Vihreiden Hopsu: Nuorten hyvinvoinnin rahoituksesta tarvitaan parlamentaarinen sopu

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Inka Hopsu piti Vihreiden ryhmäpuheen ajankohtaiskeskustelussa koulurauhasta ja kouluturvallisuudesta. Hopsu korosti puheessaan aikuisten riittävää aikaa lapsille ja nuorille, turvallisen yhteisön merkitystä ja riittävää rahoitusta, jolla nämä voidaan turvata. Hopsu esittikin parlamentaarisen sovun rakentamista nuorten hyvinvoinnin takaavasta rahoituksesta.

EMBARGO KUNNES PUHE PIDETTY. PUHUTTU VERSIO PITÄÄ.

Hopsu muistutti, että nuorten ahdistuneisuus on lisääntynyt. Jopa neljäsosa nuoristamme voi kärsiä mielenterveyden häiriöistä. Pojista 9 ja tytöistä 21 prosenttia kertoo kokevansa itsensä yksinäiseksi.

– Kaikki palautuu ensinnäkin aikuisen aikaan ja mielenkiintoon. Ja toisekseen toimivaan yhteisöön toisten lasten ja nuorten kanssa. Yhteisöön, jossa saa onnistua ja olla oma itsensä, Hopsu sanoi.

Hopsu nosti myös esiin keinot, joiden avulla pystyisimme varmistamaan tuen jokaiselle lapselle.

– Ne ovat pieniä luokkakokoja, koulunuorisotyötä, fiksu valmentaja mieluisassa harrastuksessa, riittäviä sairaalakoulupaikkoja, toimivaa yhteisöllistä oppilashuoltoa ja lastensuojelua, jossa ei pallotella. Me tiedämme keinot, totesi Hopsu.

Hopsu kysyi koko eduskunnalta, että olisi nyt aika sopia, että nuorten hyvinvointi on vähintäänkin yhtä tärkeä keskustelunaihe kuin bensan hinta, tunnin juna tai eläkkeet?

– Syntyisikö parlamentaarinen pitkäjänteinen rahoitussopu tästäkin, kuten TKI-investoinneista, Hopsu ehdotti.

– Jos emme korvamerkitse nuorten palveluiden ja koulutuksen rahoitusta tarvittaisiin tämä sopu sitten toki kunnissa ja hyvinvointialueillakin, jossa vastuu suurimmasta osasta palveluita on, muistutti Hopsu.

Lopuksi Hopsu muistutti, että meidän tulee nähdä ja tunnustaa kaikki se hyvä ja potentiaali, mikä nuorissa on.

Koko puhe luettavissa osoitteessa:

Vihreiden Ohisalo: Kohtuuhintainen asuminen on turvattava kaupungeissa – Vihreät julkaisivat uuden suurten kaupunkien ohjelman23.5.2024 08:26:00 EEST | Tiedote

Vihreiden uudessa suuria kaupunkeja koskevassa ohjelmassa kuvataan kestävän asuntopolitiikan tavoitteita ja ratkaisuja suurissa kaupungeissa. Ohjelmassa esitellään myös Vihreiden ratkaisuja ilmastokriisin ja luontokadon torjumiseksi suurissa kaupungeissa sekä toimia kaupunkien elinvoiman ja ihmisten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Suurien kaupunkien ohjelma hyväksyttiin Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa sunnuntaina 19.5.

Ville Niinistö: “Vihreät on takuupuolue sille, että laita- ja äärioikeistolle ei anneta valtaa”18.5.2024 11:19:08 EEST | Tiedote

Europarlamentin jäsen Ville Niinistö korosti Vihreiden puoluevaltuustolle pitämässään puheessa Vihreiden roolia Eurooppa-myönteisenä takuupuolueena ja äärioikeiston vastavoimana. Niinistön mukaan eurooppalaiset valitsevat nyt, annetaanko valtaa niille, jotka haluavat rakentaa vai niille, jotka rikkovat ja uhkaavat ihmisten sekä EU-maiden välistä yhteisöllisyyttä sekä palvelevat Putinin intressejä.

Atte Harjanne: Näen mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.18.5.2024 10:26:06 EEST | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne nosti puoluevaltuustolle pitämässään puheessa esiin suomalaisten arvostuksen kotimaan luontoamme kohtaan sekä luonnon positiivisen vaikutuksen meidän kaikkien elämänlaatuun. Harjanne kävi läpi hallituksen pitkää syntilistaa surkeasta luonto- ja ilmastopolitiikasta ja korosti, että näkee mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.