Förslag: I Västra Nylands välfärdsområde förvaras ett servicenätverk med god geografisk täckning

Jaa

I välfärdsområdesdirektörens förslag förvaras det omfattande nätverket av tjänster och närservice säkerställs. Välfärdsområdets viktigaste mål är att förbättra tjänster på basnivå. I och med det växande servicebehovet krävs att det finns närservice utanför kommuncentra även i framtiden.

I välfärdsområdesdirektörens förslag förvaras det omfattande nätverket av tjänster och närservice säkerställs. Välfärdsområdets viktigaste mål är att förbättra tjänster på basnivå. I och med det växande servicebehovet krävs att det finns närservice utanför kommuncentra även i framtiden.

Enligt välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn behöver invånare i Västra Nylands välfärdsområde ett mångsidigt nätverk för närservice.  

”Regionens kommuner har gjort enastående arbete och det finns ett bra fungerande nätverket av tjänster i välfärdsområdet. Men med hjälp av att utveckla nätverket av tjänster är det nödvändigt att även i framtiden kunna lösa utmaningar inom social- och hälsovården”, säger välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn

Välfärdsområdets uppgift är att säkerställa högklassiga tjänster, nu och i framtiden. De begränsade resurserna ska användas så att de producerar så många hälsofördelar och välmående som möjligt för invånarna i området. 

Förändringar i befolkningen ändrar servicebehovet ojämnt i välfärdsområdet. Västra Nyland blir alltmer flerspråkigt och mångkulturellt. Befolkningen åldras snabbt och samtidigt minskar nativiteten i större delen av regionen. Många social- och hälsovårdsfastigheter är i dåligt skick och trygga lokaler ska garanteras för personalen och de som besöker fastigheterna. Framtida investeringar ska hållas rimliga i den strama ekonomiska situationen.  

”Vi bör även se till att vi även i fortsättningen är en lockande och attraktiv arbetsplats för experter”, säger Svahn.   

Femton hälsostationer och sju närhälsostationer säkerställer närservice 

De kommande åren erbjuds hälsostationstjänster på hälsostationer och deras närhälsostationer. Hälsostationernas omfattande tjänsteutbud förblir som det är nu. Närhälsostationerna har ett mindre serviceutbud, men alla närhälsostationer erbjuder minst läkar- och sjukskötartjänster.  

”På närhälsostationerna kan man utöver läkar- och sjukskötartjänster även till exempel erbjuda rehabiliteringstjänster, mentalvårds- och missbrukartjänster, munhälsovårdstjänster och socialtjänster”, berättar Markus Paananen, serviceområdesdirektören för gemensamma social- och hälsovårdstjänster. 

Hälsostationerna och närhälsostationer, akutmottagningar som är öppna på kvällar, mobila tjänster och nya digitala tjänster stärker tillgängligheten av hälsostationstjänster. Telefonservice finns kvar som kontaktform.

Munhälsovårdstjänster, socialtjänster för vuxna, mentalvårds- och missbrukartjänster samt rehabiliteringstjänster centraliseras till större och funktionellt starkare enheter.

De regionala verksamhetsställena kompletteras av sju familjecenter

Antalet familjecenter med omfattande tjänster ökar inom tjänster för barn, unga och familjer. Dessutom erbjuds tjänster på familjecentrens regionala verksamhetsställen, i hemmet och i skolor.  

”Med familjecentrets verksamhetsmodell eftersträvas att klienten får tjänster smidigt och när de behövs”, säger Mari Ahlström, serviceområdesdirektör för tjänster för barn, unga och familjer.  

Familjecentren har ett omfattande tjänsteutbud och utökade öppettider. De regionala verksamhetsställena tar stöd av mer omfattande familjecenter i sin verksamhet. I samband med grundandet av nya familjecenter kommer verksamheten av mödra- och barnrådgivningen i närområdet i princip att överföras till familjecentren. 

 

En del av vårdavdelningarna koncentreras i fortsättningen till rehabiliterande bedömningsperioder

I förslaget skulle Hangös och Högfors vårdavdelningar börja genomföra rehabiliterande bedömningsperioder. 

”I takt med att befolkningen åldras ökar behovet av rehabiliterande bedömningsperioder snabbt. Det är viktigt att vi har enheter som specialiserar sig på detta”, berättar Tuula Suominen, serviceområdesdirektör för tjänster för äldre.  

Vårdavdelningarnas verksamhet koncentreras till närheten av sjukhuscampus. Utvecklingen av sjukhustjänster görs i nära samarbete med HUS-sammanslutningen.  

 

Boendeservice utvecklas i enlighet med besluten i servicestrategin 

Inom boendeservice för äldre centraliseras boende med heldygnsomsorg och gemenskapsboende utökas i enlighet med servicestrategin. I framtiden kommer boendeservicen för äldre i princip att placeras i region- och bosättningscentra. I nuläget produceras mer än hälften av boendeservicen inom välfärdsområdet som köpta tjänster och mångproducentmodellen kommer att finnas kvar i området även i fortsättningen.  

Klientplatserna inom särskilt krävande boende för personer med funktionsnedsättning utökas i den egna serviceproduktionen enligt servicestrategin.  

 

Inga ändringar i planerna för räddningsverkets nätverk 

Servicenätverket för räddnings- och akutvårdtjänster kommer även fortsättningsvis att bestå av nuvarande huvud- och sekundärbrandstationer samt stationer för avtalsbrandkårer. Servicenätverket stöds av samarbete med närliggande räddningsverk. 

 

Digitala servicekanaler ökas och tjänster som tillhandahålls i hemmet förstärks i hela regionen 

Den digitala ärendehanteringen utvidgas och utvecklas i hela regionen. Den inkluderar till exempel självbokning, symptom- och servicebehovsbedömningar, icke-brådskande kommunikation med experter, digitala enkäter, coachning, vidarebefordran av mätresultat, förnyelse av recept och genomgång av egen information. 

Invånarna i välfärdsområdet har i enkäter visat intresse för digital ärendehantering. Digitalisering och användning av artificiell intelligens stöder även välfärdsområdets vårdpersonal i deras arbete. 

I nuläget tar välfärdsområdet hem en stor majoritet av sina tjänster, mätt i antal besök. Bland annat det mobila sjukhuset (LiiSa), som expanderar till hela området, och de ännu starkare tjänsterna för stöd för boende hemma för personer med funktionsnedsättning ökar betydelsen av service som tillhandahålls hemma ännu mer.  

 

Diskussionen om förslaget om nätverket av tjänster fortsätter under våren 

Invånare i Västra Nylands välfärdsområde, personal, regionens kommuner och andra intressenter bjuds in att delta i diskussionen om framtidens nätverk av tjänster.  

Invånarnas önskemål och åsikter kring uträttande av tjänster utreds med enkäter och telefonintervjuer i en panel baserad på stickprov. Telefonintervjuernas stickprov är valt enligt regionens befolknings-, ålders- och språkstruktur. Vårdpersonalens åsikter undersöks med en omfattande personalenkät. I april organiseras fler invånarkvällar i välfärdsområdet, där förslaget gås igenom. Infomöten ordnas för vårdpersonalen om viktiga förändringar inom serviceområden.  

Den 25 mars 2024 skickas förslaget på remiss till regionens kommuner och andra viktiga intressentgrupper. Vem som helst kan kommentera förslaget i tjänsten Dinåsikt.fi. Samtliga förtroendevalda inom välfärdsområdet kommer att kunna diskutera förslaget mer ingående under seminariet för välfärdsområdets förtroendevalda den 16 april 2024.  

Välfärdsområdesfullmäktiges förhandlingskommitté i Västra Nylands välfärdsområde kommer att diskutera förslaget i maj. Avsikten är att välfärdsområdesfullmäktige ska fatta beslut om riktlinjerna för utvecklingen av nätverket av tjänster den 11 juni 2024. Under kommande år kommer nätverket av tjänster att utvecklas utifrån de riktlinjer som ska beslutas.   

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Västra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovården och räddningsväsendets tjänster för invånarna i Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis.

Twitter: @LUhyvinvointi@LUpelastus

Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue@LansiUudenmaanPelastuslaitos

LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

Webbplats: www.luvn.fi 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde

Välfärdsområdet och organisationerna kom överens om löneförhöjningspotter – de framgångsrika förhandlingarna byggde på förtroende och en stark gemensam vilja4.7.2024 16:39:29 EEST | Tiedote

I Västra Nylands välfärdsområde har man under våren förhandlat om löneförhöjningspotterna i VÄLKA, SOTE-avtalets och Läkaravtalets, och dessa har betalats ut enligt de nationellt överenskomna tidtabellerna. – Genom goda framsteg i förhandlingarna och samarbete med de fackliga organisationerna har vi kunnat betala ut de överenskomna potterna för februari och juni. Det hjälper oss att se till att vårdpersonalen stannar kvar och att retroaktiva korrigeringar inte behöver göras, säger personaldirektör Kimmo Sarekoski. Förhandlingarna om de nya potterna fortsätter på hösten, och harmoniseringen framskrider enligt den planerade tidtabellen. I slutet av 2023 kom välfärdsområdet och Juko överens om att ta i bruk karriärstegssystemet i Tjänste- och arbetskollektivavtalet för läkare. Tidtabellen för beredningen av det nya lönesystemet var oerhört snäv, eftersom man på några månader skulle samordna lönesystemen i närmare tio kommunala organisationer, vars personal överfördes till välfärdsområdet.

Hyvinvointialue ja järjestöt sopivat palkankorotuseristä – onnistuneet neuvottelut perustuivat luottamukseen ja yhteiseen vahvaan tahtoon4.7.2024 16:35:18 EEST | Tiedote

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella on kevään aikana neuvoteltu HYVTES:n, SOTE-sopimuksen ja Lääkärisopimuksen palkankorotuseristä ja ne saatiin maksuun valtakunnallisesti sovittujen aikataulujen mukaisesti. – Hyvin edenneillä neuvotteluilla ja yhteistyöllä ammattijärjestöjen kanssa olemme saaneet maksuun sovitut erät helmi- ja kesäkuulta. Tällä pystymme turvaamaan ammattilaisten pysyvyyttä eikä takautuvia korjauksia ole tarpeen tehdä, sanoo henkilöstöjohtaja Kimmo Sarekoski. Neuvottelut jatkuvat syksyllä uusien erien osalta ja harmonisointi etenee suunnitellussa aikataulussa. Loppuvuodesta 2023 hyvinvointialueen ja Jukon välillä sovittiin Lääkäreiden virka- ja työehtosopimuksen uraporrasjärjestelmän käyttöönotosta. Uuden palkkausjärjestelmän valmisteluaikataulu oli äärettömän tiivis, sillä muutamassa kuukaudessa tuli yhteensovittaa samaan muottiin liki kymmenen hyvinvointialueelle henkilöstöään luovuttaneen kunnallisen organisaation palkkausjärjestelmät. Alkuvuodesta 2024 huomattiin,

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye