Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärä kasvoi 11 prosenttia – juhlavuoden teemana on vapaaehtoiset

Rikosuhripäivystyksen (RIKU) eri palveluissa oli viime vuonna 31 500 asiakasta. Tämä on 11 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Torstaina 22. helmikuuta vietetään kansainvälistä rikosuhripäivää.

Nainen keltaisessa paidassa ja hands-free-kuuloke päässään.

RIKU tarjoaa käytännön neuvoja ja tukea kaikille rikoksen uhreille, heidän läheisilleen ja rikosasiassa todistaville. Maksutonta palvelua tarjotaan puhelimessa, chatissa ja kasvotusten. Toimintaa rahoittavat oikeusministeriö sekä sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Eniten kasvoi Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalvelun asiakasmäärä, joka oli viime vuonna 8 300 eli 26 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna (6 600).

Riku.fi-verkkosivustolla toimivassa RIKUchatissa asiakkaita oli 4 900 (4 100).

Rikosten uhrit voivat kysyä henkilökohtaista tukihenkilöä 31 palvelupisteeltä eri puolilta Suomea. Tällaisia tukisuhteita oli viime vuonna 10 100 (9 400).

Myös RIKUn ihmiskaupan uhrien erityistukipalvelun asiakasmäärä oli ennätyksellinen, yhteensä noin 1400.

Merkittävin yksittäinen kanava, josta asiakkaita ohjataan RIKUun, on poliisi. Viime vuonna asiakkaista 6 800 tuli poliisin ohjaamana, mikä on suunnilleen saman verran kuin vuonna 2022.

– Asiakasmäärän voimakas kasvu osoittaa, että yhteiskunnassa on selkeä tarve laadukkaille rikoksen uhrien tukipalveluille. RIKUn tunnettavuus on hyvä ja palvelumme ovat vakiinnuttaneet asemansa kaikkialla Suomessa, kertoo Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.

Vuoteen 2021 verrattuna RIKUn asiakasmäärä on kasvanut 18 prosenttia ja henkilöstömäärä on pysynyt samana.

RIKU täyttää tänä vuonna 30 vuotta, ja juhlavuoden teemana on vapaaehtoistoiminta. RIKUssa toimii noin 560 vapaaehtoista eri puolilla Suomea. He neuvovat ja tukevat asiakkaita puhelimessa, chatissa ja kasvotusten.

– Joka vuosi RIKUn vapaaehtoisten ansiosta tuhannet rikoksen uhriksi saavat tarvitsemansa tuen ja neuvot. RIKUn kasvavaa auttamistyötä ei millään pystyttäisi hoitamaan ilman arvokkaita vapaaehtoisiamme, joita toivomme lisää toimintaamme, Åberg sanoo.

– Juhlavuoden teema oli helppo valita. Olemme hyvin ylpeitä vapaaehtoisistamme ja hienosta vapaaehtoisjärjestelmästämme, jonka takana on osaava henkilökunta. Vapaaehtoistoiminta ei synny tyhjästä. Se vaatii riittäviä resursseja ja jatkuvaa kehittämistyötä.

Yleisimmät syyt RIKUn asiakkuuteen vuonna 2023:

• lähisuhdeväkivalta (6 400 asiakasta)
  • seksuaalirikokset (4 700)
  • omaisuusrikokset (3 500)
  • kiusaaminen ja muu vastaava (3 500) (sisältää esimerkiksi häirinnän, kunnianloukkauksen, uhkailun, yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisen ja muita vastaavia rikoksia, ja tekijä on muu kuin läheinen)

Naisia kaikista asiakkaista tilastoitiin 76 prosenttia ja miehiä 24 prosenttia

Kansainvälistä rikosuhripäivää vietetään vuosittain rikosuhriviikolla (viikko 8) 22. helmikuuta. Suomessa rikosuhripäivän tarkoituksena on parantaa rikoksen uhrin asemaa ja lisätä tietoa uhrien tukipalveluista.

Viivadiagrammi RIKUn asiakasmäärien kehityksistä vuosina 2014-2023
Asiakkaat RIKUn eri palveluissa 2014-2023

Rikosuhripäivystys (RIKU) parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa vaikuttamalla ja tuottamalla tukipalveluita.

riku.fi | Facebook | Twitter

Rikosuhripäivystyksen palveluiden riittävä rahoitus on turvattava18.9.2023 08:37:31 EEST | Tiedote

Rikosuhripäivystyksen (RIKU) palveluiden rahoitukseen ei oikeusministeriön talousarvioesityksessä ole esitetty indeksikorotusta, joka takaisi palveluiden säilymisen nykyisellä tasollaan. RIKUn palveluita joudutaan supistamaan vuonna 2024, jos valtionavustus RIKUn julkisen palveluvelvoitteen toteuttamiseen säilyy nykyisellään samalla kun henkilöstö- ja muut kustannukset väistämättä kasvavat.