Antalet klienter hos Brottsofferjouren ökade med 11 procent – temat för jubileumsåret är frivilliga

Brottsofferjourens (RIKU) olika tjänster hade förra året 31 500 klienter. Detta är 11 procent fler än år 2022. Den internationella dagen för brottsoffer firas torsdagen den 22 februari.

RIKU erbjuder praktiska råd och stöd till alla brottsoffer, deras anhöriga och vittnen i brottmål. Tjänsten är kostnadsfri och erbjuds via telefon, chatt och ansikte mot ansikte. Verksamheten finansieras av justitieministeriet samt Social- och hälsovårdsorganisationernas understödscentral STEA.

Även i de svenskspråkiga tjänsterna nåddes en rekordmängd av klienter förra året. I de olika tjänsterna betjänades 790 klienter på svenska (690). I den svenskspråkiga telefonjouren betjänades 110 klienter, vilket är 31 procent mer än föregående år.

Det som ökade mest var antalet klienter till Brottsofferjourens 116 006-telefontjänst på finska, som förra året var 8 300, vilket är 26 procent fler än föregående år (6 600).

I RIKUchatten på webbplatsen riku.fi hade man 4 900 klienter (4 100).

Brottsoffer kan begära en personlig stödperson från 31 serviceställen runt om i Finland. Sådana stödrelationer var förra året 10 100 (9 400).

Även RIKUs särskilda stödtjänst för offer för människohandel hade ett rekordantal klienter, totalt cirka 1400.

Den mest betydande enskilda kanalen genom vilken klienter dirigeras till RIKU är polisen. Förra året kom 6 800 klienter genom polisens hänvisning, vilket är ungefär lika många som år 2022.

- Den kraftiga ökningen av klientantalet visar att det finns ett tydligt behov i samhället för kvalitativa stödtjänster för brottsoffer. RIKUs kännedom är god och våra tjänster har etablerat sin ställning över hela Finland, säger Brottsofferjourens verksamhetsledare Leena-Kaisa Åberg.

Jämfört med år 2021 har RIKUs klientantal ökat med 18 procent och antalet anställda har förblivit detsamma.

RIKU fyller i år 30 år, och temat för jubileumsåret är frivilligarbete. I RIKU verkar cirka 560 frivilliga runt om i Finland. De rådgiver och stöder klienterna via telefon, chatt och ansikte mot ansikte.

- Varje år får tusentals brottsoffer det stöd och de råd de behöver tack vare RIKUs frivilliga. Det växande hjälparbetet hos RIKU skulle på intet sätt kunna skötas utan våra värdefulla frivilliga, som vi hoppas blir fler i vår verksamhet, säger Åberg.

- Temat för jubileumsåret var ett enkelt val. Vi är mycket stolta över våra frivilliga och vårt fina system med frivilligarbete, som backas upp av kompetent personal. Frivilligarbetet uppstår inte ur tomma intet. Det kräver tillräckliga resurser och kontinuerligt utvecklingsarbete.

De vanligaste orsakerna till RIKUs klientskap år 2023:

• våld i nära relationer (6 400 klienter)
  • sexuella brott (4 700)
  • egendomsbrott (3 500)
  • mobbning och liknande (3 500) (inkluderar till exempel trakasserier, förtal, hot, spridning av information som kränker privatlivet och andra liknande brott, där förövaren inte är en närstående)

Kvinnor utgjorde 76 procent av alla klienter och män 24 procent

Den internationella dagen för brottsoffer firas årligen under brottsofferveckan (vecka 8) den 22 februari. I Finland är syftet med dagen att förbättra brottsoffrets ställning och öka kunskapen om stödtjänster för offer.

Klienter i Brottsofferjourens olika tjänster

Följ Rikosuhripäivystys

Senaste pressmeddelandena från Rikosuhripäivystys

Rikosuhripäivystyksen palveluiden riittävä rahoitus on turvattava18.9.2023 08:37:31 EEST | Tiedote

Rikosuhripäivystyksen (RIKU) palveluiden rahoitukseen ei oikeusministeriön talousarvioesityksessä ole esitetty indeksikorotusta, joka takaisi palveluiden säilymisen nykyisellä tasollaan. RIKUn palveluita joudutaan supistamaan vuonna 2024, jos valtionavustus RIKUn julkisen palveluvelvoitteen toteuttamiseen säilyy nykyisellään samalla kun henkilöstö- ja muut kustannukset väistämättä kasvavat.