Kauppakamarien tilasto: Vienti romahti maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuodesta – ”lakkojen vaikutus selkeä”

Kauppakamarien vientiasiakirjatilastojen mukaan ulkomaakaupan vienti väheni maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Alkuvuonna eli tammi-helmikuussa vienti vielä kasvoi edellisvuoteen verrattuna. ”Maaliskuun luvuissa näkyy selkeästi se, mitä poliittinen lakko teki Suomen viennille: romahdutti sen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Kauppakamarien vientiasiakirjat kertovat Suomen viennin osalta karua kieltään maaliskuun ajalta, jolloin yhteensä neljä viikkoa kestäneet poliittiset lakot sulkivat Suomen satamat. Kun viime vuoden maaliskuussa vientiasiakirjoihin kuuluvia alkuperätodistuksia myönnettiin 4790 kappaletta, oli tämän vuoden maaliskuun luku 3340 kappaletta. Pudotusta on siis kaikkiaan 30 prosenttia.

”Tämän vuoden ja viime vuoden maaliskuut ovat varsin vertailukelpoisia keskenään. Viime vuonnakaan pandemia ei enää vaikuttanut ja sodan alustakin oli kulunut jo vuosi aikaa, eikä se ollut enää niin akuutti shokki kuin vielä vuonna 2022. Voikin sanoa, että tämän vuoden maaliskuun viennin romahdukseen syynä on poliittinen lakkoilu”, Romakkaniemi sanoo.

Kauppakamarit myöntävät alkuperätodistuksia yrityksille, jotka vievät tavaraa EU- ja ETA-maiden ulkopuolelle. Luvut eivät ole siten yhteneväisiä tullin tilastojen mukaan, mutta kertovat suunnan. Tullin tilastot, jotka sisältävät viennin myös EU-maihin, valmistuvat kuukauden viiveellä.

Alkuvuonna eli tammi-helmikuussa vienti vielä kasvoi edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Tammikuussa vienti kasvoi 1,5 prosenttia ja helmikuussa 10 prosenttia vuoteen 2023 verrattuna.

”Vienti oli lupaavassa vauhdissa alkuvuonna. Ilman lakkoja tilanne näyttäisi alkuvuoden osalta varmasti jo erittäin hyvältä Suomen kipeästi tarvitsemaa talouskasvua ajatellen”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemi on tyytyväinen, että lakot loppuvat nyt toistaiseksi, mutta se ei auta oikomaan syntynyttä tuhoa.

”Maaliskuu on täysin menetetty, sitä ei pystytä enää korvaamaan. Kun lakot nyt loppuivat, satamissa puretaan vielä pitkään lakkojen aikana syntynyttä sumaa, eikä vienti pääse täyteen tehoon vielä pitkään aikaan. On tämä surkeaa”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamari: Kansalaisuuslain muutosehdotukset ovat haitaksi pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille25.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari katsoo, että asumisajan pidentäminen on haitaksi onnistuneelle kotoutumiselle ja pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Suvi Pulkkisen mukaan asumisajan pidentäminen kaikkien ryhmien osalta huonontaa Suomen asemaa kansainvälisten osaajien houkuttelussa.