Arvorakennusten julkisivut paljastavat työmaahuumoria ja kätkevät synkkiä tragedioita

Vielä 1990-luvulla julkisivutyömailla viina virtasi eikä työturvallisuusmääräyksiä tunnettu, huumori kukoisti kahvitauoilla ja vahvat persoonat toivat väriä työpäivään. Tuomas Marjamäen kirja Julkisivun takaa kertoo yli 300 tarinaa julkisivuremonteista ja niiden liepeiltä. Teos julkaistaan maanantaina 25. maaliskuuta klo 13 ravintola Ostrobotnian Chydenius-salissa, Museokatu 10, Helsinki. Paikalla on useita kirjassa esiintyviä julkisivuammattilaisia.

Kun suuressa kerrostalossa alkaa julkisivuremontti, seinät ympäröidään telineillä ja verhotaan pressuihin. Lopputulos paljastuu vasta työn valmistuessa.

Rapatessa roiskuu, ja pressujen takana sattuu paljon sellaista, josta urakoitsijat ja työmiehet ovat vuosikausien ajan kertoneet juttuja vain toisilleen. Julkisivun takaa -kirja kokoaa yksiin kansiin työmaiden hauskimmat, yllättävimmät ja traagisetkin tapaukset – erikoislaatuisia persoonia unohtamatta.

Millaista on pudota kolmannen kerroksen korkeudesta laastikasaan ja seistä stadionin tornin kaiteella kattoa rappaamassa? Mitä kaikkea yllytyshullu työkaveri suostui rahasta tekemään ja kuka jätti jalanjäljet tuoreeseen betonivaluun? Millaiset kohtalokkaat virheet saattoivat johtaa kuolemaan, konkurssiin tai pitkään vankilatuomioon?

Tuomas Marjamäki keräsi uskomattomalta kuulostavia tositarinoita haastattelemalla lähes 30 alan ammattilaista, joista ensimmäiset aloittivat uransa 1950-luvulla.

Tuomas Marjamäki (s. 1978) on aiemmin kirjoittanut muun muassa suositut elämäkerrat Irwin Goodmanista, Vesa-Matti Loirista ja Spede Pasasesta, tietokirjoja suomalaisesta viihteestä, humoristisia romaaneja sekä lastenkirjoja. Julkisivun takaa on hänelle tutkimusretki oman isänsä ammattiin.

Kirjailijan yhteystiedot:
Tuomas Marjamäki

tuomas.marjamaki@docendo.fi

Lisätietoa julkaisijasta Docendo

Arto Luukkasen kirja kysyy: Miten Putin laski kaiken väärin ja romahdutti Venäjän. Mihin suuntaan Venäjä kulkee, jos ja kun väkivalta hiipii sen sisälle?11.4.2024 02:00:00 EEST | Tiedote

Arto Luukkasen Putinin perukirja -tietoteoksen julkistustilaisuus järjestetään torstaina 11.4. klo 13.00–14.30 Helsingissä, Ravintola Ostrobotnian Topelius-salissa, osoitteessa Museokatu 10. Tietokirjailija Arto Luukkasta on tilaisuudessa haastattelemassa kansanedustaja Teemu Keskisarja. Ennakkoilmoittaudu mukaan 7.4. mennessä tiedotteen linkistä.

Syyllisyyden lihavuudesta on loputtava – Lääkäri Emilia Huvisen kirja sukeltaa lihavuuden taustoihin10.4.2024 08:04:00 EEST | Kutsu

Mitä jos painonhallinta ei olekaan kiinni itsekurista? Voiko lihavuudesta syyttää paskoja geenejä? Emilia Huvinen yhdistää kirjassaan uusimman tutkimustiedon sekä asiakastyön kokemukset – ja tulokset puhuvat puolestaan. Ylipaino liitetään edelleen itsekurin puutteeseen ja huonoihin elintapoihin. Lihomisen taustalla on kuitenkin lukuisia biologisia tekijöitä. Tämä kirja auttaa ymmärtämään oman kehon mekanismeja ja löytämään parhaat keinot pitää kilot kurissa.

Hannu Himasen kirja kysyy, miksi jatkoimme toiveajatteluamme viimeiseen asti Naton ulkopuolella pysymisestä – esille nousevat ulkopolitiikan johtamisen ongelmat4.4.2024 02:00:00 EEST | Tiedote

Hannu Himasen kirjan Missä enkelitkin pelkäävät – hyökkäävä Venäjä ja Suomen turvallisuus -julkistustilaisuus järjestetään Helsingissä Ravintola Ostrobotniassa torstaina 4.4. klo 14.00–15.30, osoitteessa Museokatu 10. Kirjailija Himasta haastattelee toimittaja Matti Virtanen. Himasen kanssa kirjasta on tilaisuudessa keskustelemassa professori Henrik Meinander ja Helsingin Sanomien toimittaja Paavo Teittinen.