SuPerin Paavola: Vanhukset ollaan jättämässä heitteille hallituksen päätöksellä

Helsingin Sanomien mukaan hallitus harkitsee vanhusten ympärivuorokautisen hoidon hoitajamitoituksen höllentämistä 0,55:n tasolle. – Hallitus on jo myöhentänyt 0,7:n hoitajamitoitusta ja nyt se näyttää todellisen arvomaailmansa, jossa vanhukset ovat pelkkä menoerä, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

–Tällä tasolla ei pystytä tekemään lainkaan voimavaralähtöistä hoitoa vaan hoito on säilytystä. Mitoituksen lasku merkitsee sitä, että hallitus jättää tietoisesti vanhukset heitteille. Hallituksen on ymmärrettävä, mitä se on tekemässä ja mitä tästä päätöksestä seuraa. Paavolan mukaan päätös poistaisi Suomen hyvinvointivaltioiden joukosta ainakin vanhustenhoidon osalta. Suomi on sitoutunut useisiin kansainvälisiin kidutuksen ja muun epäinhimillisen kohtelun vastaisiin sopimuksiin ja siksi SuPer harkitsee asian viemistä näitä sopimuksia valvovien organisaatioiden kansainväliseen arviointiin.

Vanhustenhoito siirretään tällä hallituksen suunnittelemalla esityksellä omaisten vastuulle. Kestääkö Suomen työmarkkinat ja talous sitä, että etenkin naiset jäävät kotiin hoitamaan omaisiaan, Paavola kysyy. – Tämä on iso yhteiskunnallinen harppaus taaksepäin, joka heikentää toteutuessaan merkittävästi naisten toimeentuloa, eläkettä tulevaisuudessa ja urakehitystä.

– Sitovan minimihoitajamitoituksen tarkoituksena on, että kaikki ikääntyneet saavat tarpeenmukaista hoitoa. Ympärivuorokautisen hoidon asiakkaat tarvitsevat eniten hoitoa ja kriteerit ovat tiukat. Hoitajien määrän vähentäminen vaarantaa merkittävästi asiakasturvallisuuden ja myös työturvallisuuden. Tällä esityksellä rikotaan useita lakeja, Paavola muistuttaa.

Paavola muistuttaa myös, että hoitajamitoituksen höllentäminen heikentäisi merkittävästi alan veto- ja pitovoimaa. SuPerin jäseniltä tulee paljon viestiä työntekijöiden jaksamisongelmista ja arvostuksen puutteesta. Koetaan, että päättäjien toimet ovat kaukana todellisuudesta.

– Nämä järjettömät ja epäinhimilliset päätökset täytyy saada loppumaan. Ihmisarvoa ne eivät kunnioita lainkaan. Samaan aikaan kun puhutaan henkilöstömitoituksen pienentämisestä, halutaan hoitajia korvata myös teknologialla, vaikka vanhustenhoidossa teknologiaa käytetään todella paljon. On älypatjoja,- lattioita, turvarannekkeita ja -kaaria, joilla seurataan hoidettavan kulkua ja liikkumista. Myös turvakameroita on todella paljon käytössä. Pitää muistaa, että puhumme hoitopaikasta, josta ei kotiuduta kuin korkeintaan taivaan kotiin. Yksiköissä tarvitaan ammatti-ihmisiä hoitamaan muistisairaita, liikuntakyvyttömiä ja elämän viimeisillä metreillä olevia hauraita vanhuksia. Jokaisen elämä päättyy aina, mutta sivistysvaltiossa se ei saa päättyä hoitamattomuuteen, Paavola muistuttaa.

SuPeriin kuuluu noin 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätiedot: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry

Tehy, SuPer ja Erto: Yksityiselle terveyspalvelualalle uusia lakkovaroituksia15.5.2024 12:02:10 EEST | Tiedote

Ammattijärjestöt Tehy, SuPer ja Erto eli Sote ry on tänään antanut kaksi uutta lakkovaroitusta. Uusi yhden vuorokauden lakko kohdistuu kuvantamisessa tehtävään työhön torstaina 30.5.2024 klo 00.01–23.59. Lakko kohdistuu Mehiläinen-konsernin, Terveystalo-konsernin ja Pihlajalinna-konsernin yrityksiin ja SYNLAB Suomeen. Sen jälkeen seuraava, myöskin yhden vuorokauden kestävä lakko kohdistuu laboratoriossa tehtävään työhön perjantaina 31.5.2024 klo 00.01–23.59. Lakko kohdistuu Mehiläinen-konsernin, Terveystalo-konsernin ja Pihlajalinna-konsernin yrityksiin, SYNLAB Suomeen ja Vita Laboratorioihin. Aiemmin tällä viikolla Sote ry on antanut kaksi lakkovaroitusta sekä toimeenpannut hakusaarron ja keikkailukiellon. Sovittelu on alkanut tiistaina 14.5.2024. Työtaistelutoimien syynä on se, että Terveyspalvelualan työehtosopimuksen (TPTES) neuvotteluissa ei ole saavutettu Sote ry:tä tyydyttävää tulosta eikä riittävää edistymistä ole tapahtunut. Yksityiselle terveyspalvelualalle tarvitaan korkeamp

Tehy, SuPer ja Erto: Yksityiselle terveyspalvelualalle lakkovaroitus, keikkailukielto ja hakusaarto14.5.2024 13:00:17 EEST | Tiedote

Yksityisen terveyspalvelualan henkilöstöä edustavat ammattijärjestöt Tehy, SuPer ja Erto eli Sote ry on antanut tänään uuden lakkovaroituksen, joka kohdistuu laboratoriossa tehtävään työhön keskiviikkona 29.5.2024 klo 00.01–23.59. Lakko kohdistuu Mehiläinen-konsernin, Terveystalo-konsernin ja Pihlajalinna-konsernin yrityksiin, SYNLABiin ja Vita Laboratorioihin. Ammattijärjestöt julistavat Terveyspalvelualalle myös määräaikaisen hakusaarron. Se kohdistuu sekä laboratoriossa että kuvantamisessa tehtävään työhön Mehiläisessä, Terveystalossa, Pihlajalinnassa, SYNLABissa ja Vita Laboratorioissa. Hakusaarto ja keikkailukielto alkavat 14.5.2024 klo 13.00 ja päättyvät 31.5.2024 klo 23.59. Keikkailukiellon aikana järjestöt kieltävät kaikkia jäseniään hakeutumasta keikkatyöhön laboratoriossa ja kuvantamisessa tehtävään työhön edellä mainituissa konserneissa ja yrityksissä yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimuksen piirissä. Sote ry antoi maanantaina 13.5.2024 lakkovaroituksen kuvantamisessa

Tehy, SuPer ja Erto: Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut eivät etene – lakkovaroitus kuvantamisessa tehtävään työhön13.5.2024 13:00:11 EEST | Tiedote

Ammattijärjestöt Tehy, SuPer ja Erto eli Sote ry on antanut lakkovaroituksen Mehiläisen, Terveystalon, Pihlajalinnan ja Synlabin kuvantamisessa tehtävään työhön. Lakko kestää yhden vuorokauden tiistaina 28.5.2024 klo 00.01–23.59 välisenä aikana. Syynä lakkovaroitukseen on se, että Terveyspalvelualan työehtosopimuksen (TPTES) työehtosopimusneuvottelut eivät etene. Maaliskuun alussa alkaneita neuvotteluja vaikeuttavat Tehyn, SuPerin ja Erton ja työnantajan eli Hyvinvointiala HALIn eriävät näkemykset palkankorotusten tasosta. Sote ry pitää työnantajan ehdottamaa, matalaa palkankorotusesitystä kestämättömänä. – Työnantajan palkkaesitys alittaa jopa EK:n yleisen linjan. Emme voi sitä hyväksyä, sanoo Tehyn neuvottelupäällikkö Vappu Okkeri. Korkeampia palkankorotuksia tarvitaan, koska Terveyspalvelualalla taulukkopalkat laahaavat huomattavasti alle julkisen puolen Sote-sopimuksen vähimmäispalkkojen. Palkkaerot ovat entisestään kasvaneet sen jälkeen kun Sote-sopimuksen palkkausjärjestelmän uud

SuPer: Kolme ehdokasta SuPerin uudeksi puheenjohtajaksi – valinta tapahtuu toukokuun liittokokouksessa6.5.2024 08:54:58 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin liittokokous järjestetään 29.–30. toukokuuta Helsingin Messukeskuksessa. Kokouksessa valitaan liitolle uusi puheenjohtaja, kun nykyinen pitkäaikainen puheenjohtaja Silja Paavola jää eläkkeelle. Liiton ja liittohallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 2024–2028 ovat ehdolla Anne Heiskanen, Päivi Inberg ja Harri Järvelin. Liiton varapuheenjohtajaksi on ehdolla Hanna Jokinen.

SuPer: Hallituksen päätös rokotusoikeuden laajentamisesta on oikea26.4.2024 08:40:25 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen hallituksen päätökseen, jolla rokotusoikeutta laajennetaan. Jatkossa muun muassa lähi- ja perushoitajilla on oikeus antaa rokotuksia yli 18-vuotiaille. – On luontevaa, että lähi- ja perushoitajat terveydenhuollon ammattihenkilöinä saavat jatkossa lisäkouluttautumisen ja osaamisen varmistamisen jälkeen antaa rokotuksia, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.