SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuksen työskentelyolot saatava kuntoon

Kevan tuoreen varhaiskasvatuksen toimialakatsauksen mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstölle kertyy muuhun kunta-alaan ja hyvinvointialueisiin verrattuna paljon poissaoloja sairauden takia, ja heillä on kohonnut työkyvyttömyysriski muuhun kunta-alaan verrattuna. SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolalle asia ei tule yllätyksenä.

Kevan varhaiskasvatuksen toimialakatsauksen tulokset ovat yhteneväisiä SuPerin varhaiskasvatuksen jäsenille tehtyjen selvitysten kanssa. SuPerin vuoden 2022 selvityksessä 53 % vastaajista arvioi varhaiskasvatuksen laadun heikentyneen viimeisen viiden vuoden aikana. Laadun heikkenemisen suurimmaksi syyksi mainittiin henkilöstön riittämätön määrä ja sijaisten saamisen vaikeudet. Jopa 78 % selvitykseen vastanneista oli pohtinut alan vaihtoa.

– Varhaiskasvatus kärsii työvoimapulasta. On ensiarvoisen tärkeää, että henkilöstön määrä on riittävä ja lastenhoitajia on ryhmissä riittävästi. Tietoa alan työskentelyolosuhteista ja ongelmista kyllä on, mutta tahtoa puuttua juurisyihin ja panostaa alan veto- ja pitovoiman kehittämiseen muuallakin kuin juhlapuheissa pitäisi myös löytyä. Varhaiskasvatuksen työolot tulee saattaa kuntoon, puheenjohtaja Paavola vaatii.

– Lapset tarvitsevat henkilöstön läsnäoloa ihan joka hetkeen. Sijaisia tulisi olla riittävästi paikkaamaan sairaspoissaoloja ja myös niitä tilanteita, joissa vakituinen henkilökunta on suorittamassa ryhmän ulkopuolisia työtehtäviä, Paavola sanoo.

Kevan toimialakatsauksessa todetaan muun muassa, että varhaiskasvatuksen toimintaa on tehostettu ja henkilöstömääriä pienennetty siten, ettei työntekijöiden mukaan aika enää riitä työn tekemiseen niin hyvin kuin he itse haluaisivat.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa, että pieniä lapsia hoitavalla henkilöstöllä on riski saada erilaisia infektiosairauksia muita useammin, koska pienet lapset sairastavat enemmän kuin aikuisväestö. Tämä lisää osaltaan sairauspoissaoloja. – Riittävä määrä koulutettua henkilökuntaa ja pienet ryhmät ovat edellytys turvalliselle ja laadukkaalle varhaiskasvatukselle ja työntekijöiden työhyvinvoinnille. Myös henkilöstörakenteella on merkitystä. SuPer on esittänyt, että alle 3-vuotiaiden ryhmässä kaksi kasvattajaa kolmesta olisi varhaiskasvatuksen lastenhoitajan kelpoisuuden omaavia kasvattajia, Paavola muistuttaa.

SuPeriin kuuluu noin 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätiedot: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry

Tehy, SuPer ja Erto: Yksityiselle terveyspalvelualalle uusia lakkovaroituksia15.5.2024 12:02:10 EEST | Tiedote

Ammattijärjestöt Tehy, SuPer ja Erto eli Sote ry on tänään antanut kaksi uutta lakkovaroitusta. Uusi yhden vuorokauden lakko kohdistuu kuvantamisessa tehtävään työhön torstaina 30.5.2024 klo 00.01–23.59. Lakko kohdistuu Mehiläinen-konsernin, Terveystalo-konsernin ja Pihlajalinna-konsernin yrityksiin ja SYNLAB Suomeen. Sen jälkeen seuraava, myöskin yhden vuorokauden kestävä lakko kohdistuu laboratoriossa tehtävään työhön perjantaina 31.5.2024 klo 00.01–23.59. Lakko kohdistuu Mehiläinen-konsernin, Terveystalo-konsernin ja Pihlajalinna-konsernin yrityksiin, SYNLAB Suomeen ja Vita Laboratorioihin. Aiemmin tällä viikolla Sote ry on antanut kaksi lakkovaroitusta sekä toimeenpannut hakusaarron ja keikkailukiellon. Sovittelu on alkanut tiistaina 14.5.2024. Työtaistelutoimien syynä on se, että Terveyspalvelualan työehtosopimuksen (TPTES) neuvotteluissa ei ole saavutettu Sote ry:tä tyydyttävää tulosta eikä riittävää edistymistä ole tapahtunut. Yksityiselle terveyspalvelualalle tarvitaan korkeamp

Tehy, SuPer ja Erto: Yksityiselle terveyspalvelualalle lakkovaroitus, keikkailukielto ja hakusaarto14.5.2024 13:00:17 EEST | Tiedote

Yksityisen terveyspalvelualan henkilöstöä edustavat ammattijärjestöt Tehy, SuPer ja Erto eli Sote ry on antanut tänään uuden lakkovaroituksen, joka kohdistuu laboratoriossa tehtävään työhön keskiviikkona 29.5.2024 klo 00.01–23.59. Lakko kohdistuu Mehiläinen-konsernin, Terveystalo-konsernin ja Pihlajalinna-konsernin yrityksiin, SYNLABiin ja Vita Laboratorioihin. Ammattijärjestöt julistavat Terveyspalvelualalle myös määräaikaisen hakusaarron. Se kohdistuu sekä laboratoriossa että kuvantamisessa tehtävään työhön Mehiläisessä, Terveystalossa, Pihlajalinnassa, SYNLABissa ja Vita Laboratorioissa. Hakusaarto ja keikkailukielto alkavat 14.5.2024 klo 13.00 ja päättyvät 31.5.2024 klo 23.59. Keikkailukiellon aikana järjestöt kieltävät kaikkia jäseniään hakeutumasta keikkatyöhön laboratoriossa ja kuvantamisessa tehtävään työhön edellä mainituissa konserneissa ja yrityksissä yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimuksen piirissä. Sote ry antoi maanantaina 13.5.2024 lakkovaroituksen kuvantamisessa

Tehy, SuPer ja Erto: Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut eivät etene – lakkovaroitus kuvantamisessa tehtävään työhön13.5.2024 13:00:11 EEST | Tiedote

Ammattijärjestöt Tehy, SuPer ja Erto eli Sote ry on antanut lakkovaroituksen Mehiläisen, Terveystalon, Pihlajalinnan ja Synlabin kuvantamisessa tehtävään työhön. Lakko kestää yhden vuorokauden tiistaina 28.5.2024 klo 00.01–23.59 välisenä aikana. Syynä lakkovaroitukseen on se, että Terveyspalvelualan työehtosopimuksen (TPTES) työehtosopimusneuvottelut eivät etene. Maaliskuun alussa alkaneita neuvotteluja vaikeuttavat Tehyn, SuPerin ja Erton ja työnantajan eli Hyvinvointiala HALIn eriävät näkemykset palkankorotusten tasosta. Sote ry pitää työnantajan ehdottamaa, matalaa palkankorotusesitystä kestämättömänä. – Työnantajan palkkaesitys alittaa jopa EK:n yleisen linjan. Emme voi sitä hyväksyä, sanoo Tehyn neuvottelupäällikkö Vappu Okkeri. Korkeampia palkankorotuksia tarvitaan, koska Terveyspalvelualalla taulukkopalkat laahaavat huomattavasti alle julkisen puolen Sote-sopimuksen vähimmäispalkkojen. Palkkaerot ovat entisestään kasvaneet sen jälkeen kun Sote-sopimuksen palkkausjärjestelmän uud

SuPer: Kolme ehdokasta SuPerin uudeksi puheenjohtajaksi – valinta tapahtuu toukokuun liittokokouksessa6.5.2024 08:54:58 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin liittokokous järjestetään 29.–30. toukokuuta Helsingin Messukeskuksessa. Kokouksessa valitaan liitolle uusi puheenjohtaja, kun nykyinen pitkäaikainen puheenjohtaja Silja Paavola jää eläkkeelle. Liiton ja liittohallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 2024–2028 ovat ehdolla Anne Heiskanen, Päivi Inberg ja Harri Järvelin. Liiton varapuheenjohtajaksi on ehdolla Hanna Jokinen.

SuPer: Hallituksen päätös rokotusoikeuden laajentamisesta on oikea26.4.2024 08:40:25 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen hallituksen päätökseen, jolla rokotusoikeutta laajennetaan. Jatkossa muun muassa lähi- ja perushoitajilla on oikeus antaa rokotuksia yli 18-vuotiaille. – On luontevaa, että lähi- ja perushoitajat terveydenhuollon ammattihenkilöinä saavat jatkossa lisäkouluttautumisen ja osaamisen varmistamisen jälkeen antaa rokotuksia, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.