Esitys: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella säilytetään alueellisesti kattava palveluverkko

Jaa

Hyvinvointialuejohtajan esityksessä säilytetään kattava palvelujen verkosto ja varmistetaan lähipalvelut. Hyvinvointialueen tärkein tavoite on perustason palvelujen parantaminen. Palvelutarpeen kasvu edellyttää lähipalveluja kuntakeskusten ulkopuolella myös tulevaisuudessa.

Hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahnin mukaan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaat tarvitsevat monipuolisen lähipalvelujen verkoston.   

”Alueen kunnat ovat tehneet erinomaista työtä, ja hyvinvointialueella on hyvin toimiva palvelujen verkosto. Palvelujen verkostoa kehittämällä on kuitenkin kyettävä ratkaisemaan sosiaali- ja terveydenhuollon haasteita myös tulevaisuudessa”, sanoo hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn.  

Hyvinvointialueen tehtävä on varmistaa laadukkaat palvelut nyt ja tulevaisuudessa. Rajalliset resurssit on käytettävä niin, että ne tuottavat mahdollisimman paljon terveyshyötyä ja hyvinvointia alueemme asukkaille.  

Väestömuutokset muuttavat palvelutarvetta epätasaisesti hyvinvointialueella. Länsi-Uudestamaasta tulee monikielisempi ja -kulttuurisempi. Väestö ikääntyy nopeasti, ja samanaikaisesti syntyvyys laskee suurimmassa osassa aluetta. Monet sosiaali- ja terveydenhuollon kiinteistöt ovat heikossa kunnossa, ja henkilöstölle sekä kiinteistöissä asioiville on taattava turvalliset tilat. Tulevat investoinnit on pidettävä kohtuullisina tiukassa taloustilanteessa.   

”Meidän tulee myös huolehtia siitä, että olemme jatkossakin ammattilaisille vetovoimainen ja mielekäs työpaikka”, sanoo Svahn.   

Viisitoista terveysasemaa ja seitsemän lähiterveysasemaa varmistavat lähipalvelut   

Terveysasemapalveluja tarjotaan tulevina vuosina terveysasemilla ja lähiterveysasemilla. Terveysasemien laaja palveluvalikoima säilyy nykyisellään. Lähiterveysasemilla on terveysasemia suppeampi palveluvalikoima, mutta kaikilla lähiterveysasemilla tarjotaan pysyvästi vähintään lääkärin ja hoitajan palveluja.   

”Lääkärien ja hoitajien vastaanottojen lisäksi Lähiterveysasemilla voidaan tarjota myös esimerkiksi kuntoutuspalveluita, mielenterveys- ja päihdepalveluita, suun terveydenhuollon palveluita ja sosiaalipalveluita”, kertoo yhteisten sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualuejohtaja Markus Paananen.  

Terveysasemat ja lähiterveysasemat, iltaisinkin auki olevat akuuttivastaanotot, liikkuvat palvelut ja uudet digitaaliset palvelut parantavat terveysasemapalvelujen saatavuutta. Puhelinasiointi säilyy yhteydenottotapana.  

Suun terveydenhuollon palveluja, aikuisten sosiaalipalveluja, mielenterveys- ja päihdepalveluja sekä kuntoutuksen palveluja keskitetään nykyistä suurempiin ja toiminnallisesti vahvempiin yksiköihin.   

Seitsemää perhekeskusta täydentävät niiden alueelliset toimipisteet  

Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa laajan palvelun perhekeskusten määrää lisätään. Lisäksi palveluja tarjotaan perhekeskusten alueellisissa toimipisteissä, kotiin vietynä ja kouluilla.   

”Perhekeskuksen toimintamallilla tavoitellaan sitä, että asiakas saa palvelut sujuvasti ja silloin, kun niitä tarvitsee”, sanoo lasten, nuorten ja perheiden palvelualuejohtaja Mari Ahlström.   

Perhekeskuksissa on laaja palveluvalikoima ja laajennetut aukioloajat. Alueelliset toimipisteet tukeutuvat toiminnassaan laajempiin perhekeskuksiin. Uusien perhekeskusten perustamisen yhteydessä lähialueen neuvoloiden toiminta siirtyy lähtökohtaisesti perhekeskuksiin.  

Osa vuodeosastoista keskittyy jatkossa kuntoutuksen arviointijaksoihin  

Esityksessä Hangon ja Karkkilan vuodeosastot alkaisivat toteuttaa kuntouttavia arviointijaksoja.  

”Väestön ikääntyessä nopeasti kuntouttavien arviointijaksojen tarve kasvaa. On tärkeää, että meillä on tällaiseen toimintaan erikoistuvia yksikköjä”, kertoo Tuula Suominen, ikääntyneiden palvelujen palvelualuejohtaja.   

Vuodeosastotoimintaa keskitetään sairaalakampusten läheisyyteen. Sairaalapalveluja kehitettäessä tehdään tiivistä yhteistyötä HUS-yhtymän kanssa.   

Asumispalveluja kehitetään palvelustrategian päätösten mukaisesti  

Ikääntyneiden asumispalveluissa ympärivuorokautista asumista keskitetään ja yhteisöllistä asumista lisätään palvelustrategian mukaisesti. Ikääntyneiden asumispalvelut sijaitsevat tulevaisuudessa lähtökohtaisesti alue- ja asutuskeskuksissa. Nykytilanteessa hyvinvointialueella yli puolet asumispalveluista tuotetaan ostopalveluina, ja monituottajamalli säilyy alueella myös jatkossa.   

Vammaisten henkilöiden erityisen vaativan tason asumisen asiakaspaikkoja lisätään omassa palvelutuotannossa palvelustrategian mukaisesti.   

Pelastuslaitoksen palvelujen verkoston suunnitelmiin ei muutoksia  

Pelastus- ja ensihoitopalvelujen palveluverkko muodostuu jatkossakin nykyisistä pää- ja sivutoimisista paloasemista ja sopimuspalokuntien asemista. Palveluverkkoa tukee yhteistyö naapuripelastuslaitosten kanssa.​  

Digitaalisia asiointikanavia lisätään ja kotiin vietäviä palveluja vahvistetaan koko alueella  

Digitaalista asiointia laajennetaan ja kehitetään koko alueella. Siihen lukeutuvat esimerkiksi itseajanvaraus, oire- ja palvelutarpeenarviot, kiireetön viestintä ammattilaisen kanssa, digitaaliset kyselyt, valmennukset, mittaustulosten välittäminen, reseptien uusinta ja omien tietojen tarkastelu.  

Hyvinvointialueen asukkaat ovat kyselyissä osoittaneet kiinnostusta digitaaliseen asiointiin. Digitalisaatio ja tekoälyn hyödyntäminen tukevat myös hyvinvointialueen ammattilaisia työssään.  

Hyvinvointialue vie tällä hetkellä käyntimäärissä mitattuna valtaosan palveluistaan kotiin. Muun muassa koko alueelle laajeneva liikkuva sairaala LiiSa ja entistä vahvemmat vammaisten henkilöiden kotona asumisen tuen palvelut kasvattavat kotiin vietyjen palvelujen merkitystä entisestään.   

Keskustelu palvelujen verkoston esityksestä jatkuu kevään ajan  

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaat, henkilöstö, alueen kunnat ja muut sidosryhmät pyydetään mukaan keskusteluun tulevaisuuden palvelujen verkostosta.   

Palveluissa asioimiseen liittyviä asukkaiden toiveita ja mielipiteitä tutkitaan kyselyillä ja puhelinhaastatteluilla satunnaisotantaan perustuvassa paneelissa. Puhelinhaastattelujen otos on valittu alueen väestö-, ikä- ja kielirakenteen mukaisesti. Henkilöstön mielipiteitä tutkitaan laajalla henkilöstökyselyllä. Hyvinvointialueella järjestetään huhtikuun aikana useita asukasiltoja, joissa esitystä käydään läpi. Henkilöstölle järjestetään palvelualueiden infotilaisuuksia keskeisistä muutoksista.   

Esitys lähetetään 25.3.2024 lausuntokierrokselle alueen kuntiin ja muille tärkeimmille sidosryhmille. Kuka tahansa voi kommentoida esitystä Otakantaa.fi-palvelussa. Kaikki hyvinvointialueen luottamushenkilöt pääsevät keskustelemaan esityksestä tarkemmin hyvinvointialueen luottamushenkilöseminaarissa 16.4.2024.   

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuuston neuvottelutoimikunta neuvottelee esityksestä toukokuussa. Aluevaltuuston on tarkoitus päättää palvelujen verkoston kehittämisen linjauksista 11.6.2024. Tulevien vuosien aikana palvelujen verkostoa kehitetään päätettävien linjausten perusteella.   

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.

Twitter: @LUhyvinvointi@LUpelastus

Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue@LansiUudenmaanPelastuslaitos

LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

Verkkosivut: www.luvn.fi 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde

Västra och Östra Nylands välfärdsområden samarbetar för att upphandla en helhetslösning för kund- och patientdatasystem för sina respektive områden27.3.2024 10:45:41 EET | Tiedote

Både Västra Nylands välfärdsområde och Östra Nylands välfärdsområde har behov av att förenhetliga sina kund- och patientdatasystem. Välfärdsområdena kommer att skaffa en enhetlig helhetslösning för kund- och patientdatasystem för sina respektive områden. Gemensam upphandling förbättrar resursanvändningen och ökar leverantörernas intresse för att delta i processen.​ Västra Nylands välfärdsområdesstyrelsen beslutade om upphandlingen på hösten 2023​ Styrelsen beslutade om upphandlingen av en helhetslösning för kund- och patientdatasystem i september 2023. Valet uteslöt alternativet där Apotti-systemet som är en anknuten enhet till välfärdsområdet utvidgas till hela välfärdsområdets verksamhet samt, andra eventuella upphandling hos anknutna enheter.​ Upphandlingsannonsen för kund- och patientdatasystemet publicerades 27.3.​ Före offentliggörandet av upphandlingen genomfördes en marknadsundersökning. I början av februari publicerades en begäran om information om upphandlingen, vilket result

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye