Business Finland

Suomi seitsemättä kertaa maailman onnellisin maa – Houkutteleeko onnellisuus Suomeen investointeja, matkailijoita ja osaajia?

Jaa

Kansainvälisen The World Happiness Report 2024 -julkaisun mukaan Suomi on jälleen maailman onnellisin maa, seitsemättä kertaa peräkkäin. Miten onnellisuusraportin tulokset näkyvät Suomen maakuvassa ja miten onnellisuutta hyödynnetään Suomen markkinoinnissa?

Marjaana Malkamäki / Keksi
Suomi on seitsemättä kertaa maailman onnellisin maa Marjaana Malkamäki / Keksi

Suomi on nimetty jälleen maailman onnellisimmaksi maaksi. Seitsemän vuoden ajan Suomi on saanut valtavan määrän näkyvyyttä kansainvälisessä mediassa ja suomalaisen onnen salaisuutta on yritetty ratkoa ympäri maailman. Useat peräkkäiset voitot ovat saaneet muut maat kiinnostumaan siitä, mitä Suomi tekee toisin.

– YK:n onnellisuusraportin toistuva ykkössija on Suomelle erittäin arvokasta ja se tuo meille paljon positiivista kansainvälistä medianäkyvyyttä ja tunnettuutta. Suomen onnellisuudesta on kirjoitettu maailmalla todella paljon. Kiinnostuksen kohteena on ollut niin Suomen koulutusjärjestelmä, työelämän käytännöt kuin luonnonläheinen elämäntapamme. Onnellisuudesta on tullut merkittävä osa maakuvaamme, Business Finlandin maakuvatyöstä vastaava toimialajohtaja Johanna Jäkälä kertoo.

Onnellisuusteemaa on hyödynnetty viime vuosina laajasti kansainvälisessä markkinoinnissa niin matkailijoiden, investointien kuin erityisasiantuntijoiden ja startup-yrittäjien houkuttelussa. Visit Finland on hyödyntänyt teemaa monissa laajaa näkyvyyttä saavuttaneissa kampanjoissaan, kuten ”Rent a Finn” ja ”Masterclass of Happiness”. Investointeja edistävän Invest in Finlandin markkinoinnin kulmakiviä ovat suomalainen teknologia, vastuullisuus ja onnellisuus. Kansainvälisille osaajille onnellisuusteemaa tuodaan esille kertomalla muun muassa, että vakaassa ja turvallisessa Suomessa voi elää laadukasta elämää.

– Maakuvalla on ratkaiseva rooli edistettäessä ulkomaisia investointeja, matkailua tai kansainvälisten osaajien saatavuutta. Maakuva vaikuttaa siihen, pääseekö Suomi harkintalistalle, kun päätöksiä esimerkiksi investoinnin sijoituspaikasta tehdään. Suomella on paljon vahvuuksia, joista onnellisuus on yksi ja se erottaa meidät kilpailijoista, Jäkälä lisää.

Miten kansainvälisten kampanjoiden käy, jos Suomi ei seuraavana vuonna enää olekaan ykkössijalla onnellisuusraportissa?

– Mikäli Suomi kärkisijalta putoaisi, soisimme luonnollisesti onnellisimman maan tittelin vuorostaan jollekin toiselle. Oletettavasti Suomi olisi kuitenkin edelleen listan kärkipäässä, joka sekin on hieno saavutus. Suomi on onnistunut seitsemän vuoden aikana vakiinnuttamaan paikkansa onnellisuuden kärkimaana, Jäkälä toteaa tyytyväisenä.

Onnellisuusraportti (World Happiness Report) on Yhdistyneiden kansakuntien (YK) kestävän kehityksen verkoston vuosittain julkaisema raportti, joka listaa vuosittain maailman onnellisimmat maat. Raportissa on mukana lähes 150 maata. Suomi on raportin mukaan maailman onnellisin maa, toiselle sijalle tuli Tanska ja kolmannelle Islanti.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Onnellisuusteemaa on hyödynnetty viime vuosina laajasti kansainvälisessä markkinoinnissa.
Onnellisuusteemaa on hyödynnetty viime vuosina laajasti kansainvälisessä markkinoinnissa.
Lataa
Useat peräkkäiset voitot ovat saaneet muut maat kiinnostumaan siitä, mitä Suomi tekee toisin.
Useat peräkkäiset voitot ovat saaneet muut maat kiinnostumaan siitä, mitä Suomi tekee toisin.
Lataa

Linkit

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Business Finland

Ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa vuoden aikana 3,8 miljardia euroa9.4.2024 08:06:14 EEST | Tiedote

Ulkomaiset matkailijat tekivät viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana (maaliskuu 2023 - helmikuu 2024) yhteensä 4,7 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät keskimäärin 807 euroa matkaa kohden, eli yhteensä noin 3,8 miljardia. Matkoista 73 prosenttia oli vapaa-ajan matkoja ja 27 prosenttia työmatkoja. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta kuukausitilasto Matkailijamittarista.

Green North Energy monistaa Business Finlandin rahoittamaa vetylaitoskonseptiaan Poriin ja Kemiin – tähtäimessä Suomen omavaraisuus ammoniakin tuotannossa26.3.2024 14:00:00 EET | Tiedote

Suomalainen Green North Energy on tehnyt aiesopimukset vihreiden vety- ja ammoniakkilaitosten perustamisen selvityksestä Porin ja Kemin kaupunkien kanssa. Yhtiö pystyy hyödyntämään Business Finlandin tuella kehittämäänsä tuotantokonseptia, jota se soveltaa jo Naantaliin rakentuvassa pilottilaitoksessa. Yhteensä yli miljardin euron suunnitelluilla investoinneilla tähdätään vihreän siirtymän vauhdittamiseen, huoltovarmuuden paranemiseen ja uusien työpaikkojen syntymiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye