Keski-Suomen ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelma on julkaistu – vuonna 2024 tienpitoon on Keski-Suomessa käytössä noin 11 miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän
Vuonna 2024 tienpitoon on Keski-Suomessa käytössä kaikkiaan 50,2 miljoonaa euroa, mikä on noin 11 miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. Rahoituksen kasvua vuodelle 2024 selittää päällysteiden korjauksiin eduskunnan myöntämä 250 miljoonan euron lisärahoitus, josta Keski-Suomen ELY-keskuksen osuus on 14,3 miljoonaa euroa. Lisärahoituksella pystytään korjaamaan maanteiden sekä kävely- ja pyöräilyväylien päällysteitä viime vuosia enemmän ja poistamaan osittain korjausvelkaa.

Tienpidolla pidetään olemassa oleva valtion tieverkko tarkoituksen mukaisessa kunnossa sekä varmistetaan päivittäinen liikennöitävyys. Rahoituksesta 15,4 miljoonaa euroa on osoitettu teiden hoitoon eli päivittäisen liikennöitävyyden varmistamiseen sisältäen esimerkiksi aurauksen, liukkauden torjunnan, sorateiden hoidon sekä niitot ja raivaukset.
Päällysteiden korjauksiin on käytössä kaikkiaan 27 miljoonaa euroa ja siltojen korjaukseen 3,9 miljoonaa euroa. Investointihankkeisiin, muihin korjauksiin sekä suunnitteluhankkeisiin on käytettävissä 3,9 miljoonaa euroa.
Tienpitoa sekä rahoitusta ja Keski-Suomen ELY-keskuksen toimintaa on avattu tarkemmin tienpidon ja liikenteen suunnitelmassa vuodelle 2024.
Päällysteiden lisärahoituksella vähennetään korjausvelkaa keskivilkkaalla tieverkolla, vähäliikenteisen verkon kuntotilanne heikkenee edelleen
Eduskunnan myöntämän lisärahoituksen turvin saadaan päällystystoimenpiteitä kohdistettua etenkin keskivilkkaalle tieverkolle. Päällystysohjelman kokonaispituudesta 203 kilometristä keskivilkkaiden teiden osuus onkin 103 kilometriä eli noin puolet. Kävely- ja pyöräilyväyliä korjataan yhteensä 6 kilometriä maanteiden päällystystöiden yhteydessä.
Merkittävästä päällysteiden korjausrahoituksen lisästä huolimatta vähäliikenteiselle verkolle voidaan osoittaa toimenpiteitä vain 27 kilometrin edestä. Vähäliikenteisen verkon päällystysmäärä on tarpeeseen nähden riittämätön ja huonokuntoisten osuuksien määrän ennustetaan edelleen kasvavan.
Rahoitustasosta riippumatta vilkkaalla verkolla tehdään tarvittavat päällystystoimenpiteet kuntotilanteen pitämiseksi hyvällä tasolla. Lisärahoituksella on myös vilkkaan verkon ohjelmaa voitu kuitenkin laajentaa ja kohdistaa aiempaa enemmän toimenpiteitä reikiintyneille ja muutoin pintavaurioituneille kohteille urautuneiden osuuksien lisäksi. Vilkasta verkkoa päällystetään vuonna 2024 yhteensä 66 kilometriä.
Erillisrahoituksella parannetaan liikenneturvallisuutta
Päällysteiden korjausten lisäksi eduskunnan myöntämällä erillisrahoituksella käynnistetään risteysjärjestelyjen parantaminen kantatiellä 58 Keuruulla sekä toteutetaan pieniä liikenneturvallisuuskohteita ja pyörien liityntäpysäköintikohteita Saarijärvellä, Pihtiputaalla, Joutsassa, Jämsässä, Karstulassa ja Keuruulla.
Tutustu Keski-Suomen Tienpidon ja liikenteen suunnitelmaan
Tienpidon ja liikenteen suunnitelma on nyt päivitetty, ja siihen voi tutustua ELY-keskuksen verkkosivuilla:
Keski-Suomen Tienpidon ja liikenteen suunnitelma 2024 (ely-keskus.fi)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka LehtinenYlijohtajaKeski-Suomen ELY-keskus
Puh:+358 295 024 698jukka.lehtinen@ely-keskus.fiMarkus SimonenYlläpitovastaavaKeski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Puh:0295 026 536markus.simonen@ely-keskus.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Suomen ELY-keskus
Perusteellisemmat korjaustyöt käynnistyvät alkukesästä Haapamäen sortumakohdalla valtatiellä 232.5.2025 09:30:37 EEST | Tiedote
Syksyllä 2024 valtatiellä 23, Keuruun kaupungin alueella Haapamäellä Katajamäen ylikulkusillan läntisellä penkereellä, tapahtui tienpenkereen sortuma päällystystöiden yhteydessä. Perusteellisemmat työt kohdan korjaamiseksi aloitetaan touko-kesäkuun vaihteessa.
Alueelliset kehitysnäkymät Keski-Suomessa keväällä 202529.4.2025 09:21:01 EEST | Tiedote
Keski-Suomessa elinkeinoelämän lähiajan näkymät ovat maltilliset. Taustalla on epävarma kysyntään ja investointeihin heijasteleva geopoliittinen tilanne sekä kasvava työttömyys. Nämä näkyvät myös kuluttajien luottamuksessa, minkä odotetaan kuitenkin vahvistuvan vähitellen inflaation tasaantumisen, korkojen laskun ja reaalipalkkojen hienoisen nousun myötä. Osalla Keski-Suomen yrityksistä, erityisesti vientiyrityksillä, on valoa näkyvissä, mistä kertoo mm. tilauskirjojen täyttyminen. Vientimarkkinoiden löytymiseen olisikin hyvä panostaa, jotta muuttuviin suhdanteisiin saataisiin vakautta.
Päällystystyöt alkavat Keski-Suomessa28.4.2025 14:17:44 EEST | Tiedote
Keski-Suomen ELY-keskuksen kunnossapitämien maanteiden päällystystyöt ovat alkamassa ensimmäisten kohteiden osalta toukokuun alkupuolella. Kevään aikana on kilpailutettu neljä päällystysurakkaa. Päällystysurakoiden lisäksi kilpailutettiin monivuotinen päällysteiden paikkausurakka, jossa toteutetaan pieniä päällystyskohteita sekä eri paikkausmenetelmiä.
Työttömyys maaliskuussa 13,7 prosenttia24.4.2025 08:01:04 EEST | Tiedote
Keski-Suomessa oli maaliskuun lopussa yhteensä 17 382 työtöntä työnhakijaa. Se on 1 168 (7,2 %) enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Työttömistä työnhakijoista oli maaliskuun lopussa kokoaikaisesti lomautettuja 1 435, mikä on 224 henkilöä vähemmän kuin vuosi sitten. Lyhennettyä työviikkoa tekeviä työnhakijoita oli 920, mikä on 250 enemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Puuta ei saa varastoida liian lähelle yleisiä maanteitä22.4.2025 12:40:03 EEST | Tiedote
Keski-Suomen ELY-keskus muistuttaa, ettei kuljetusta odottavaa puutavaraa saa varastoida niin lähelle maantietä, että se aiheuttaa vaaraa liikenteelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme