Arvorakennusten julkisivut paljastavat työmaahuumoria ja kätkevät synkkiä tragedioita

Kun suuressa kerrostalossa alkaa julkisivuremontti, seinät ympäröidään telineillä ja verhotaan pressuihin. Lopputulos paljastuu vasta työn valmistuessa.

Rapatessa roiskuu, ja pressujen takana sattuu paljon sellaista, josta urakoitsijat ja työmiehet ovat vuosikausien ajan kertoneet juttuja vain toisilleen. Julkisivun takaa -kirja kokoaa yksiin kansiin työmaiden hauskimmat, yllättävimmät ja traagisetkin tapaukset – erikoislaatuisia persoonia unohtamatta.

Millaista on pudota kolmannen kerroksen korkeudesta laastikasaan ja seistä stadionin tornin kaiteella kattoa rappaamassa? Mitä kaikkea yllytyshullu työkaveri suostui rahasta tekemään ja kuka jätti jalanjäljet tuoreeseen betonivaluun? Millaiset kohtalokkaat virheet saattoivat johtaa kuolemaan, konkurssiin tai pitkään vankilatuomioon?

Tuomas Marjamäki keräsi uskomattomalta kuulostavia tositarinoita haastattelemalla lähes 30 alan ammattilaista, joista ensimmäiset aloittivat uransa 1950-luvulla.

Tuomas Marjamäki (s. 1978) on aiemmin kirjoittanut muun muassa suositut elämäkerrat Irwin Goodmanista, Vesa-Matti Loirista ja Spede Pasasesta, tietokirjoja suomalaisesta viihteestä, humoristisia romaaneja sekä lastenkirjoja. Julkisivun takaa on hänelle tutkimusretki oman isänsä ammattiin.

Kirjailijan yhteystiedot:
Tuomas Marjamäki