Kokoomuksen Aalto-Setälä: Terve meri on myös ihmisoikeuskysymys

Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous hyväksyi tänään täysistunnossaan raportin Euroopan neuvoston strategioista terveiden merien turvaamiseksi ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Yleiskokoukseen osallistunut Pauli Aalto-Setälä on tyytyväinen, että merten hyvinvointi saa ansaitsemansa huomion. Lisäksi yleiskokous jatkoi vankkaa tukeaan Ukrainalle toteamalla yksimielisesti, että jäädytetyt venäläiset varat tulisi käyttää Ukrainan kansan hyväksi sekä Venäjän sotarikosten selvittämiseen tähtäävän tuomioistuimen perustamiseksi.

Päätöslauselmassaan ”Towards Council of Europe strategies for healthy seas and oceans to counter the climate crisis” yleiskokous toteaa, että merten ekosysteemit ovat elintärkeitä biodiversiteetille, ihmisten toimeentuloille ja ilmastonmuutoksen torjumiselle ja kannustaa Euroopan neuvoston jäsenmaita turvaamaan merten hyvinvoinnin. Euroopan neuvoston tulisi yleiskokouksen mukaan luoda strategia ihmisoikeuksien ja ympäristön, mukaan lukien merten, yhteyden lujittamiseksi.

Edustaja Aalto-Setälä äänesti päätöslauselman puolesta. Hän on tyytyväinen, että merten merkitys nähdään tärkeänä osana eurooppalaista hyvinvointia.

”Yleiskokouksen päätöslauselma on merkittävä askel kohti Eurooppaa, jossa merten ekosysteemi on tärkeä tekijä kaikkien yhteiskuntien hyvinvoinnissa. Minusta on hienoa, että Suomessa tämä työ on jo aloitettu Saaristomeri-ohjelman määrätietoisella toimeenpanolla”, Aalto-Setälä kiittää.

Terveitä meriä koskevan päätöslauselman lisäksi yleiskokous hyväksyi täysistunnossaan raportin oikeudesta turvalliseen, puhtaaseen, terveelliseen ja kestävään ympäristöön ihmisoikeutena. Raportit käsiteltiin yhdessä.

Ympäristöaiheiden lisäksi parlamentaarinen yleiskokous vahvisti tukeaan Ukrainalle Venäjän laitonta hyökkäyssotaa vastaan. Yleiskokous muun muassa hyväksyi yksimielisesti lausunnon, jonka mukaan venäläiset jäädytetyt varat Euroopassa tulisi luovuttaa Ukrainalle.

“Venäläisiä rahoja on jäädytetty yli 300 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Nämä rahat tulisi käyttää hyökkäyssodan uhrien ja läheisten hyväksi. Lisäksi sovimme yhdessä, että varoilla tulisi rahoittaa tuomioistuin, jonka eteen Venäjän poliittinen ja sotilaallinen johto ennemmin tai myöhemmin viedään”, Aalto-Setälä toteaa.

Euroopan neuvosto on vuonna 1949 perustettu ihmisoikeusjärjestö, jossa on mukana 46 jäsenmaata. Euroopan neuvoston jäsenmaiden kansanedustajista koostuva parlamentaarinen yleiskokous tekee Euroopan neuvostossa aloitteita ja suosituksia. Yleiskokous on kokoontunut täysituntoon Ranskan Strasbourgissa 15.–19. huhtikuuta.

Kokoomusedustajat kieltäisivät Tiktokin: ”Haitalliset vaikutukset lapsiin ja nuoriin ilmeisiä”29.4.2024 07:04:00 EEST | Tiedote

Kokoomuslaiset kansanedustajat ovat tehneet toimenpidealoitteen, jolla ehdotetaan Tiktokin kieltämistä Suomessa. Heidän mukaansa sovellukseen liittyvät turvallisuusriskit sekä sen haitalliset vaikutukset lapsiin ja nuoriin ovat ilmeisiä. Väkivaltainen, ahdistava, koukuttava tai vaaraa aiheuttava sisältö ei kuulu lasten ruuduille, sanovat kokoomusedustajat.

Kokoomuksen Väyrynen: Hallituksen päätökset tukevat sote-henkilöstön riittävyyttä23.4.2024 14:20:00 EEST | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja Ville Väyrysen mukaan hallituksen päätökset sote-henkilöstön riittävyyden turvaamiseksi ovat välttämättömiä. Kolmasosa hyvinvointialueiden henkilöstöstä on eläköitymässä kymmenen vuoden sisällä, eikä hajanainen palveluverkko nykyisellään pysty suoriutumaan velvoitteistaan. Väyrynen piti Kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron eduskunnan keskustellessa opposition välikysymyksestä sairaalaverkosta.