Vihreä siirtymä vahvistaa Euroopan teollisuuden resilienssiä

Swecon julkaisemassa raportissa tarkastellaan eurooppalaisen teollisuussektorin vihreää siirtymää, sen merkitystä hiilipäästöjen vähentämisessä sekä yhteiskunnan resilienssin vahvistamisessa. Raportti esittelee vihreään siirtymään tehtyjen teollisuusinvestointien ja uusien teknologioiden, kuten vedyn, hiilen talteenoton ja varastoinnin, kestävämmän teräs- ja sementtituotannon sekä sähköpolttoaineiden, mahdollisuuksia ja haasteita.

Lintuperspektiivistä kuvattu sementtitehdassa hämärässä valaistuksessa.

Teollisuuden osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on 25–30 prosenttia. Samaan aikaan teollisuudessa tarvittavien raaka-aineiden kysynnän odotetaan kasvavan merkittävästi seuraavien kolmen vuosikymmenen aikana — teräksen 30 %, sementin ja ammoniakin 40 % sekä alumiinin 80 %. Näillä teollisuudenaloilla päästöjen vähentäminen on haastavaa ilman kestävää raaka-aineiden tuotantoa ja uusia kiertotalouden ratkaisuja. Tarvitaan uusia kestäviä teknologioita, jotka tuottavat vastuullisia raaka-aineita ja vähentävät teollisuuden hiilidioksidipäästöjä.

Valtiot ja yritykset investoivat enenevässä määrin kestävämpiin ja päästöjä vähentäviin teollisuuden prosesseihin. Terästeollisuus on vihreän siirtymän edelläkävijä teollisuussektorilla, sillä tuotantoprosessia on kehitetty vihreän vedyn ansiosta huomattavasti vähäpäästöisemmäksi. Sementtiteollisuudessa kehitetään vaihtoehtoisia sidosaineratkaisuja, hiilen talteenottoa ja vähähiilisiä prosesseja.

"Raportti osoittaa, että Eurooppa on ottamassa globaalin johtoaseman teollisuuden vihreässä siirtymässä, sillä esimerkiksi 95 % vihreän sementin täyden mittakaavan projekteista tehdään Euroopassa, samoin kuin 61 % kaikista fossiilivapaista teräsprojekteista. Tähän on useita syitä: CO2-päästöjen korkeammat hinnat, uudet investoinnit, sääntely, EU:n nettonollateollisuussäädös (Net-Zero Industry Act) ja vihreiden tuotteiden kysynnän kasvu loppuasiakkaiden keskuudessa", sanoo Swecon Teollisuus ja energia -toimialan johtaja Erik Skogström.

Sweco on mukana lukuisissa teollisuuden vihreän siirtymän hankkeissa, jotka tähtäävät hiilestä irtautumiseen. Hankkeet liittyvät muun muassa energian toimituksen ja energiatehokkuuden parantamiseen, vetytalouteen, energian varastointiin ja akkuteollisuuteen, hiilen talteenottoon ja hyödyntämiseen sekä kiertotalouteen.

Swecon raportti käsittelee seuraavia aiheita ja toimenpiteitä:

• Sääntely ja pääoma loksahtavat paikoilleen – mutta riittääkö se?
  • Terästeollisuus suunnannäyttäjänä, sementtiteollisuus nousemassa kirittäjäksi
  • Hiilen talteenotto ja varastointi (CCS/CCU) – tarpeellinen täydentävä ratkaisu
  • Sähköistymisen vallankumous uusiutuvien energialähteiden, vedyn ja akkujen vauhdittamana
  • Resurssitehokkuus ja teolliset kiertoprosessit
  • Teollinen symbioosi ja uudet liiketoimintamallit

Lisätietoa Swecon Urban Insight -hankkeesta

Urban Insight on Swecon kansainvälinen tietofoorumi, jonka puitteissa Sweco julkaisee asiantuntijoiden laatimia raportteja ajankohtaisista kaupunkikehityksen ja vihreän siirtymän aiheista. Tässä trendiraportissa keskitytään teollisuuden vihreään siirtymään ja nostetaan esiin esimerkkejä, hankkeita ja trendejä, joilla on keskeinen rooli pyrkimyksissä kohti vähäpäästöistä teollisuutta ja teollisuussektorin kestokyvyn vahvistamista.

Linkki raporttiin: ttps://www.sweco.fi/wp-content/uploads/sites/7/2024/04/Urban-Insight-raportti-1-2024-Teollisuus-kirittaa-vihreaa-siirtymaa_web.pdf

Undersökning: Var tredje finländare litar inte på den gröna omställningen – alla fördelar med omställningen erkänns inte15.1.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Finländarna har blandade attityder till den gröna omställningen, visar en färsk undersökning från Sweco. Upp till en tredjedel av finländarna uppger att de inte är säkra på att den gröna omställningen kommer att genomföras. Hälften av finländarna anser dock att det är nödvändigt att genomföra den gröna omställningen och fyra av fem tror att den gröna omställningen kommer att gynna det finländska samhället.

Tutkimus: joka kolmas suomalainen ei luota vihreään siirtymään – siirtymän kaikkia hyötyjä ei tunnisteta15.1.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Suomalaiset suhtautuvat vihreään siirtymään ristiriitaisesti, paljastaa Swecon tuore kysely. Jopa kolmasosa suomalaisista kertoo, ettei ole luottavainen vihreän siirtymän toteutumiseen. Puolet suomalaisista pitää kuitenkin vihreän siirtymän toteutumista välttämättömänä ja neljä viidestä arvioi vihreän siirtymän hyödyttävän suomalaista yhteiskuntaa.