Maria Ohisalo: “Nykyinen hallitus luotsaa Suomea kohti eurooppalaista oikeistopopulismia”

Vihreiden kansanedustaja ja suuren valiokunnan jäsen Maria Ohisalo korostaa sitoutumista EU:n perusarvoihin, kuten rauhan, demokratian ja oikeusvaltioperiaatteen puolustamiseen sekä kunnianhimoista ympäristö- ja ilmastopolitiikkaa Vihreiden ryhmäpuheessa EU-politiikan avaintavoitteista.

Maria Ohisalo

– Kun EU:ta haastetaan niin sisältä kuin ulkoakin, täytyy meidän seistä entistä vahvemmin yhteisten eurooppalaisten arvojemme takana. Emme saa epäröidä, vaan meidän on puolustettava rauhaa, demokratiaa ja oikeusvaltiota. Tuettava antirasistista ja yhdenvertaista Euroopan unionia, jossa lehdistön, taiteen, tutkimuksen ja kansalaisyhteiskunnan toimintaa ei rajoiteta ja jossa jokainen saa vapaasti olla oma itsensä. Tuki Ukrainalle ei saa missään vaiheessa horjua ja Gaza tarvitsee muutakin kuin huolipuhetta, Ohisalo listasi puheessaan.

Ohisalo korostaa, että EU:lla on keskeinen rooli jäsenmaidensa kirittäjänä ympäristö- ja ilmastotoimissa. Ohisalon mukaan unionin on yhtä aikaa torjuttava ilmastokriisiä ja luontokatoa ja tuettava ihmisiä muutosten keskellä.

– Nykyinen hallitus kuitenkin luotsaa Suomea kohti eurooppalaista oikeistopopulismia, kun se kyseenalaistaa EU:n yhteisen ilmasto- ja luontopolitiikan joka käänteessä. Hallitus vesitti yritysvastuudirektiivin, on kaatamassa tärkeää luonnon tilaa parantavaa ennallistamisasetusta ja viimeisimpänä hyökkää jo hyväksyttyä metsäkatoasetusta vastaan. Tämä on häpeällistä, Ohisalo tylytti.

Ohisalon mukaan Suomella on mahdollisuus olla vahvan EU:n ytimessä kokoaan suurempi, mutta se tapahtuu vain, jos Suomi valitsee niin.

– Vihreät haluaa vahvan, toimintakykyisen ja oikeudenmukaisen Euroopan unionin, jonka yhtenäisyys vain vahvistuu kriisien myötä. Ei unionia, jossa sen perusarvoilla pyyhitään pöytiä. Tämä ja nöyristely äärioikeiston nousun edessä pelaavat vain ja ainoastaan Putinien ja kaltaistensa pussiin, Ohisalo päätti.

Vihreiden Ohisalo: Kohtuuhintainen asuminen on turvattava kaupungeissa – Vihreät julkaisivat uuden suurten kaupunkien ohjelman23.5.2024 08:26:00 EEST | Tiedote

Vihreiden uudessa suuria kaupunkeja koskevassa ohjelmassa kuvataan kestävän asuntopolitiikan tavoitteita ja ratkaisuja suurissa kaupungeissa. Ohjelmassa esitellään myös Vihreiden ratkaisuja ilmastokriisin ja luontokadon torjumiseksi suurissa kaupungeissa sekä toimia kaupunkien elinvoiman ja ihmisten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Suurien kaupunkien ohjelma hyväksyttiin Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa sunnuntaina 19.5.

Ville Niinistö: “Vihreät on takuupuolue sille, että laita- ja äärioikeistolle ei anneta valtaa”18.5.2024 11:19:08 EEST | Tiedote

Europarlamentin jäsen Ville Niinistö korosti Vihreiden puoluevaltuustolle pitämässään puheessa Vihreiden roolia Eurooppa-myönteisenä takuupuolueena ja äärioikeiston vastavoimana. Niinistön mukaan eurooppalaiset valitsevat nyt, annetaanko valtaa niille, jotka haluavat rakentaa vai niille, jotka rikkovat ja uhkaavat ihmisten sekä EU-maiden välistä yhteisöllisyyttä sekä palvelevat Putinin intressejä.

Atte Harjanne: Näen mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.18.5.2024 10:26:06 EEST | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne nosti puoluevaltuustolle pitämässään puheessa esiin suomalaisten arvostuksen kotimaan luontoamme kohtaan sekä luonnon positiivisen vaikutuksen meidän kaikkien elämänlaatuun. Harjanne kävi läpi hallituksen pitkää syntilistaa surkeasta luonto- ja ilmastopolitiikasta ja korosti, että näkee mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.