Alueiden elinvoima ei lisäänny, kun peruspalveluista ja kulttuurista leikataan

Vihreiden varapuheenjohtaja Silja Keränen kertoo pettyneensä Orpon hallituksen kehysriihen alueiden elinvoimaan liittyviin päätöksiin. Vaikka yksittäisiä hyviä toimia löytyy, jää kokonaisuus vajaaksi.

Silja Keränen
Silja Keränen kuvaaja Jenni Tuikka

- Hallitus heikentää monia peruspalveluita merkittävästi. Hyvinvointialueiden talouskurimus jatkuu, kun velvoitteiden keventämisen verran vähennetään hyvinvointialueiden rahoitusta. Samalla viiden sairaalan palvelutasoa heikennetään merkittävästi, Keränen lataa.

Keräsen mukaan hyvinvointialueiden riittämätön rahoitus ja liian pikaiset alijäämien kattamisvelvoitteet johtavat väistämättä sote-palveluiden keskittämiseen ja niiden heikkenemiseen.

- Tämä iskee etenkin maaseudun ja pienempien kuntakeskusten elinvoimaan todella haitallisesti - säteillen toki myös laajemmin maakuntien tilanteisiin, Keränen kertoo.

Sote-palvelujen ohella hallituksen leikkaukset kulttuuriin heikentävät alueiden elinvoimaa. Keräsen mukaan asumisen edellytyksiä eri puolilla Suomea ei turvata pelkästään teollisilla investoinneilla, vaan elämiseen tarvittavat tekijät pitää olla kunnossa.

- Kulttuuri luo alueille ja paikoille syitä tulla, syitä olla, syitä viihtyä ja syitä jäädä. Jos näistä edellytyksistä leikataan, leikataan samalla myös alueiden elinvoiman kehittämisen mahdollisuuksista.

Keränen antaa lopulta hallitukselle myös kiitoksia.

- Itä-Suomen näkökulmasta sähkönsiirtokapasiteetin varmistaminen uusia investointeja ajatellen on tervetullut päätös, Keränen päättää.

Silja KeränenVihreiden varapuheenjohtaja

Puh:050 0190683

Vihreiden Ohisalo: Kohtuuhintainen asuminen on turvattava kaupungeissa – Vihreät julkaisivat uuden suurten kaupunkien ohjelman23.5.2024 08:26:00 EEST | Tiedote

Vihreiden uudessa suuria kaupunkeja koskevassa ohjelmassa kuvataan kestävän asuntopolitiikan tavoitteita ja ratkaisuja suurissa kaupungeissa. Ohjelmassa esitellään myös Vihreiden ratkaisuja ilmastokriisin ja luontokadon torjumiseksi suurissa kaupungeissa sekä toimia kaupunkien elinvoiman ja ihmisten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Suurien kaupunkien ohjelma hyväksyttiin Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa sunnuntaina 19.5.

Ville Niinistö: “Vihreät on takuupuolue sille, että laita- ja äärioikeistolle ei anneta valtaa”18.5.2024 11:19:08 EEST | Tiedote

Europarlamentin jäsen Ville Niinistö korosti Vihreiden puoluevaltuustolle pitämässään puheessa Vihreiden roolia Eurooppa-myönteisenä takuupuolueena ja äärioikeiston vastavoimana. Niinistön mukaan eurooppalaiset valitsevat nyt, annetaanko valtaa niille, jotka haluavat rakentaa vai niille, jotka rikkovat ja uhkaavat ihmisten sekä EU-maiden välistä yhteisöllisyyttä sekä palvelevat Putinin intressejä.

Atte Harjanne: Näen mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.18.5.2024 10:26:06 EEST | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne nosti puoluevaltuustolle pitämässään puheessa esiin suomalaisten arvostuksen kotimaan luontoamme kohtaan sekä luonnon positiivisen vaikutuksen meidän kaikkien elämänlaatuun. Harjanne kävi läpi hallituksen pitkää syntilistaa surkeasta luonto- ja ilmastopolitiikasta ja korosti, että näkee mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.