SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Valtionvarainministeriössä sakset napsuu ja leikkuulaudat kolisee

SDP:n kansanedustaja Niina Malm puhui Kaakkois-Suomen Sosialidemokraattien piirikokouksessa lauantaina 16.3.2024. Puheessaan Malm korosti, että Orpo-Purran hallitus on leikkaamassa rajulla kädellä työttömiltä ja vähävaraisilta niin, että valtionvarainministeriössä sakset napsuu ja leikkuulaudat kolisee.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

-Taloudessa on haasteita, sen me kaikki ymmärrämme, mutta miksi näihin taloustalkoisiin pakotetaan osallistumaan vain työttömät ja vähävaraiset, kun samaan aikaan Orpo-Purran hallitus osoittaa itselleen ja muille suurituloisille veronkevennyksiä. Elvytys ja työelämän toiminnalliset uudistukset ovat aivan jäissä, samaan aikaan aikuiskoulutustuki lakkaa ja osa-aikatyön tekeminen tehdään lähes mahdottomaksi,  Niina Malm jatkaa, ja kuvailee hallituksen työllisyystoimien olevan yhtä uskottavia, kuin auringonpaiste Mordorissa.

-Hallituksesta puuttuu täysin johtajuus ja ymmärrys nähdä tosiasiat säästö- ja uudistusvimmassaan. Tai mitäpä jos politiikkaa ohijohtaakin  EK ja Suomen Yrittäjät ja varjoministerinä toimii keskuskauppakamari? Joka hevoselle löytyy kengittäjä, mutta mistä mahtaa löytyä Orpon talliin sellainen ammattilainen, joka saa tilanteen ratkaistua. Nyt olisi kokemukselle kysyntää, joten heitän tähän ihan julkisen haasteen, kuka kengittäisi Orpon ratsut. Saa ilmoittautua, jospa niin saataisiin tämä lakkolaukka loppumaan, kysyy Malm.

Malm päättää puheensa kertomalla SDP:n vaihtoehdon tilanteeseen. SDP ratkaisisi tilanteen Sopimalla ja neuvottelemalla, valtakunnallisesti ja paikallisesti yleissitovuudesta kiinni pitäen, sillä kannustava ja avoin työelämä ei synny pakoilla eikä sakoilla. Lisäksi työpaikoilla varmistetaan työtä tuunamalla, että väki säilyy terveenä töissä eläkeikään saakka. Lisäksi tulee miettiä yhdessä, kuinka työ- ja perhe-elämä yhdistetään entistä paremmin, sekä varmistetaan tarvittavan työvoiman saanti myös tulevaisuudessa.

Kutsu medialle: SDP:n eurovaaliohjelman julkistus 3.5.12.4.2024 09:39:44 EEST | Kutsu

Arvoisa median edustaja, lämpimästi tervetuloa SDP:n eurovaaliohjelman julkistustilaisuuteen perjantaina 3.5. klo 12–13 Clarion Hotel Helsinkiin Jätkäsaareen (os. Tyynenmerenkatu 2, Helsinki). Tarjolla on myös lounas klo 11.30. Tilaisuudessa vaaliohjelman esittelee SDP:n puoluejohto puheenjohtaja Antti Lindtmanin johdolla. Paikalla on myös SDP:n eurovaaliehdokkaita. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan tilaisuuteen ennakkoon tämän lomakkeen kautta 29.4. mennessä. Median edustajat ovat myös lämpimästi tervetulleita mukaan SDP:n puolueristeilylle Tallink Silja Linen Viktoria-laivalle. Lähtö perjantaina 3.5. Helsingistä (Länsiterminaali 2, D-terminaali) kohti Tallinnaa klo 18.35 ja paluu Helsinkiin 4.5. klo 16. Puolueristeilyllä on mukana koko SDP:n puoluejohto sekä puolueen eurovaaliehdokkaita ja tietysti laaja joukko aktiiveja. Risteilylle on vielä muutamia hyttejä vapaana, median edustajat voivat varata paikan risteilylle (sis. illallisen ja aamiaisen) osoitteesta https://www.matkap

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Sotea Amerikan malliin25.3.2024 13:48:02 EET | Tiedote

Yhä useampi suomalainen hyvätuloinen nauttii toimivasta työterveyshuollosta ja monet keskituloisetkin ostavat nykyään jälkikasvulleen yksityisen terveysvakuutuksen. Näin mahdollistuu nopea ohituskaista, kun terveyspalveluita tarvitaan. Samaan aikaan julkisia sote-palveluita karsitaan ja saatavuutta heikennetään. STM:n tekemässä sairaalaverkkoselvityksessä esitetään sairaalaverkon tiivistämistä hyvin rankalla tavalla tulevina vuosina, Niina Malm sanoo.

Kutsu medialle: SDP:n puolueristeily 3.–4.5.202425.3.2024 12:25:57 EET | Kutsu

Hyvä median edustaja, SDP julkistaa eurovaaliohjelmansa perjantaina 3.5. Helsingissä. Ohjelman julkistus- ja esittelytilaisuudesta toimitamme erillisen kutsun myöhemmin. Eurovaaliohjelman julkistamisen jälkeen käynnistyy SDP:n puolue- ja eurovaaliristeily. Risteilyllä luvassa on paljon asiaa niin eurovaaleista kuin muistakin ajankohtaisista politiikan teemoista. Mukana on koko SDP:n puoluejohto: Antti Lindtman, Nasima Razmyar, Niina Malm, Matias Mäkynen, Piia Elo ja Mikkel Näkkäläjärvi sekä SDP:n eurovaaliehdokkaita. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita mukaan risteilylle Tallink Silja Linen Viktoria-laivalle. Lähtö perjantaina 3.5. Helsingistä (Länsiterminaali 2, D-terminaali) kohti Tallinnaa klo 18.35 ja paluu Helsinkiin 4.5. klo 16. Varaukset risteilylle tulee tehdä suoraan Matkapoikien verkkosivun kautta 31.3. mennessä täällä: https://www.matkapojat.fi/sdp Tarvittaessa varaukset voi tehdä myös suoraan Matkapoikien myyntipalvelun kautta puhelimitse, numero löytyy edellä ol