Maria Ohisalo: “Nykyinen hallitus luotsaa Suomea kohti eurooppalaista oikeistopopulismia”

Vihreiden kansanedustaja ja suuren valiokunnan jäsen Maria Ohisalo korostaa sitoutumista EU:n perusarvoihin, kuten rauhan, demokratian ja oikeusvaltioperiaatteen puolustamiseen sekä kunnianhimoista ympäristö- ja ilmastopolitiikkaa Vihreiden ryhmäpuheessa EU-politiikan avaintavoitteista.

Maria Ohisalo

– Kun EU:ta haastetaan niin sisältä kuin ulkoakin, täytyy meidän seistä entistä vahvemmin yhteisten eurooppalaisten arvojemme takana. Emme saa epäröidä, vaan meidän on puolustettava rauhaa, demokratiaa ja oikeusvaltiota. Tuettava antirasistista ja yhdenvertaista Euroopan unionia, jossa lehdistön, taiteen, tutkimuksen ja kansalaisyhteiskunnan toimintaa ei rajoiteta ja jossa jokainen saa vapaasti olla oma itsensä. Tuki Ukrainalle ei saa missään vaiheessa horjua ja Gaza tarvitsee muutakin kuin huolipuhetta, Ohisalo listasi puheessaan.

Ohisalo korostaa, että EU:lla on keskeinen rooli jäsenmaidensa kirittäjänä ympäristö- ja ilmastotoimissa. Ohisalon mukaan unionin on yhtä aikaa torjuttava ilmastokriisiä ja luontokatoa ja tuettava ihmisiä muutosten keskellä.

– Nykyinen hallitus kuitenkin luotsaa Suomea kohti eurooppalaista oikeistopopulismia, kun se kyseenalaistaa EU:n yhteisen ilmasto- ja luontopolitiikan joka käänteessä. Hallitus vesitti yritysvastuudirektiivin, on kaatamassa tärkeää luonnon tilaa parantavaa ennallistamisasetusta ja viimeisimpänä hyökkää jo hyväksyttyä metsäkatoasetusta vastaan. Tämä on häpeällistä, Ohisalo tylytti.

Ohisalon mukaan Suomella on mahdollisuus olla vahvan EU:n ytimessä kokoaan suurempi, mutta se tapahtuu vain, jos Suomi valitsee niin.

– Vihreät haluaa vahvan, toimintakykyisen ja oikeudenmukaisen Euroopan unionin, jonka yhtenäisyys vain vahvistuu kriisien myötä. Ei unionia, jossa sen perusarvoilla pyyhitään pöytiä. Tämä ja nöyristely äärioikeiston nousun edessä pelaavat vain ja ainoastaan Putinien ja kaltaistensa pussiin, Ohisalo päätti.

Vihreiden Ohisalo ja Hopsu: hallitus kieltäytyy perustamasta päätöksiään metsistä tutkittuun tietoon26.4.2024 14:28:25 EEST | Tiedote

Maria Ohisalo ja Inka Hopsu kritisoivat hallituksen ja suuren valiokunnan enemmistön kantaa EU-komission asetusehdotukseen metsien seurantakehykseksi. Edustajien mukaan hallituksen nihkeä kanta johdonmukaisten ja ajantasaisten tietojen keräämiseen Euroopan metsien tilasta osoittaa, ettei hallitus halua perustaa metsiä koskevia päätöksiään tutkittuun tietoon.