Vuoden pahimman viherpesun palkinnosta kisaavat tänä vuonna muun muassa St1, Atria ja Metsien Suomi -kampanja – Vuoden Huiputus -palkinto jaetaan 15.5.
Vuoden pahinta vihepesutekoa etsivän Vuoden Huiputus -kilpailun ehdokkaat julkistettiin tänään 16.4. Helsingissä. Kilpailussa palkitaan ympäristö- tai ilmastoväittämiltään valheellisin tai vastuuttomin viestintä- tai markkinointiteko. Kilpailussa on tänä vuonna ehdolla seitsemän yritystä tai tahoa, joiden markkinoinnissa tai viestinnässä on havaittu harhaanjohtavia ympäristöväittämiä. Yleisö saa äänestää voittajaa kilpailun verkkosivuilla.
Tänä vuonna ehdokkaina ovat Metsä Groupin Meillä ei ole varaa -mainoskampanja ja siinä esitetyt puun alkuperä- ja kestävyysväitteet, St1-huoltoasemaketjun Puhtaan energian tekijät -mainokset, Atrian biopohjaisen pakkausmateriaalin markkinointi ilmastotekona, ja metsäalan toimijoiden – muun muassa Metsähallituksen ja Metsäteollisuus Ry:n – Metsien Suomi -viestintäkampanja, joka maalailee metsien käytön kestävyydestä ruusuisia kuvia vaikka Suomen metsien käyttöä on kritisoitu niin hiilinielujen romahtamisesta kuin luontokadon kiihdyttämisestä.
Ehdolla ovat myös H&M:n kierrätyslupaukset, joiden taustalta löytyy tekstiilijätteiden toimittamista Ghanaan, jossa ne aiheuttavat ympäristöongelmia, ja HKScanin Kariniemen Hyvin kasvatettu kananpoika -mainos, joka sivuuttaa täysin broilerien tuotannon eettiset ongelmat, sekä Kemianteollisuuden aloitteesta syntynyt Kinkkutemppu-tempaus, jossa joulukinkkujen paistorasvojen kierrättämisestä biopolttoaineeksi tehdään merkittävä ilmastoteko.
“Kilpailun taso on siinä mielessä kova, että yritykset ja heidän markkinointiviestintäänsä tekevät toimistot keksivät edelleen mitä erikoisempia väittämiä hämärtääkseen toimintansa ympäristövaikutuksia tai rakentaakseen kuluttajille harhaanjohtavia vihreitä mielikuvia. Useimmat ehdokkaat eivät ole vielä sisäistäneet äskettäin hyväksytyn EU:n viherpesun kieltävän direktiivin sisältöä. Toivon että ehdokkuuden myötä yritykset heräävät siihen, että toiminnan pitää olla kestävällä pohjalla ja avointa”, sanoo ehdokkaat valinneen tuomariston puheenjohtaja, Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen.
Vuoden Huiputus -kilpailun pääpalkinnon saaja päätetään laskemalla yleisöäänet ja asiantuntijoista koostuvan tuomariston äänet yhteen. Tuomaristoon kuuluvat kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, somevaikuttaja Jenni Rotonen, vastuullisuusasiantuntija Niklas Kaskeala, Voima-lehden toimittaja Jari Tamminen, toimittaja Julia Thurén, somevaikuttaja-toimittaja Noora Shingler ja Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen.
Tänä vuonna kilpailua varten avataan Vuoden Huiputus -galleria, jossa voi tutustua palkintoehdokkaisiin ja valintaperusteisiin. Galleria sijaitsee Helsingin Sörnäisissä, osoitteessa Hämeentie 27, ja on avoinna 16.4.–17.5.2024, ma-pe klo 11-13 ja 15-17.
Vuoden Huiputus-kilpailu järjestetään nyt kolmatta kertaa. Aiempina vuosina palkinnon ovat voittaneet Fortumin ilmastoväittämät ja Finnairin lentämisen päästöt sivuuttanut kampanjointi. Kilpailun järjestää Greenpeace.
Tutustu ehdokkaisiin ja valintaperusteluihin Vuoden Huiputus -kilpailun sivuilla.
Lisätiedot
Touko Sipiläinen, Greenpeacen maajohtaja
044 239 4404
touko.sipilainen@greenpeace.org
Juuso Janhunen, tiedottaja
0404825541
juuso.janhunen@greenpeace.org
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juuso JanhunenTiedottaja
Puh:040 482 55 41juuso.janhunen@greenpeace.orgTouko SipiläinenGreenpeacen Suomen maajohtaja
- Greenpeacen toiminta
- metsät ja metsäpolitiikka
- ilmasto ja ilmastopolitiikka
Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Greenpeace
Mielenosoitus avomerellä Venäjän varjolaivastoa vastaan12.4.2024 15:25:33 EEST | Tiedote
Greenpeace Nordenin aktivistit aloittivat tänä aamuna rauhanomaisen mielenosoituksen venäläistä varjolaivastoa tankkaavaa bunkkerialusta vastaan avomerellä Gotlannin edustalla. Aktivistit lähestyivät alusta kahdella veneellä ja maalasivat Oil is war - people want peace -tekstin laivan kylkeen.
Uusi selvitys: Ikean huonekalut tuhoavat Euroopan viimeisiä ikimetsiä10.4.2024 09:14:02 EEST | Tiedote
Tänään julkaistu uusi Greenpeacen selvitys paljastaa, että Ikean suosikkituotteita valmistavat yritykset käyttävät tuotteisiinsa puuta, joka on hakattu Karpaattien vuoriston ikimetsistä Romaniasta. Ikimetsien puuta käyttävien valmistajien tekemiä tuotteita löytyi Ikea-tavaratalosta myös Suomen Vantaalta.
Puolet parempaa – Ympäristö- ja eläinoikeusjärjestöt vaativat kuntia puolittamaan eläinperäisten tuotteiden käytön20.3.2024 07:35:00 EET | Tiedote
Ympäristö- ja eläinoikeusjärjestöjen tänään alkava Puolet parempaa -kampanja vaatii Suomen kuntia ja kaupunkeja puolittamaan eläinperäisten tuotteiden ostot julkisissa hankinnoissa vuoteen 2030 mennessä ja korvaamaan ne muiden muassa kotimaisilla kasviproteiineilla. Kampanjan tavoitteena on saada aikaan valtuustoaloitteiden aalto, joka muuttaisi kuntien elintarvikehankinnat ilmaston, eläinten ja luontokadon kannalta kestävämmiksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme