Ruoka-apua tuhansille, yhteisöllisyyttä ja auttamisen voimaa – #1000tekoa -kiertue tuo apua kolmeen kaupunkiin

Suomen suurin auttamisen tapahtuma, #1000tekoa, on kerännyt valtavan suosion Helsingissä jo kahden vuoden ajan. Tänä vuonna tapahtuman vaikutus laajenee, kun hyviä tekoja tehdään myös Tampereella ja Turussa. #1000tekoa on ainutlaatuinen yhteinen ponnistus, joka tuo yhteen yhdistykset, yritykset ja kaupungit tekemään hyvää.

#1000tekoa tuo apua tuhansille Tampereelle, Turkuun ja Helsinkiin. Kuvassa vasemmalta auttamisen sovellus Commun perustaja Karoliina Kauhanen ja oikealla Tampere -talo konsernin Eeva Kivikkola.

#1000tekoa -tapahtuman keskiössä on joka paikkakunnalla 1000 ruokakassin jakaminen apua tarvitseville sekä yhteisen pöydän ääressä tarjotut 500 maksutonta lounasta. Lisäksi luvassa on yhteisöllistä ohjelmaa ja tekemistä kaikenikäisille. Tapahtuman tavoitteena on laittaa hyvä kiertämään ja tarjota konkreettista apua ja neuvoja niille, jotka sitä tarvitsevat.

Tapahtumakiertueen pääjärjestäjänä toimii auttamisen tori Commu. Commu on Suomen suurin auttamisen sovellus, jolla on yli 60,000 käyttäjää ympäri Suomen. Avun tarve ja kysyntä kiertueen järjestämiselle nousi Commun perustaneen Karoliina Kauhasen mukaan sovelluksen käyttäjiltä.

“Avun tarvitsijoiden määrä on kasvanut inflaation ja yhteiskunnallisten muutosten myötä. Samaan aikaan avun pyytämiseen liittyy paljon häpeää ja voimattomuuden tunteita”, Kauhanen kertoo. “Jokainen tarvitsee joskus auttavaa kättä tai kuulevaa korvaa, eikä aina tarvitse pärjätä yksin. 1000tekoa on paikka, jonne kuka tahansa voi tulla ja kokea yhteisöllisyyden voiman.”

Viime vuosien tapahtumissa on autettu tuhansia ihmisiä eri elämäntilanteissa, esimerkiksi eläkeläisiä, lapsiperheitä, opiskelijoita, ukrainalaisia pakolaisia ja työttömiä.

#1000tekoa -tapahtuman pääkumppaneina toimii Hannes Snellman Asianajotoimisto Oy & Siemens Osakeyhtiö. Tampereella paikallisina kumppaneina toimivat Pirkanmaan Osuuskauppa, Eduix Oy, Tampereen kaupunki sekä tapahtumapaikkakumppanina Tampere-talo-konserni.

Hannes Snellman Asianajotoimisto Oy:

”Hannes Snellmanilla on pitkät perinteet vastuullisuustyössä. Osallistumalla #1000tekoa -tapahtumaan voimme yhdessä Commun kanssa konkreettisesti vastata yhteiskuntamme haasteisiin, kuten esimerkiksi eriarvoisuuteen, samalla kun edistämme ihmisoikeuksia, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Yhteistyö Commun kanssa antaa myös työntekijöillemme mahdollisuuden osallistua konkreettisesti auttamistyöhön ja olla mukana vaikuttamassa.”

- Heidi Heinänen, Communications and Sustainability Manager / Hannes Snellman

Siemens Osakeyhtiö:

“Yhtiömme perustaja Werner von Siemens oli teknologioiden lisäksi edelläkävijä myös sosiaalisissa uudistuksissa. Suomessa olemme olleet mukana rakentamassa yhteiskuntaa pian 170 vuotta. Taustamme kannustaa ja velvoittaa näyttämään suuntaa digitaaliseen, kestävään tulevaisuuteen. Periaatteenamme on toimia paikallisen yhteisön kanssa ja sen hyväksi. Tällä yhteistyöllä haluamme tuoda toivoa vaikeiden aikojen keskelle. Haluamme laittaa hyvän kiertämään ja mahdollistaa henkilöstöllemme auttamisen kokemuksia.

Haluamme auttaa vaikeassa taloudellisessa tilanteessa olevia mahdollisimman konkreettisesti. Meillä on pääkaupunkiseudun lisäksi toimipaikat Tampereella ja Turussa, joten kiertueen kautta pääsemme vaikuttamaan meitä lähellä oleviin yhteisöihin.”

- Lars Maura, Kestävän kehityksen johtaja / Siemens Osakeyhtiö

Pirkanmaan Osuuskauppa:

“Asiakkaidemme omistamana, osuustoiminnallisena yrityksenä toimimme kohtuuttomuutta vastaan ja tehtävänämme on rakentaa pirkanmaalaisille parempaa paikkaa elää. Tähän tarvitsemme myös saman arvomaailman jakavia yhteistyökumppaneita. Joskus voi olla pienestä kiinni, onko itse antamassa ruoka-apua vai vastaanottamassa sitä. Jokainen meistä tarvitsee apua jossakin. On hienoa olla mahdollistamassa 1000 tekoa yhdessä asiakasomistajien ja pokkilaisten kanssa!”

-Viivi Pärssinen, Communications Manager / Pirkanmaan Osuuskauppa

Eduix Oy:

"Eduix on toiminut koulutussektorin digitalisaation parissa jo miltei 30 vuotta. Meille työn merkityksellisyys ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus on toiminnan ytimessä; olemme myös Commun toiminnassa mukana sijoittajana. Viime vuonna olimme ensimmäistä kertaa mukana #1000 tekoa -tapahtumassa, jossa näimme konkreettisesti avun tuoman helpotuksen ja spontaanit hymyt ihmisten kasvoilla. Haluamme tietenkin olla tänäkin vuonna mukana tekemässä hyvää - tällä kertaa paikallisesti Eduixin kotikaupungissa Tampereella."

- Pauliina Halme, Kumppanuusjohtaja / Eduix

Tampere-talo-konserni:

”Olemme mukana #1000tekoa -tapahtumassa, koska uskomme vahvasti auttamisen voimaan ja haluamme olla osaltamme edistämässä ihmisten hyvinvointia yhteiskunnassamme.

Olemme vuosien mittaan olleet mukana erilaisissa hyväntekeväisyystoimissa, ja näemme osallistumisen #1000tekoa-tapahtumaan luontevana jatkumona tälle sitoutumiselle. Tapahtuma tarjoaa meille yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa tilaisuuden olla konkreettisesti mukana edistämässä ihmisten hyvinvointia ja tekemässä hyvää yhteisössämme. Uskomme, että yhdessä tekemällä voimme saavuttaa enemmän ja luoda positiivisia vaikutuksia ympärillemme.

Yhteenvetona voisi sanoa, että olemme mukana #1000tekoa-tapahtumassa, koska uskomme auttamisen voimaan, haluamme edistää ihmisten hyvinvointia ja olla vastuullinen toimija yhteisössämme.”

- Tanja Järvensivu, B2B-liiketoimintajohtaja / Tampere-talo-konserni

Auttamisen kiertue on yhteinen voimannäyte

#1000tekoa -kiertue alkaa keväällä Tampereelta. Tampere-talossa on tapahtumapäivänä 11.5. mahdollisuus maksuttoman lounaan ja ruokakassin lisäksi osallistua toiminnalliseen ohjelmaan yhteisökahvilassa. Sopimusvuori ry, Mielen ry, Pelastusarmeija, Sininauhasäätiö, Suomen Klubitalot, Eläkeliitto ja Betesda -säätiö järjestävät tekemistä kaikenikäisille, esimerkiksi askartelua ja käsitöitä. Mukana on myös Pirkanmaan Osuuskaupan maskotti Soma-nalle.

Tapahtuman lukuisat valtakunnalliset ja paikalliset kumppanit ovat yhdistäneet voimansa mahdollistaakseen avun tuhansille ihmisille.

• Tapahtuman pääyhteistyökumppaneina toimivat asianajotoimisto Hannes Snellman sekä Siemens Osakeyhtiö.

• Kiertueen ensimmäisessä tapahtumassa kumppaneina: Tampereen kaupunki, Pirkanmaan Osuuskauppa ja Eduix Oy sekä Tampere -talo konserni yhdessä NoHo Partnersin ja Akun Tehtaan kanssa.

• Kiertueella mukana olevat järjestöt ja säätiöt Sopimusvuori ry, Mielen ry, Sininauhasäätiö, Suomen Klubitalot, Eläkeliitto ja Betesda -säätiö sekä Helsingin Seurakuntayhtymä, Turun Pelastusarmeija, Turun seurakuntayhtymä

• Ruokakasseihin elintarvikkeita ja hyödykkeitä ovat lahjoittaneet muun muassa Arla, Leipomo Rosten, Oatly, Raisio, Jalotofu, Ikea ja Pirkanmaan Osuuskauppa

• Lisäksi mukana hyvän mielen sanansaattajana Content Corner sekä valtakunnallisena printtikumppaninamme Viestipaino Oy.

• Turussa tapahtumapaikan kumppanina Logomo.

• Helsingissä tapahtumapaikan kumppanina Kauppakeskus Redi.

#1000tekoa -kiertueen ohjelma ja nippelitietoa:

Lauantai 11.5.2024 Tampere-talo, Tampere
Lauantai 24.8.2024 Logomo, Turku
Lauantai 30.11.2024 Kauppakeskus Redi, Helsinki

• 1000tekoa -tapahtumat ovat kävijöille maksuttomia. Tapahtumiin vaaditaan ennakkoilmoittautuminen osoitteessa 1000tekoa.commuapp.fi

• Tampereen 1000tekoa -tapahtuman ilmoittautuminen alkaa 15.4.2024 kello 12:00. Tapahtumaan ilmoittaudutaan sähköpostilla.

• Kun olet ilmoittautunut tapahtumaan, sinulle varataan ruokakassi sekä pääsy tapahtumaan ja ohjelmaan. Voit tulla tapahtumaan esimerkiksi perheesi tai puolisosi kanssa, ruokakasseja jaetaan 1 per talous.

• Tapahtumissa tarjoiltava lounas tarjoillaan saapumisjärjestyksessä 500 ensimmäiselle. Yhteisökahvilassa on tarjolla lämmintä juotavaa ja pientä naposteltavaa koko tapahtuman ajan.

• Tänä vuonna jokaisessa tapahtumakaupungissa on varattu 200 kassia ikäihmisille ja ne toimitetaan Eläkeliiton avustuksella alueen hoivakotien asukkaille. Lisäksi mahdollinen ylijäämä toimitetaan Sininauhasäätiön toimesta asunnottomille.

• Turun ja Helsingin tapahtumien ennakkoilmoittautuminen avataan kuukausi ennen tapahtumia. Lataa Commu puhelimeesi ja saat tiedon ensimmäisten joukossa!

1000tekoa on Suomen suurin auttamisen tapahtuma. Kuva: BraveTeddy
1000tekoa -tapahtumassa jaetaan 1000 apua tarvitsevalle ruokaa, tarjotaan 500 maksutonta lounasta ja vietetään aikaa yhteisökahvilassa.

Commu on auttamisen tori

Commu on kolmen nuoren yrittäjän rakentama mobiilisovellus, jossa voi pyytää ja antaa apua. Commussa yksityishenkilöt, yhdistykset ja yritykset kohtaavat toisensa auttamisen, talkoilun ja vapaaehtoistyön merkeissä. Commuun on jo rekisteröitynyt 60,000 käyttäjää ympäri Suomen. Commu tarjoaa yrityksille helpon tavan tehdä vapaaehtoistoimintaa ja osallistaa henkilöstöä hyviin tekoihin, sekä yhdistyksille tavan löytää vapaaehtoisia ja hallinnoida vapaaehtoistoimintaa. Kunnille Commu tarjoaa valmiin naapuriapualustan, jossa asukkaat voivat pyytää ja antaa apua, lisäten yhteisöllisyyttä ja vähentänen yksinäisyyttä. Lataa Commu nyt!