Valkosipulia pizzaan, suolakurkkuja ei – näin suomalaiset vastasivat ruokaväittämiin

Foodora tutki, miten suomalaiset reagoivat erilaisiin ruokaväittämiin. Tutkimukseen vastanneiden mukaan valkosipuli ja ananas kuuluvat pizzaan, kun taas suolakurkut ja ranskalaiset eivät. Suosiotaan kasvattanut trendi, ranskalaisten dippaaminen jäätelöön, sai vastaajilta myös tyrmäyksen. Lisäksi vanha kikka, majoneesin ja ketsupin sekoittaminen, ei ole suotavaa.

Kuluttajilla voi olla hyvin omaperäisiä mieltymyksiä ruoan suhteen, eikä makumieltymyksistä voi koskaan kiistellä. Yleisimpiä lisätilauksia annoksissa ovat valkosipuli sekä chili, mutta ravintolasta tilatessa monet saattavat tilata esimerkiksi pizzan päälle myös ranskalaisia tai suolakurkkuja. Siksi Foodora halusi selvittää, miten suomalaiset reagoivat erilaisiin ruokaväittämiin.

Valkosipuli (39%) ja ananas (38%) kuuluvat tutkimukseen* vastanneiden mielestä selkeästi pizzaan. Sen sijaan pizzan päälle ei pidä laittaa suolakurkkuja (47%) eikä etenkään ranskalaisia (64%). Suolakurkut eivät kuitenkaan saa yhtä voimakasta vastustusta kuin ranskalaiset, sillä 23 prosenttia vastaajista katsoo, että suolakurkut sopivat pizzaan.

– Oudoin pizzan lisätäyte meillä ovat juuri ranskalaiset. Eniten lisätäytteinä myydään juustoa ja valkosipulia sekä jalopenoja tai chiliä tuomaan tulisuutta. Tutkimuksesta näkee, että kuluttajat ovat kuitenkin kokeilunhaluisia. Rohkeus kokeilla erilaisia ruokayhdistelmiä voi avartaa omaa makuaistia. Aina kannattaa kokeilla, kertoo Foodoran kaupallinen johtaja Einar Toivonen

Ranskalaisia pizzan päällä voisi harkita 9 prosenttia vastanneista. Valkosipulin lisäämisestä pizzaan empii 13 prosenttia ja ananaksen 17 prosenttia vastanneista. Foodoran tilatuin annos on omavalintainen pizza.

Kebabista Suomen kansallisruoka?

Pizzan lisätäytteiden lisäksi kysyttiin Foodoran toiseksi tilatuimpien eli hampurilaisten kohtaloa. Roskaruokana hampurilaisia piti 15 prosenttia vastanneista, kun taas 34 prosenttia oli tästä jokseenkin eri mieltä. Päivänselvää vastanneille on se, ettei hampurilaisia kuulu syödä joka päivä (52%).

Hampurilaisravintolasta tilataan usein aterian mukana ranskalaisia, mausteita ja jäätelöä. Vaikka Amerikassa ja joissain Euroopan maissa majoneesia sekoitetaan ketsupin kanssa, suomalaisista 45 prosenttia ei hyväksy mausteiden sekoittamista keskenään. Myöskään sosiaalisessa mediassa suosittu trendi, ranskalaisten dippaaminen jäätelöön, ei innosta suomalaisia; sekoitus saa täystyrmäyksen peräti 69 prosentilta.

Foodoran suosikkiannoksiin kuuluu myös kebab. Siksi vastaajilta kysyttiin pitäisikö kebabin olla Suomen kansallisruoka. 77 prosenttia on kuitenkin selkeästi sitä mieltä, ettei kebab ylitä kansallisaarteitamme karjalanpaistia ja ruisleipää.

– Vaikka kebab kuuluu tilatuimpien ravintola-annosten joukkoon, emme me ole kebabbia julistamassa suomalaisten kansallisruoaksi. Ei se taida lopulta voittaa kuitenkaan hyvää grillimakkaraa järvisaunan jälkeen, toteaa Toivonen

Foodoran tilatuimmat annokset 2023:

1. Omavalintainen pizza

2. Juustohampurilainen

3. Kerroshampurilainen

4. Kebab

5. Kananugetit

Liitteenä Foodoran ruokabarometrin tutkimustulokset sekä kuvat.

*Foodoran ruokabarometri on toteutettu yhteistyössä Milttonin tutkimustiimin kanssa. Vastaajia oli yhteensä 1019 ja vastaajat edustavat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tiedonkeruussa painotettiin vastauksia pääkaupunkiseudulta, kehyskunnista sekä muista isoista kaupungeista. Tutkimus tehtiin 4.– 12.12.2023. Tutkimuksen virhemarginaali on tässä kannatusmittauksessa 2 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Foodora on yksi Pohjoismaiden johtavista ruoan ja päivittäistavarakaupan kuljetuspalveluista, joka toimittaa ravintolaruokia ja päivittäistavaroita suoraan asiakkaiden ovelle. Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Euroopassa Foodora toimii seitsemässä maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa ja Ruotsissa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.

Foodoran ruokabarometri luo mielikuvia presidenttiehdokkaiden kannattajien elämäntyyleistä26.1.2024 08:00:00 EET | Tiedote