Rikosuhripäivystyksen palveluiden aukioloajat muuttuvat – “Haluamme tavoittaa entistä paremmin myös nuoria”

Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalvelun ja RIKUchat-palvelun aukioloajat muuttuvat 2. huhtikuuta 2024 alkaen. Jatkossa kumpikin palvelu on avoinna arkisin maanantaista torstaihin kello 9–18 ja perjantaisin kello 9–16.

Nuori pitää puhelinta kädessään ja ruudulla näkyy RIKUchat.
Kaikki Rikosuhripäivystyksen palvelut ovat maksuttomia ja niihin voi ottaa yhteyttä nimettömänä. Rikosuhripäivystys

Uusien yhdenmukaisten aikataulujen myötä palvelua keskitetään kellonaikoihin ja kanaviin, joissa kysyntä on suurin. Palveluiden yhteenlaskettu aukioloaika säilyy samana. Aiemmin puhelinpalvelu oli avoinna iltakahdeksaan asti ja chatin aukioloajat painottuivat päiväaikaan.

Puhelinpalvelun asiakkaiden yhteydenotot ovat painottuneet päiväaikaan ja alkuiltaan, vaikka palvelu on ollut avoinna klo 20 asti.

“Rikosuhripäivystyksen valtakunnallisten palveluiden toimintaa organisoidaan uudelleen, jotta palveluita voidaan tarjota silloin kun niitä eniten käytetään. On tärkeää, että mahdollisimman moni asiakas saa tarvitsemaansa neuvontaa ja keskusteluapua. Chat-palvelun aukioloaikojen laajentamisella haluamme myös tavoittaa entistä paremmin nuoria”, sanoo RIKUn toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg

RIKUn eri palveluissa oli vuonna 2023 yhteensä 31 500 asiakasta, mikä on ennätyksellinen määrä. Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalveluun tuli 8 300 soittoa, ja RIKUchatissa käytiin 4 900 keskustelua.

Aukioloaikojen uudistus ei vaikuta esimerkiksi Juristin puhelinneuvonnan, palvelupisteiden tai RIKUn muiden palveluiden aukioloaikoihin.

Rikosuhripäivystyksen palvelut:

Rikosuhripäivystys (RIKU) parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa vaikuttamalla ja tuottamalla tukipalveluita. RIKUn palvelut ovat käytettävissä 31 palvelupisteessä ympäri maata – kasvokkain, puhelimitse ja verkossa. Palvelut ovat maksuttomia ja RIKUun voi ottaa yhteyttä myös nimettömänä. Toimintaa rahoittavat oikeusministeriö sekä sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

riku.fi | Facebook | Twitter

Muut kielet

Rikosuhripäivystyksen palveluiden riittävä rahoitus on turvattava18.9.2023 08:37:31 EEST | Tiedote

Rikosuhripäivystyksen (RIKU) palveluiden rahoitukseen ei oikeusministeriön talousarvioesityksessä ole esitetty indeksikorotusta, joka takaisi palveluiden säilymisen nykyisellä tasollaan. RIKUn palveluita joudutaan supistamaan vuonna 2024, jos valtionavustus RIKUn julkisen palveluvelvoitteen toteuttamiseen säilyy nykyisellään samalla kun henkilöstö- ja muut kustannukset väistämättä kasvavat.