Selvitys: Sosiaalisia taitoja tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän tekniikan osaamisen rinnalla
Digitalisaatioon ja teknologiseen muutokseen liittyvien osaamisten tarve kasvaa yhä voimakkaasti. Niiden lisäksi korostuvat monikulttuurisuustaidot ja sosiaalisen kestävyyden ymmärrys. Opetushallitus selvitti osaamistarpeiden muutosta vuoteen 2040 mennessä. Osaamisen ennakointifoorumi arvioi muutosilmiöiden vaikutusta toimiala- ja ammattialarajat ylittäviin osaamisiin tulevaisuudessa.
Opetushallituksen kyselyssä pyydettiin Osaamisen ennakointifoorumin asiantuntijoita arvioimaan muutosilmiöiden vaikutusta työelämän osaamistarpeisiin pitkällä aikavälillä. Tarkasteltuja muutosilmiöitä olivat energiamurros, talouden muutos, turvallisuusuhkien lisääntyminen ja väestörakenteen kehitys. Näiden vaikutuksia arvioitiin useilla aloilla tarvittaviin osaamisiin.
Tulosten perusteella tarkastellut muutosilmiöt kasvattavat digitalisaatioon ja teknologiseen muutokseen liittyviä osaamistarpeita. Lisääntyneiden turvallisuusuhkien vuoksi korostuu erityisesti kyberturvallisuusosaamisen tarve. Sosiaali- ja hyvinvointipalveluiden digitalisaatio kasvattaa myös tarvetta hallita etä- ja virtuaalipalveluita.
- Digitalisaatio etenee ja vaikuttaa kaikilla aloilla. Tulevaisuudessa on yhä tärkeämpää tunnistaa digitalisaation, tekoälyn ja automaation mahdollisuudet omassa työssä ja osata soveltaa niitä. Myös tietämys datan hallinnasta, analysoinnista ja sen hyödyntämisestä päätöksenteossa on keskeistä, kertoo opetusneuvos Miia Jaatinen Opetushallituksesta.
Tekniikan osaamisen rinnalla tarvitaan tulevaisuudessa myös vahvoja sosiaalisia taitoja. Väestörakenteen kehitys lisää tarvetta taidolle toimia monikulttuurisessa ja monimuotoisessa ympäristössä.
- Työntekijät kohtaavat jatkossa yhä enemmän työkavereita ja asiakkaita useista eri kulttuuritaustoista. Kielitaito ja eri kulttuureista nousevien toimintamallien ymmärrys on tärkeää osatakseen tehdä yhteistyötä monimuotoisessa työympäristössä ja palvella useista kulttuuritaustoista tulevia asiakkaita, Jaatinen sanoo.
Palvelukehityksessä ja asiakaspalvelutyössä on lisäksi keskeistä osata ottaa huomioon, että eri-ikäisten asiakkaiden tarpeet ovat erilaisia.
Myös kestävyysosaamisessa korostuu jatkossa vaatimus ymmärtää sosiaalista ja eettistä kestävyyttä. Osaamisen ennakointifoorumin asiantuntijat nostivat esiin, että kestävyys tulisi nähdä laaja-alaisesti, eikä vain ympäristö- ja talousnäkökulmasta. Tarvitaan osaamista edistää tasavertaisuutta ja turvata kaikkien hyvinvointi. Työyhteisöjä tulisi johtaa niin, että eri taustoista tulevat työntekijät kaikki kokevat olevansa osa yhteisöä ja monimuotoisuus nähdään vahvuutena.
Osaamisen jatkuva kehittäminen yhä tärkeämpää
Selvityksen tuloksissa näkyy lisäksi selvästi, että talouden nopean muutoksen vuoksi osaamisen jatkuva kehittäminen tulee entistä tärkeämmäksi.
- Työelämä synnyttää uudenlaisia työtehtäviä ja työyhteisöjä. Siksi tarvitaan kykyä tunnistaa uusia osaamistarpeita ja tuottaa lyhyitä koulutuksia, joilla osaamista voi päivittää nopeasti. Työntekijät tarvitsevat lisäksi metataitoja kuten oppimaan oppimisen taitoja, tiedonhakutaitoja, taitoa soveltaa tietoa ja taitoa luoda tietoa yhdessä. Työnantajat taas tarvitsevat osaamista innostaa ja tukea työntekijöitä osaamisensa kehittämisessä, Jaatinen kertoo.
Tulokset on kokonaisuudessaan esitetty raportissa, josta osaamistarpeiden muutosta voi tarkastella arvioitujen ilmiöiden mukaan ja yleisesti.
Osaamisen ennakointifoorumi (OEF) on Opetushallituksen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen asiantuntijaelin, joka tuo yhteen laajan joukon koulutuksen ja työelämän asiantuntijoita ennakoimaan tulevaisuuden osaamis- ja koulutustarpeita.
Lisätietoja:
Opetusneuvos Miia Jaatinen, 029 533 1550, miia.jaatinen@oph.fi
Avainsanat
Linkit
Opetushallitus on opetus- ja kulttuuriministeriön hallinonalalla toimiva virasto, joka vastaa koulutuksen, varhaiskasvatuksen ja jatkuvan oppimisen kehittämisestä sekä kansainvälisyyden edistämisestä. Opetushallituksen mediapalvelu palvelee maanantaista torstaihin klo 9–16 ja perjantaisin sekä juhlapyhien aattoina 9–15. Kesäaikana 1.6.–31.7. palvelemme maanantaista perjantaihin kello 9–15.
- p. 0295 331 703 media@oph.fi
- Opetushallituksen verkkopalvelu: Medialle
- Tietosuojaseloste
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
I vårens andra gemensamma ansökan till högskolor fanns 144 300 sökande28.3.2024 11:30:00 EET | Tiedote
Antalet sökande till yrkeshögskolor och universitet i vårens andra gemensamma ansökan var 144 300, vilket är 2 300 flera än förra året. Det fanns nästan 51 000 nybörjarplatser att söka till inom finsk- och svenskspråkiga högskoleutbildningar som inleds på hösten.
Korkeakouluihin 144 300 hakijaa kevään toisessa yhteishaussa28.3.2024 11:30:00 EET | Tiedote
Ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin haki kevään toisessa yhteishaussa 144 300 hakijaa, mikä on noin 2300 enemmän kuin viime vuonna. Korkeakoulujen syksyllä alkaviin suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin oli tarjolla 51 000 aloituspaikkaa.
I den gemensamma ansökan till utbildningar efter grundläggande utbildning fanns 78 600 sökande20.3.2024 14:00:00 EET | Tiedote
I den gemensamma ansökan deltog 78 600 sökande, varav 61 500 går ut den grundläggande utbildningen i vår. Av dem som går ut grundläggande utbildningen sökte 55 % till gymnasieutbildning och 39 % till yrkesutbildning. Antagningsresultaten blir klara i mitten av juni.
Perusopetuksen jälkeisen koulutuksen yhteishaussa 78 600 hakijaa20.3.2024 14:00:00 EET | Tiedote
Juuri päättyneessä perusopetuksen jälkeisen koulutuksen yhteishaussa oli 78 600 hakijaa, joista 61 500 päättää perusopetuksen tänä keväänä. Perusopetuksesta valmistuvista hakijoista 55 % haki lukioon ja 39 % ammatilliseen koulutukseen. Tulokset opiskelijavalinnasta julkaistaan kesäkuun puolivälissä.
Utredning: Sociala färdigheter allt viktigare i framtiden utöver teknisk kompetens19.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Behovet av kompetens med anknytning till digitalisering och ny teknik fortsätter att öka kraftigt. Utöver detta krävs även färdigheter med koppling till kulturell mångfald och social hållbarhet. Utbildningsstyrelsen har gjort en utredning av förändringar i kompetensbehoven fram till år 2040. Prognostiseringsforum för kunnande har utarbetat en bedömning av inverkan av olika förändringar på behovet av bransch- och yrkesöverskridande kompetens i framtiden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme