Pyörävarkauksien määrä jatkoi laskuaan, korvausmäärät kääntyivät nousuun – erityisesti kalliit sähköpyörät houkuttelevat rosvoja

• Varastettujen polkupyörien korvausmäärät kääntyivät nousuun vuonna 2023. Vakuutusyhtiöt korvasivat varastettuja pyöriä 11 miljoonan euron edestä.
  • Sekä poliisin että vakuutusyhtiöiden tietoon tulleet polkupyörävarkauksien lukumäärät jatkoivat laskuaan.
  • Vakuutusyhtiöt korvasivat 13 900 varastettua polkupyörää. Poliisin tietoon pyörävarkauksia tuli 16 800 kappaletta.

Sekä vakuutusyhtiöiden korvaamat että poliisin tietoon tulleiden varastettujen polkupyörien lukumäärät laskivat vuonna 2023 jo kolmatta vuotta peräkkäin. Sen sijaan korvausmäärät kääntyivät taas nousuun.

”Pyörävarkaat ovat vuosi vuodelta ammattimaisempia ja tietävät, millaisesta pyörästä saa parhaan hinnan käytettynä. Erityisesti sähköpyörät tai kalliit maasto- tai muut erikoispyörät ovat varkaiden suosiossa”, kertoo Finanssiala ry:n (FA) turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen.

Vakuutusyhtiöt korvasivat 13 865 varastettua pyörää vuonna 2023. Edellisvuonna luku oli 15 068. Poliisille ilmoitettiin 16 840 varastettua pyörää, edellisvuonna luku oli 17 253. Varastettuja pyöriä korvattiin 11 miljoonan euron edestä, edellisvuonna summa oli 9,8 miljoonaa.

Sähköpyörien osuus varastetusta pyöristä on kasvanut tasaisesti. Vuonna 2021 sähköpyörien osuus oli noin 4 prosenttia, kun taas vuonna 2023 osuus oli vakuutusyhtiöiden arvion mukaan jo 15 prosenttia. Valitettavasti kalliiden pyörien varkaudet kertovat siitä, että varastetuille pyörille on kysyntää. Pänkäläinen penää vastuuta myös pyörien ostajilta.

”Käytettyä pyörää ostaessa tulee aina vaatia myyjältä alkuperäinen osto- tai takuukuitti. On epärealistista ajatella, että jopa tuhansien eurojen menopelin ostaja olisi vain ’heittänyt kuitin roskiin’. Pyöräkellareihin murtautuminen on kannattavaa puuhaa niin kauan kuin varastetuille pyörille on ostajia.”

Kiinni kiinteään esineeseen ja tunnistetiedot talteen

Kun pyörän laittaa parkkiin, tulee se aina lukita rungosta kiinteään esineeseen. Tämä ei koske vain arvopyöriä, sillä vanhempikin mummomankeli kelpaa kyllä esimerkiksi aamuyöllä baarista kotiin toikkaroivalle. Myös sähköpyörän akku on syytä ottaa mukaan, kun pyörän jättää parkkiin.

Finanssiala ry pitää yllä listaa murtotestatuista polkupyörän lukoista. Pänkäläinen vinkkaa, että perinteisten U-mallisten lukkojen lisäksi turvalliseksi todettuja ovat taittomalliset lukot, joilla pyörän saa usein kiinnitettyä hankalampaan kohteeseen. Taittolukko menee myös kuljetettaessa pienempään tilaan.

”Lisäksi pyörästä tulee ottaa talteen mahdollisimman paljon tunnistetietoja, kuten rungon alalaidassa oleva runkonumero. Pyörä kannattaa lisäksi kuvata monesta eri kulmasta. Ota kuvat myös kaikista naarmuista, kolhuista ja vastaavista, ne saattavat olla hyödyllisiä, jos pyörä joskus varastetaan ja se löytyykin vaikka nettikirpputorilta”, Pänkäläinen vinkkaa.

Tilasto: Polkupyörävarkaudet

Lisätietoa julkaisijasta Finanssiala ry

Suomalaisten sijoittamista ja omaehtoista varautumista seniorivaiheeseen ei saa romuttaa sijoittamisen verotuksen kiristyksillä12.4.2024 10:14:41 EEST | Tiedote

Maan hallitus valmistautuu kehysriiheen tiukalla ja vastuullisella taloudenpidon linjalla. Sille annamme vahvan tuen, koska hyvinvointiyhteiskuntamme vaatii uudistamista. Kasvun tukemisessa tärkeää on se, ettei suomalaisten työtä ja sijoittamista veroteta liiaksi. Suomalaisilla on oltava mahdollisuus vaurastua ja tukea kulutuksellaan kansantaloutta. Suomalaisten vaurastuminen ja sen edistäminen eri kansankapitalismin keinoin on huomioitu hallitusohjelmassa hyvin.

FA:n Arno Ahosniemi: Kehysriihessä on tehtävä vaikuttavia säästöpäätöksiä budjettitalouteen – eläkeuudistusneuvotteluissa pidettävä kiinni miljardin euron säästötavoitteesta5.4.2024 06:30:00 EEST | Tiedote

Orpon hallituksen on syytä tehdä merkittäviä ja vaikuttavia säästöpäätöksiä, jotka kohdistuvat suoraan valtion budjettitalouteen. Kansakuntamme elää jo tällä hetkellä reilusti yli varojensa. Voimia ja viisautta hallitukselle tulevaan kehysriiheen, Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Arno Ahosniemi sanoo.

Fivan päätös pitää asuntolainakatto ennallaan on perusteltu – huhtikuun tiukennusta pankkien lisäpääomavaatimuksiin olisi ollut syytä myöhentää28.3.2024 10:52:25 EET | Tiedote

Finanssiala ry (FA) pitää perusteltuna Finanssivalvonnan (Fiva) päätöstä pitää asuntolainakatto ja pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus ennallaan. Asuntolainojen lainakatto eli enimmäisluototussuhde pidetään lakisääteisellä perustasollaan 90 prosentissa muille kuin ensiasunnon ostajille. Ensiasunnon ostajien lainakatto on 95 prosenttia. Pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus pysyy 0 prosentissa. FA:n pettymykseksi Fiva ei myöhentänyt kansallisen järjestelmäriskipuskurivaatimuksen voimaantuloa. Vaatimus tulee voimaan 1.4.2024.

FA vahvistaa EU-vaikuttamistaan Brysselissä – Miikkael Azaize uudeksi EU-lobbariksi13.3.2024 11:10:34 EET | Tiedote

Valtaosa finanssialan sääntelystä syntyy EU:ssa, ja Finanssiala ry (FA) vahvistaa edunvalvontaosaamistaan Brysselissä. Finanssiala ry:n EU-asiantuntijana aloittaa huhtikuussa Miikkael Azaize. Azaize työskentelee Brysselissä pohjoismaisten finanssiyhdistysten toimistossa. Ennen FA:ta Azaize on työskennellyt muun muassa Keskustan puoluetoimistossa kansainvälisten asioiden asiantuntijana.