Vihreiden Mikkonen ja Elo vaativat kiertotalouden vauhdittamista pöydälle kehysriiheen – lisää työtä ja tuloja valtion kassaan

Vihreiden kansanedustajat Krista Mikkonen ja Tiina Elo vaativat hallitukselta toimia kiertotalouden vauhdittamiseksi huhtikuun kehysriihessä. Kiertotaloudella olisi potentiaalia vahvistaa julkista taloutta, parantaa talouden tuottavuutta ja lisätä omavaraisuutta sekä huoltovarmuutta.

Kansanedustajat Krista Mikkonen ja Tiina Elo esittelivät tänään julkaistussa avauksessaan 10 keinoa vahvistaa kiertotaloutta Suomessa. Kiertotalouden avulla voidaan sekä parantaa talouden tuottavuutta että tuoda suoria säästöjä, kun esimerkiksi julkisissa hankinnoissa uusien materiaalien tarve vähenee.

– Luonnonvarojen kulutukseen kohdistuvilla veroilla tehdään samaan aikaan kiertotaloudesta kannattavaa ja kerätään valtion kassaan veroja. Kehysriihestä tarvitaan päätökset niin maa-ainesveron käyttöönotosta kuin kaivosveron merkittävästä nostamisesta sekä teollisen mittakaavan puunpolton verottomuudesta luopumisesta, Mikkonen ja Elo esittävät.

– Kiertotaloudella on myös paljon työllistämispotentiaalia. Sitran arvion mukaan siirtymä kiertotalouteen toisi Suomeen kymmeniä tuhansia uusia työpaikkoja. Euroopan parlamentti puolestaan arvioi, että kiertotalouden innovaatiot voivat tuoda Eurooppaan jopa 700 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2030 mennessä, Mikkonen ja Elo muistuttavat.

Kansanedustajat vaativat kiertotalouden vauhdittamista muun muassa alentamalla kierrätettyjen tuotteiden sekä korjauspalveluiden arvonlisäveroa sekä ottamalla käyttöön käyttöosuusvelvoite, eli tiettyjen materiaali- tai tuoteryhmien velvoite sisällyttää tuotteeseen osuus kierrätettyä materiaalia.

Kiertotaloutta on vauhditettava myös kaupan alalla. Nykyisen kertakäyttökulttuurin sijaan on siirryttävä maailmaan, jossa tavaroiden huoltaminen ja korjaaminen kannattaa ja käytetylle tavaralle on toimivat markkinat.

– Tällä hetkellä käytetyn tavaran kauppa kärsii tuotteiden kaksinkertaisesta maksetusta arvonlisäverosta: ensin uutena ja sen jälkeen myytäessä käytettynä. Käytetyn tavaran arvonlisäveroa on laskettava. Tämä kannustaa niiden ostamiseen ja parantaa kiertotalousyritysten kannattavuutta, Mikkonen ja Elo kertovat.

– Korjauspalveuiden arvonlisäveron laskeminen puolestaan kannustaa käyttämään korjauspalveluita, mikä lisää työllisyyttä, Mikkonen ja Elo painottavat.

Mikkonen ja Elo muistuttavat myös, että kiertotalous auttaa parantamaan Suomen talouden omavaraisuutta ja siten huoltovarmuutta.

– Kun materiaalit pysyvät kierrossa pidempään, olemme vähemmän riippuvaisia globaaleista toimitusketjuista ja esimerkiksi Kiinan kaltaisista autoritäärisistä valtioista, Mikkonen päättää.

Tutustu Vihreiden 10 keinoon vauhdittaa kiertotaloutta täällä.

Vihreät mukana opposition yhteisessä välikysymyksessä sairaaloiden alasajosta11.4.2024 10:46:08 EEST | Tiedote

Oppositiopuolueet ovat jättänyt eduskunnalle välikysymyksen, jossa se haastaa hallituksen suunnitelmat keskussairaaloiden määrän vähentämisestä, ympärivuorokautisen päivystyksen sulkemisista, poikkeusluvilla toimivien päivystysten lakkauttamisesta sekä synnytyssairaaloiden säädösten kiristämisestä. Vihreät ovat erityisen huolissaan siitä, että hallituksen suunnittelemat toimenpiteet heikentäisivät merkittävästi sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta koko maassa.

Forsgrén, Gebhard ja Partanen vaativat merkittävää muutosta rikoslakiin - taustalla uhrien asema Vastaamon tietomurrossa11.4.2024 09:22:09 EEST | Tiedote

Kansanedustajat Bella Forsgrén (vihr), Elisa Gebhard (sd.) ja Karoliina Partanen (kok) yhteistyössä alkavat kerätä nimiä merkittävään lakialoitteeseen, joka tähtää rikosten uhrien oikeuksien vahvistamiseen erityisesti silloin, kun rikos kohdistuu suureen henkilöjoukkoon, kuten vuoden 2020 Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurrossa. Aloitteessa esitetään uudistuksia oikeudenkäynnistä rikosasioissa annettuun lakiin sekä esitutkintalakiin.

Saara Hyrkkö: Autoilun verotuksen uudistamisella alkaa olla hoppu – se tulee tehdä talouden, ihmisten ja ilmaston kannalta kestävästi5.4.2024 12:47:32 EEST | Tiedote

Eduskunta käsittelee tänään kolmea autoilun verotuksen keventämistä koskevaa kansalaisaloitetta. Valtiovarainvaliokunta esittää yksimielisesti aloitteiden hylkäämistä. Vihreiden kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja Saara Hyrkkö on tyytyväinen valiokunnan linjaan ja hoputtaa autoilun verotuksen uudistamista talouden, ilmaston ja ihmisten kannalta kestävällä tavalla.