Maria Ohisalo: “Nykyinen hallitus luotsaa Suomea kohti eurooppalaista oikeistopopulismia”

Vihreiden kansanedustaja ja suuren valiokunnan jäsen Maria Ohisalo korostaa sitoutumista EU:n perusarvoihin, kuten rauhan, demokratian ja oikeusvaltioperiaatteen puolustamiseen sekä kunnianhimoista ympäristö- ja ilmastopolitiikkaa Vihreiden ryhmäpuheessa EU-politiikan avaintavoitteista.

Maria Ohisalo

– Kun EU:ta haastetaan niin sisältä kuin ulkoakin, täytyy meidän seistä entistä vahvemmin yhteisten eurooppalaisten arvojemme takana. Emme saa epäröidä, vaan meidän on puolustettava rauhaa, demokratiaa ja oikeusvaltiota. Tuettava antirasistista ja yhdenvertaista Euroopan unionia, jossa lehdistön, taiteen, tutkimuksen ja kansalaisyhteiskunnan toimintaa ei rajoiteta ja jossa jokainen saa vapaasti olla oma itsensä. Tuki Ukrainalle ei saa missään vaiheessa horjua ja Gaza tarvitsee muutakin kuin huolipuhetta, Ohisalo listasi puheessaan.

Ohisalo korostaa, että EU:lla on keskeinen rooli jäsenmaidensa kirittäjänä ympäristö- ja ilmastotoimissa. Ohisalon mukaan unionin on yhtä aikaa torjuttava ilmastokriisiä ja luontokatoa ja tuettava ihmisiä muutosten keskellä.

– Nykyinen hallitus kuitenkin luotsaa Suomea kohti eurooppalaista oikeistopopulismia, kun se kyseenalaistaa EU:n yhteisen ilmasto- ja luontopolitiikan joka käänteessä. Hallitus vesitti yritysvastuudirektiivin, on kaatamassa tärkeää luonnon tilaa parantavaa ennallistamisasetusta ja viimeisimpänä hyökkää jo hyväksyttyä metsäkatoasetusta vastaan. Tämä on häpeällistä, Ohisalo tylytti.

Ohisalon mukaan Suomella on mahdollisuus olla vahvan EU:n ytimessä kokoaan suurempi, mutta se tapahtuu vain, jos Suomi valitsee niin.

– Vihreät haluaa vahvan, toimintakykyisen ja oikeudenmukaisen Euroopan unionin, jonka yhtenäisyys vain vahvistuu kriisien myötä. Ei unionia, jossa sen perusarvoilla pyyhitään pöytiä. Tämä ja nöyristely äärioikeiston nousun edessä pelaavat vain ja ainoastaan Putinien ja kaltaistensa pussiin, Ohisalo päätti.

Maria Ohisalo ryhmäpuheessa: Hallitus ajaa alas hyvinvointivaltiota23.4.2024 14:41:27 EEST | Tiedote

Kansanedustaja Maria Ohisalo korosti tänään välikysymyskeskustelussa pitämässään Vihreiden ryhmäpuheessa, että hyvinvointivaltion ydinajatuksena on, että jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus saada terveydenhuoltoa varallisuudesta, asuinpaikasta tai elämäntilanteesta riippumatta. Ohisalon mukaan pääministeri Orpon johtama hallitus on kuitenkin tekemässä päinvastaisia toimia leikkaamalla sote-alalta ja suunnittelemalla sairaalaverkon tiivistämisiä, mikä uhkaa etenkin harvaan asutuilla alueilla asuvien suomalaisten terveydenhuollon saavutettavuutta.

Vihreät: Todellinen epäluottamus kohdistuu Orpoon, Purraan ja neljään mieheen saunassa22.4.2024 11:26:46 EEST | Tiedote

Vihreiden mukaan epäluottamusta hallituksen toiminnassa herättää se, ettei suomalaisten sosiaali- ja terveyspalveluista vastaava ministeri ollut ajan tasalla saati tietoinen isoista leikkauksista, joilla vaikeutetaan suomalaisten pääsyä sosiaali- ja terveyspalveluihin. Todellinen epäluottamus kohdistuu Vihreiden mukaan kuitenkin leikkauksista saunaneuvottelut suorittaneisiin neljään mieheen sekä hallitusta johtaviin ministereihin.

Entisten ympäristöministereiden tiukka viesti Suomen hallitukselle: älkää estäkö luontokadon pysäyttämistä19.4.2024 15:43:22 EEST | Tiedote

Vihreiden entiset ympäristöministerit europarlamentaarikko Ville Niinistö sekä kansanedustajat Maria Ohisalo ja Krista Mikkonen pitävät käsittämättömän vastuuttomana Suomen hallituksen päätöstä torpata ennallistamisasetuksen hyväksyminen Euroopan Unionissa. Ohisalo pyysi ympäristöministeriöltä selvitystä Suomen kannalta asetuksen vaikeimmista kohdista, eikä uusi selvitys vakuuta entisiä ympäristöministereitä.