuusliiton tekemän jäsenkyselyn mukaan elintarvikkeiden terveysperusteinen verotus heikentäisi yritysten mahdollisuuksia työllistää Suomessa ja vähentäisi investointeja kotimaahan. Yritykset joutuisivat tekemään muutoksia myös olemassa oleviin investointisuunnitelmiinsa.

Tietoa julkaisijasta

Elintarvike­teollisuusliitto on ruoka-alan suunnannäyttäjä ja kokoava voima. Edustamme Suomessa toimivia ruoka- ja juomayrityksiä. Tavoitteenamme on uudistuva ja vetovoimainen ruoka-ala, joka luo hyvinvointia koko Suomeen.

Elintarviketeollisuusliiton toiminnan piirissä olevat noin 600 yritystä kattavat kaikki elintarviketeollisuuden toimialat ja elintarviketeollisuuden tuotannon Suomessa lähes kokonaan.

Elintarviketeollisuus on Suomessa kolmanneksi suurin teollinen toimiala, joka työllistää 40 000 henkeä. Ruokia ja juomia valmistavia yrityksiä toimii kaikkialla maassamme.

Koko ruoka-ala (alkutuotanto, elintarviketeollisuus, päivittäistavarakauppa ja ruokapalvelut) työllistää Suomessa yhteensä 340 000 henkeä, kun välilliset vaikutukset lasketaan mukaan.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Elintarviketeollisuusliitto ry

Elintarvikkeiden Tutkimussäätiö tuki jälleen alan tiedettä18.4.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

Elintarviketeollisuusliiton (ETL) vuonna 1960 perustama Elintarvikkeiden Tutkimussäätiö edistää ruoka-alan kehittymistä palvelevaa tutkimusta ja koulutusta myöntämällä tutkimusapurahoja. Niitä saa tänä vuonna 15 hakijaa yhteensä 60 000 euron arvosta. Yhdessä Elintarviketeollisuusliiton kanssa säätiö järjestää alan vuosittaisen huipputapahtuman Elintarvikepäivän, tänä vuonna 14. toukokuuta.

Kutsu medialle: Miten vahvistetaan ruoka-alan iskunkestävyyttä? -keskustelutilaisuus 22.4. klo 12.30–15.00 Lahdessa16.4.2024 14:15:41 EEST | Kutsu

Median edustajat ovat tervetulleita Elintarviketeollisuusliiton järjestämään keskustelutilaisuuteen, jossa EU-vaaliehdokkaat, elintarvikealan yritysten edustajat ja muut alueen päättäjät vaihtavat näkemyksiään siitä, miten ruoka-alan iskunkestävyyttä voidaan vahvistaa EU-vaalikaudella 2024–2029. Tilaisuus järjestetään Hartwall Vierailukeskuksessa Lahdessa.