Greenpeace

Mielenosoitus avomerellä Venäjän varjolaivastoa vastaan

Greenpeace Nordenin aktivistit aloittivat tänä aamuna rauhanomaisen mielenosoituksen venäläistä varjolaivastoa tankkaavaa bunkkerialusta vastaan avomerellä Gotlannin edustalla. Aktivistit lähestyivät alusta kahdella veneellä ja maalasivat Oil is war - people want peace -tekstin laivan kylkeen.

Greenpeace Nordenin aktivistit osoittavat mieltään Venäjän varjolaivastoa vastaan Gotlannin edustalla 12. huhtikuuta 2024.

Bunkkerialus Zircone toimii kelluvana huoltoasemana, joka tankkaa varjolaivastoa. Varjolaivaston laivat ovat usein kuluneita ja vanhoja, katsastuksia puuttuu, ja vakuutukset ovat epäilyttäviä, jos niitä yleensä on. Alusten  omistus on epäselvä, ja ne on rekisteröity maihin, joissa on löyhät säännökset.

"Venäjän varjolaivasto on vakava uhka merillemme ja rannikoillemme. Merenkulun asiantuntijat kutsuvat sitä onnettomuudeksi, joka odottaa tapahtumista. Kehotamme Ruotsin hallitusta lopettamaan Zirconen liikennöinnin Ruotsin talousvyöhykkeellä ja poistamaan tämän kriittisen infrastruktuurin Ukrainan sotaa rahoittavasta Venäjän varjolaivastosta”, sanoo Greenpeace Norden energia-asiantuntija Rolf Lindahl.

"Tämä on niin väärin kuin se voi olla. Varjolaivasto ei ole vain välitön ympäristöuhka, vaan se ruokkii myös Venäjän sotaa Ukrainaa vastaan. Pakotteet ovat epämääräisiä ja sallivat tämän varjolaivaston, koska globaali yhteiskunta on riippuvainen öljystä. Siksi siirtyminen turvalliseen ja vihreään energiaan on välttämätöntä heti", Lindahl jatkaa.

Zircone on latvialaisen Fastbunkering-yhtiön omistama, ja se on ollut Gotlannin ulkopuolella muutaman kuukauden tankaten öljytankkereita, jotka kulkevat Venäjältä Tanskan salmien kautta Pohjanmerelle. Viime viikolla se on tankannut yli 50 tankkeria venäläisellä öljyllä. Noin puolet Venäjän öljykuljetuksista meriteitse kulkee Itämeren ja Tanskan vesien kautta. Tämä tarkoittaa, että jopa viisi varjolaivaston tankkeria kulkee Itämeren läpi päivittäin.

Kuvia mielenosoituksesta vapaasti käytettäväksi (Copyright: Greenpeace/Will Rose)

Lisätietoja:

Rolf Lindahl, energia-asiantuntija, +46 703975870 (merellä, ruotsiksi, englanniksi)
Ludvig Tillmann, viestintävastaava, +46 702716437 (ruotsiksi, englanniksi)

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Greenpeace

Mainonta- ja viestintäalan kuluneen vuoden pahimpia viherpesutekoja palkitsevan Vuoden Huiputus-kilpailun palkinnot jaettiin keskiviikkona Helsingissä. Kilpailun voittajaksi valikoitui seitsemän ehdokkaan joukosta HKScanin Kariniemen kananpoika -tuotemerkin mainos “Omasta mielestämme hyvin kasvatettua kananpoikaa”, joka voitti yleisöäänestyksen 29 % ääniosuudella. Voittaja valittiin yleisön ja tuomariston yhteisäänin. Yleisöääniä kilpailussa annettiin 10 989.

Ympäristöjärjestöt: Hallituksen valmisteilla olevat metsäkriteerit ovat täydellinen rimanalitus13.5.2024 16:22:33 EEST | Tiedote

Ylen tänään julkaisemat tiedot viittaavat siihen, että Petteri Orpon hallitus pyrkii välttämään valtion metsien suojelua. Greenpeace, Suomen luonnonsuojeluliitto ja WWF Suomi tuomitsevat hallituksen valmisteilla olevat metsäkriteerit ja muistuttavat Petteri Orpoa lupauksestaan suojella valtion vanhat metsät. Jos kriteerit jäävät näin heikoiksi, uhkaa valtion luonnonmetsien määrä huveta entisestään, Orpon vahtivuorolla.

Vuoden huiputus -kilpailun ehdokastöiden takaa paljastui liuta kotimaisia mainostoimistoja – Greenpeace vaatii mainos- ja viestintätoimistoja lopettamaan viherpesun13.5.2024 12:40:03 EEST | Tiedote

Ympäristöjärjestö Greenpeace on selvittänyt, mitkä kotimaiset mainos- ja viestintätoimistot ovat suunnitelleet tai konseptoineet Vuoden Huiputus-viherpesukilpailussa ehdolla olevat markkinointiviestintäkampanjat ja mainokset. Greenpeace peräänkuuluttaa mainonnan ja viestinnän tekijöiden vastuuta viherpesusta ja väärien ympäristömielikuvien luomisesta.

Sini Harkki nimitetty Greenpeace Nordenin pääsihteeriksi – “Tulemme jatkossakin haastamaan niitä, jotka jarruttavat ilmasto- ja luontokatotoimia, ja asettavat oman edun yhteisen hyvän edelle”8.5.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Sini Harkki on aloittanut Greenpeace Nordenin pääsihteerinä 1.5. Harkki siirtyy tehtävään Greenpeacen Pohjoismaiden ohjelmajohtajan tehtävästä, jossa hän on työskennellyt syyskuusta 2021. Uudessa tehtävässään hän toimii Greenpeace Nordenin ylimpänä toimeenpanevana johtajana ja vastaa Pohjoismaiden kansainvälisestä yhteistyöstä Greenpeacen muiden toimistojen kanssa.