Suhdannepulssi: Helsingin seudun yritysten näkymät yhä heikot – reilu kolmannes arvioi poliittisten lakkojen vähentävän mahdollisuuksiaan tarjota töitä

Yritykset Helsingin seudulla arvioivat seuraavan kolmen kuukauden suhdannenäkymät heikoiksi. Negatiivisiksi ne arvioivat myös yrityksensä liikevaihdon, kannattavuuden ja työvoimatarpeiden kehityksen seuraavan kolmen kuukauden aikana, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssista. Vaimeat suhdannenäkymät eivät ole kohentuneet joulukuusta.

Kyselyyn vastanneista alueen yrityksistä 39 prosenttia arvioi, että poliittisten lakkojen suma vähentää niiden mahdollisuuksia tarjota työpaikkoja vuonna 2024.

Helsingin seudun kauppakamari selvitti alueen yritysten näkymiä kolme kuukautta eteenpäin. Yritysten näkemykset ovat kaikilla kysytyillä osa-alueilla - liikevaihto, kannattavuus, työllisyys ja suhdannenäkymät - saldoluvuiltaan negatiivisia.

”Näkymät ovat lähes yhtä vaimeita kuin joulukuussa edellisen Suhdannepulssi-mittauksen aikaan. Valopilkkuna voidaan sanoa, että työllisyysnäkymät eivät ole vielä huonontuneet yhtä paljon kuin suhdanteesta ja tilanteesta voisi ajatella”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Markku Lahtinen.

39 prosenttia alueen yrityksistä arvioi, että poliittisten lakkojen suma vähentää niiden mahdollisuuksia tarjota työpaikkoja vuonna 2024. 47 prosenttia arvioi, että rekrytointi pysyy ennallaan, neljä prosenttia arvioi poliittisten lakkojen suman lisäävän mahdollisuuksiaan tarjota työtä. Kymmenes vastaajista ei osaa sanoa.

”Näyttää siltä, että ilman poliittisia lakkoja työvoiman kysynnän kasvulle olisi vähintäänkin kohtuulliset olosuhteet. Poliittiset lakot yhdistettynä työvoiman kustannusten nousuun ja syksyn työmarkkinasopimusneuvotteluihin ladattuihin odotuksiin pakottavat yrityksiä varovaisuuteen ja lykkäämään sekä rekrytointi- että investointipäätöksiä”, sanoo Markku Lahtinen.

Avoimissa vastauksissa alueen yritysten toimitusjohtajat ovat ennen kaikkea huolissaan työllistämismahdollisuuksiensa heikkenemisestä pitkällä aikavälillä. Monet yritykset näkevät poliittiset lakot merkittävänä haittana, jotkut vastaajat vaativat niiden kieltämistä kokonaan.

Näin Suhdannepulssi tehtiin

Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssi-kyselyyn vastasi 346 Helsingin seudun kauppakamarin jäsenyritysten toimitusjohtajaa. Kysely tehtiin aikavälillä 18.–25.3.2024. Helsingin seudun kauppakamarilla on noin 7 000 jäsentä. Helsingin seudun kauppakamarin toiminta-alue kattaa 21 kuntaa Uudenmaan alueella.

Saldoluku on laskettu vähentämällä myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus. Saldoluku voi vaihdella +100:n ja -100:n välillä. Positiivinen lukema tarkoittaa optimistista ja negatiivinen pessimististä näkemystä taloudesta.

Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssi toteutetaan kolme kertaa vuodessa. Edellinen Suhdannepulssi julkaistiin joulukuussa, seuraava Suhdannepulssi julkaistaan elokuussa.

Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssi 1/2024 julkaistaan keskiviikkona 3.4. kello 7.00 osoitteessa www.helsinki.chamber.fi. Asiaa käsittelevän jutun saa julkaista aamun painetuissa lehdissä.

Lisätiedot:

Markku Lahtinen, vaikuttamistyön johtaja, Helsingin seudun kauppakamari, markku.lahtinen@helsinki.chamber.fi, +358 50 571 3564.

Lisätiedot, julkaisun ennakkopyynnöt: Heini Larros, viestintäjohtaja, Helsingin seudun kauppakamari, heini.larros@helsinki.chamber.fi, +358 40 526 9728

Kuvio 1: Helsingin seudun yritysten näkemykset 3 kuukautta eteenpäin (suluissa joulukuu 2023 tilanne). Kuvio 2: Helsingin seudun yritysten suhdannenäkymäarviot 3 kuukautta eteenpäin 2023–2024. Kuva: Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssi
Lataa
Minkälaisia vaikutuksia arvioitte poliittisten lakkojen sumalla olevan yrityksenne mahdollisuuksiin tarjota työpaikkoja vuonna 2024? Kuva: Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssi
Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Markku Lahtinen
Lataa

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen.

Helsingin seudun kauppakamarilla on noin 7 000 jäsentä. Helsingin seudun kauppakamarin toiminta-alue kattaa 21 kuntaa Uudenmaan alueella.

Helsingin seudun yrityksissä halua vahvistaa Uudenmaan roolia EU:n päätöksenteossa – usko EU:n kilpailukykyyn vähäinen22.5.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Puolet Helsingin seudun yrityksistä vahvistaisi alueiden, kuten Uudenmaan roolia EU:n päätöksenteossa, neljännes ei vahvistaisi, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin jäsenyrityskyselystä. Helsingin seudun yritykset antavat elinkeinoelämän näkökulmasta suomalaismeppien onnistumisesta kouluarvosanan 7. Kolme neljästä vastaajasta on sitä mieltä, että EU pärjää huonosti kilpailukyvyssä Yhdysvaltojen ja Kiinan kanssa.

Noin puolet Helsingin seudun yrityksistä arvioi, ettei niillä ole riittävää osaamista tekoälyn hyödyntämiseksi – vain reilu kymmenes aikoo lisätä osaamistaan rekrytoimalla tekoälyosaajia14.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun yrityksistä 49 prosenttia katsoo, ettei niillä ole riittävää osaamista tekoälyn hyödyntämiseksi, käy ilmi Helsingin seudun jäsenyrityksilleen tekemästä kyselystä. 28 prosenttia katsoo osaamista olevan riittävästi ja 23 prosenttia ei osaa sanoa.