Uudet tekoälyn eettiset ohjeet ohjaavat tekoälyn hyödyntämistä Varmassa

Haluamme Varmassa tarttua rohkeasti tekoälyteknologian hyödyntämismahdollisuuksiin. Nopeaan kehitykseen liittyy kuitenkin myös eettisiä haasteita, jotka täytyy osata tunnistaa ja arvioida. Varman tekoälyn eettiset ohjeet tehtiin varmalaisten asiantuntijoiden työryhmässä, ja niissä kiteytyvät ne tavoitteet, toimintamallit ja rajat, joita tekoälyn eettisesti kestävä hyödyntäminen edellyttää.

Neljä henkilöä aloittamassa kokousta kokouspöydän äärellä.

Varma lähti viime syksynä rakentamaan ohjeita tekoälyn eettisesti kestävään hyödyntämiseen. Tarve ohjeisiin nousi tekoälyteknologian nopeasta kehityksestä ja tilanteista, joihin aiemmat ohjeistukset eivät tarjonneet riittävästi vastauksia tai työkaluja.

– Haemme tekoälystä hyötyä ja tehokkuutta työtehtäviimme, mutta samalla meillä on vastuu käyttää tekoälyä eettisesti. Tämä korostuu erityisesti, kun kehitämme tekoälyjärjestelmiä, hankimme niitä ulkopuolisilta toimittajilta ja päätämme niiden käyttöönotosta. Riskien kartoittamiseen ja eettiseen arvioimiseen on oltava osaamista ja hyviä työkaluja, toteaa data- ja digipalvelujohtaja Mika Nikkola.

Ohjeiden laadinnassa mukana laaja joukko varmalaisia

Varman tekoälyn eettinen ohjeistus rakennettiin työpajoissa, joissa eri puolilta Varmaa tulleet asiantuntijat saivat pohjatietoa etiikasta sekä tunnistivat tämänhetkisiä ja mahdollisesti tulevaisuudessa eteen tulevia tekoälyn käyttökohteita. Samalla keskusteltiin siitä, minkälaista eettistä pohdintaa näiden käyttökohteiden kohdalla tulisi tehdä. Työryhmän ajattelutyötä johti eetikko, teologian tohtori Anna Seppänen.

Varman tekoälyn eettisissä ohjeissa kuvataan, mitä tekoälyn eettisesti kestävä hyödyntäminen edellyttää ja mihin varmalaiset ovat sitoutuneet.

Tekoälyn eettisesti kestävässä hyödyntämisessä tavoitteemme on lisätä Varman toiminnan tehokkuutta ja laatua, edistää asiakkaidemme parasta ja sujuvoittaa varmalaisten asiantuntijoiden työtä kestävällä tavalla. Ehdottomia edellytyksiä ovat kiellettyjen ja eettisesti kestämättömien tekoälyn käyttökohteiden sulkeminen pois, tekoälyjärjestelmien eettisten riskien tunnistaminen ja järjestelmän kehittämisestä ja käytöstä vetäytyminen tarvittaessa sekä asiakkaidemme, eläkkeensaajien, kumppaniemme ja muiden ryhmien keskeisten oikeuksien suojeleminen. Eettistä kestävyyttä turvaamme säilyttämällä vastuun ja hallinnan ihmisillä, varmistamalla riittävä läpinäkyvyys ja ymmärrettävyys sekä arvioimalla aktiivisesti ja moninäkökulmaisesti tekoälyjärjestelmän vaikutuksia.

Tekoälyn eettiset ohjeet hyväksyttiin Varman johtoryhmässä helmikuussa. Varman sisällä ohjeista on käytössä laajempi versio, jossa kuvataan tarkemmin ohjeiden soveltamista arkeen.

– Julkaisemalla ohjeet myös ulkoisesti ja uutisoimalla aiheesta Varma haluaa kertoa harkitusta ja vastuullisesta teknologian kehitystyöstään, Mika Nikkola sanoo.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen eläkevarojen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla 980 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2023 Varman maksutulo oli 6,5 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 7,1 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli 2023 lopussa 59,1 miljardia euroa.