Kutsu: Nuoret yrittäjät kilpailevat Suomen mestaruudesta Uskalla Yrittää -finaalissa 24.–25.4.2024

Finaaliin osallistuvat nuoret ovat perustaneet yrityksensä Nuorten NYT -järjestön kehittämässä yrittäjyysohjelmassa. Sen aikana he harjoittelevat käytännönläheisesti monia eri työelämä-, yrittäjyys- ja taloustaitoja. Finalistien joukosta valitaan vuoden paras NYT-yritys edustamaan Suomea Euroopan mestaruuskilpailuun Italiaan. Sivuiltamme näet, mistä kouluista, paikkakunnilta ja millaisia nuorten yrityksiä tapahtumaan osallistuu. Katso tiedot tästä

Uskalla Yrittää – yritysmessut ja kilpailu:
Aika: keskiviikko 24.4.2024 klo 14.30–17.00.
Paikka: Mall of Triplan Tapahtuma-aukio, 4. krs. (Fredikanterassi 1, Helsinki).

Voittajien palkintogaala ja kuvaukset:
Aika: torstai 25.4.2024 klo 10.00 alkaen, klo 12.30 alkaen voittajien valokuvaukset.
Paikka: Lasipalatsin BioRex (Mannerheimintie 22–24, Helsinki).

Nuoria on mahdollista haastatella ja kuvata kummassakin tilaisuudessa. Paikalla on myös yritysmaailmasta ja media-alalta tunnettuja tuomareita.  Julkaisemme palkintogaalan jälkeen tiedotteet ja valokuvat voittajista.

Osana Uskalla yrittää -tapahtumaa järjestetään myös pienempi tapahtuma eli alakouluikäisten Pikkuyrittäjät-finaali klo 13–17.00. Sen tuomaristossa toimivat muun muassa koomikko Jarkko Tamminen, radiojuontaja Tytti Junna sekä bisnesvalmentaja Johannes Laine.

Lisätietoa tapahtumasta, nuorten yrityksistä ja haastattelupyynnöt:

Mari Lehtonen
Viestinnän asiantuntija
Nuorten yrittäjyys ja talous NYT ry

Vuosi yrittäjänä -ohjelma

Uskalla Yrittää on Suomen merkittävin nuorten yrittäjyystapahtuma, jota järjestää voittoa tavoittelematon Nuorten NYT. Tapahtumaan osallistuvat nuoret opiskelevat parhaillaan Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa. Tänä vuonna kilpailun kymmeneen aluetapahtumaan osallistui yli 1 000 yläkoululaista ja toisen asteen opiskelijaa. Suomessa Vuosi yrittäjänä -ohjelma on ollut käytössä 1990-luvun puolivälistä saakka. Kymmenet tuhannet nuoret ympäri Suomea ovat osallistuneet ohjelmaan kouluissaan, osana opetusta. Nuorten NYTin tarjoaman Vuosi yrittäjänä -ohjelman ovat aikoinaan käyneet myös mm. Nordic Business Forumin perustajiin kuuluva Jyri Lindén ja Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Jenni Parpala

Yritysmaailman asiantuntijoista koostuva tuomaristo on valinnut finaaliin harjoitusyrityksiä, joiden liikeideoissa korostuvat innovatiivisuus, itse valmistetut tuotteet, muoti sekä ympäristöystävällisyys.

NYT Nuorten Tulevaisuusraportin tuoreen kyselytutkimuksen mukaan yli 40 % nuorista on kiinnostunut yrittäjyydestä (yli 4 000 vastaajaa). Nuorten NYT -järjestön tavoitteena on, että kaikki lapset ja nuoret saavat mahdollisuuden harjoitella työelämä-, yrittäjyys- ja taloustaitoja ja löytää paikkansa yhteiskunnassa.

Katso tunnelmat viime kevään Uskalla Yrittää -finaalista videoltamme!

Lue lisää: nuortennyt.fi/tapahtuma/uskalla-yrittaa-finaali-2024

Nuorten yrittäjyys ja talous NYT on voittoa tavoittelematon järjestö, jonka tavoitteena on edistää lasten ja nuorten työelämä-, talous-, ja yrittäjyystaitoja. Tarjoamme erilaisia oppimiskokonaisuuksia ja -ympäristöjä esikoulusta 2.asteelle. Yrityskyliä meillä on yhteensä 14 paikkakunnalla. Opettajille ja opinto-ohjaajille järjestämme koulutuksia. Olemme myös osa kansainvälistä Junior Achievement -verkostoa, jolla on toimintaa yli 100 maassa. Nuorten NYT -järjestömme perustettiin kesäkuussa 2023, kun Nuori Yrittäjyys ry ja Talous ja nuoret TAT yhdistivät toimintansa.

Muut kielet