Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Kuntaviestinnän SM-kilpailun finaalissa tunteita, ankkoja ja selkokieltä

Jaa

Kuntaviestinnän SM-kilpailun kuusi finaalityötä on valittu. Kilpailussa on kaksi sarjaa: viestintäkampanja ja viestintäteko. Kummastakin kategoriasta finaaliin etenee kolme kilpailutyötä.

Kuntaliitto

Kuntaviestinnän SM-kilpailun kuusi finaalityötä on valittu. Kilpailussa on kaksi sarjaa: viestintäkampanja ja viestintäteko. Kummastakin kategoriasta finaaliin etenee kolme kilpailutyötä. 

Vuoden viestintäkampanja -kategoriassa palkitaan ajallisesti rajattuja viestintäprojekteja. Finaaliin pääsivät:
-    Aku Ankka -erikoisliite. Lohjan kaupunki.
-    Teot ja tunteet markkinointiviestinnässä, case Porisuhdeneuvoja. Porin kaupunki.
-    Haalarimerkkikampanja opiskelijoille. Puolangan kunta ja Muualta meille -hanke.

Aku Ankka -liitteellä Lohjan kaupunki teki omaperäistä ja tavallisuudesta poikkeavaa markkinointia, jolla nostettiin esiin myös Lohjan 700-vuotisjuhlaa. Liite tavoitti erityisesti lapsiperheitä.

Teot ja tunteet -kampanjassa Pori astui tunteiden ja huumorin suuntaan. Pori on ansiokkaasti käyttänyt tekoja ja tunteita markkinointiviestinnässään, ja saavuttanut sillä paljon näkyvyyttä.

Puolangan haalarimerkkikampanjalla, jossa valittujen alojen opiskelijoille lähetettiin haalarimerkkejä, markkinoitiin onnistuneesti opiskelijoille pientä kuntaa potentiaalisena työskentelypaikkana.

Vuoden viestintäteko -kategoriassa palkitaan erilaisista viestintään ja sen kehittämiseen liittyvistä teoista, kuten pysyvien toimintatapojen muutoksista. Finaaliin pääsivät: 
-    Listapalaveri. Nurmijärven kaupunki.
-    Uusi intranet Lykky. Vaasan kaupunki.
-    Selkokielinen viestintä. Vantaan kaupunki.

Nurmijärven listapalaveri on kaupungin omana työnä toteutettu video ja podcast, jossa kaupunginjohtaja yhdessä muutaman valtuutetun kanssa käy läpi tulevan valtuuston kokouksen aiheita. Toteutus avaa kunnallista päätöksentekoa uudella tavalla.

Vaasan kaupunki uusi intranettinsä kaksikieliseksi, mutta myös lanseerasi sen laajasti kaupungin henkilöstölle. Nimi Lykky viittaa kaupungin onnellisuusstrategiaan.

Vantaan kaupunki linjasi selkokielen olevan yksi hyvin monikulttuurisen kaupungin virallisista palvelukielistä. Sen jälkeen Vantaa on toteuttanut lehden ja verkkosivut selkokielellä, ja on kouluttanut henkilökuntaa laajasti selkokieliseen viestintään.

Finaaliin olisi voitu ottaa kymmeniä töitä

Kilpailuun jätettiin kaikkiaan 66 kilpailutyötä. Näistä 24 oli viestintätekoja, eli pysyvien toimintatapojen kehittämistä, ja 42 kampanjamaisia toteutuksia. 

– Kunnat ja kuntataustaiset organisaatiot ovat viime vuosina toteuttaneet kymmenittäin oivaltavia ja monipuolia viestinnän toimintatapojen uudistuksia ja viestintäkampanjoita. Mukana oli lukuisia taidokkaita brändiuudistuksia, tapahtumakonseptien rakentamisia, asukasmarkkinointikampanjoita sekä palveluiden esilläpitoja, toteaa Kuntaliiton viestinnän kehittämispäällikkö ja tuomariston puheenjohtaja Tony Hagerlund.

– Vielä ihan loppuvaiheessa ennen finaaliskuusikon valintaa tuomaristolla oli ehdolla parikymmentä mainiota ehdokasta loppusuoralle. 

Kilpailuun saivat osallistua vuosina 2022–2023 toteutetut viestintäkampanjat ja -teot. 

Voittajat palkitaan toukokuussa Kuopiossa

Kuusi finaaliin päässyttä työtä esitellään ja palkinnot jaetaan Kuntien viestijöiden tapaamisen yhteydessä Kuopiossa 14. toukokuuta. Samassa yhteydessä tuomaristo jakaa myös kunniamainintoja muista ansiokkaista töistä.

Kilpailun järjestäjinä toimivat Kuntaliitto sekä Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry. Kilpailun yhteistyöyritys Sanoma mahdollistaa kampanjapalkinnot eli yhteensä 10 000 euron näkyvyyden Sanoman kanavissa. 

Kuntaviestinnän SM-kilpailu on epäsuoraa jatkoa aiemmalle, 17 kertaa järjestetylle Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailulle. Lisätietoa kilpailusta löytyy Kuntaliiton sivuilta.

Lisätietoja

Tony Hagerlund
viestinnän kehittämispäällikkö, Kuntaliitto
p. 050 526 2158

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään. Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

40 procent av kandidaterna i EU-valet är fullmäktigeledamöter16.5.2024 09:09:32 EEST | Tiedote

Av kandidaterna i Europaparlamentsvalet är närmare hälften, dvs. 40 procent, ledamöter i kommunfullmäktige, enligt en utredning som Kommunförbundet gjort. I valet 2019 var motsvarande andel en tredjedel, vilket innebär att fler fullmäktigeledamöter nu kandiderar till Europaparlamentet än tidigare. Sammanlagt 232 personer ställer upp i EU-valet och av dem är 92 för tillfället ledamöter i kommunfullmäktige.

EU-vaalien ehdokkaista 40 prosenttia on kunnanvaltuutettuja16.5.2024 09:03:29 EEST | Tiedote

Europarlamenttivaalien ehdokkaista lähes puolet eli 40 prosenttia istuu kuntien valtuustoissa, ilmenee Kuntaliiton selvityksestä. Vuoden 2019 vaaleissa vastaava osuus oli kolmannes eli kunnanvaltuutettuja on nyt pyrkimässä aiempaa enemmän parlamenttiin. Yhteensä europarlamenttiin hakee 232 ehdokasta, joista 92 on tällä hetkellä kunnanvaltuutettuja. Kuntaliiton tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom arvioi, että vaativien luottamustehtävien kasautuminen ja hoitaminen monella eri päätöksenteon portaalla voi olla haastavaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye